Van Joh.burg naar Mocambique

Hallo.
Ik wil vliegen op Johannesburg en dan met openbaar vervoer naar Mocambique.
Wie heeft er ervaring mee of heeft goede tips? Liefst niet -snachts reizen.
Met dank.

Openbaar vervoer kan je in SA vergeten. Maar je kan verder vliegen naar Mozambique.

Of gelijk op Mozambique vliegen vanuit Europa Tap vliegt erop!

Was er geen busverbinding, of is die al opgeheven??
Ja, vliegen…zou ideaal zijn naar Maputo,
maar ik ben al gepensioneerd, dus financieel
schaar ik me bij de backpackers:cheer:.
Groet vanuit Portugal.

Deze misscihen? http://www.intercape.co.za/home/

Maar hier reizen, zonder eigen auto heeft meer risico.
En van te voren bij de amassade een via aan vragen voor Mozambique is raadzaam

Bedankt voor je tips. Bedoel je met alleen reizen brengt meer risico, de veiligheid??? Berovingen e.d?? Ach, ik ben 67 en er valt weinig te plukken, hahaha.
En de via, graag wil ik daar iets meer van weten, kan je iets meer vertellen?? Bij welke ambassade en bedoel je daarmee, dat ze weten waar je bent???
Ik ben voorzichtig en reis al jaren, maar ben voor het laatst in ZA geweest voor de Soweto rellen. Toen was ik in Middelburg, Ermelo en liftend naar Durban. Maar dat is al eventjes geleden. Maar wat ik me nog goed herinner, waren die enorme lappen vlees in een mooie tuin om te eten.
Liefde gaat door de maag…
Groet.

Sinds dien is er erg veel veranderd en ja de veiligheid is hier een issue geworden.
Openbaar vervoer is er niet meer men probeert deze terug te brengen, maar lukt zeer slecht en de blanken reizen daar niet meer, te gevaarlijk. Ook voor de andere mensen is het gevaarlijk, maar zij moeten wel.

Liften is hier echt uit ten boze, nooit doen! Je wordt ook niet meegenomen, niemand doet dat. En wel, dan gaat het vaak fout.
Ze kunnen niet aan je neus zien dat er niets te halen is, een gsm een camera wat geld, kleding, rugzak, noem maar op alles kunnen ze gebruiken en willen ze wel jatten.

Een via voor Mozambique als je met de inteliner gaat van te voren aanvragen bij de ambassade van Mozambique in NL of in Z.A.

Hallo,

Ik (43) ben zelf een paar maanden terug van een reis door zuidelijk afrika.
Ik ben van Johannesburg naar Swaziland gelifd, van daar via Mozambique via Lesotho terug naar Johannesburg. En ik leef nog !
Hier en daar heb ik stukjes met het openbaar vervoer gedaan, weliswaar buiten de grote steden. En dat viel best mee.Spijtig genoeg zijn er diverse horrorverhalen, die door iedereen worden doorverteld, zonder dat de personen in kwestie ooit ook maar in de buurt van zo een minibusje geweest zijn.
Ik zou mij niet laten afschrikken, maar zou wel voorzichtiger zijn dan hier. Ik ben er zeker van dat je dan een onvergetelijke reis tegemoet gaat.

S’luukes.

P.S. Ik ga zelf eind augustus, begin oktober terug naar Swaziland. Ik ben daar betrokken geraakt bij een piepklein schooltje voor authistische en gehandicapte kinderen. Wij zijn zelf zinnens om mensen gaan te begeleiden op hun rondreis door zuidelijk afrika. De bedoeling is een alternatief te bieden voor de dure toeristische toestanden. Dit gedeelte laten ervaren op een authentieke manier. Tegelijkertijd toch wat centjes in kas brengen voor de verdere uitbouw van het schooltje. Laat iets weten als je interesse zou hebben. Ik zal je dan graag meer informatie verzorgen. Yabedabedoe@yahoo.com.

Mooi dat het je gelukt is. Maar toch oppassen met die mini taxis.
En negatieven verhalen komen van de lokale bevolking. Die taxis zijn heel veel bij dodelijke ongelukken betrokken, ze rijden als gekken, en denken alleen maar aan geld en niet aan hun passagiers. En dat is gewoon dagelijkse feiten (helaas) Als je als vrouw in zoin taxie zit en een passagiers wordt handtastelijk dan helpt niemand en als blanken (vrouw) ben je dan zo wie zo the underdog.

Geen horror story maar gewoon dagelijkse feiten, helaas.:cheer:

Hallo
Leuk om reacties te ontvangen, minder leuk als die haaks op elkaar staan. Maakt het heel moeilijk om te besluiten. Iemand die er al lang woont, kan het weten. Iemand die het ervaren heeft, kan het ook weten…
Verder geen reacties waar ik wat aan heb…Maar ook nog geen goedkope ticket, behalve de aanbieding van de Lufthansa.
Ik lees veel over Mocambique en Zuid Afrika en blijf kijken naar de ingezonden mededelingen. Beiden heeeeeel erg bedankt, beter wat dan niets. Tot later, ik zal dan vertellen wat ik ga doen en geef voor het eerst een reisverslag.

Als je daar naar toe gaat, met welke mij en hoe duur???

Volgens mij kun je bij Ashton tours: http://www.southafricadirect.com/
informeren voor een shuttle van Jo’burg naar Mozambique.

Succes ermee :zon02:.

Groetjes uit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

He, dank je wel, ik ga meteen kijken.
Groeten uit mijn groententuin in Portugal.:dag:

Ik begrijp de reactie van “Thatch22” niet helemaal over het feit dat er geen openbaar vervoer zou zijn in Zuid-Afrika.
Dit is er wel degelijk.
Ik ben in 2009 (alleen reizende vrouw van 30 jaar) met het openbaar vervoer door Zuid-Afrika en Mozambique gereisd. Het klopt inderdaad wel dat er weinig blanken in de bussen zitten, maar ik zou niet weten waarom dit een probleem zou moeten zijn.
Het zijn goede bussen en rijden op tijd, kost ook niet veel.
Ik geloof dat je voor ongeveer 25 euro van Johannesburg naar Maputo in Mozambique kan reizen. (het gaat hier om touringcarbussen)
In Mozambique zelf wordt het (helaas) wel een stuk lastiger, daar heb je idd zo goed als geen openbaar vervoer. Ik ben vanuit Maputo met een chappa (taxi-busje) naar Tofo gereden. Maar kwam er later achter dat er ook een airconditioned bus rijdt tussen Tofo en Maputo (ik geloof zelfs dat hij tussen Beira en Maputo rijdt).

Je hebt voor het openbaar vervoer in Zuid-Afrika een hele handige site.
www.computicket.co.za

Maatschappijen in ZA zijn: Translux, Intercape, City to City, Greyhound, Cityliner.

Binnenlandse vluchten zijn ook erg handig en vaak niet duur.
Ben zelf met Mango, 1Time en Kulula gevlogen, alle 3 goede maatschappijen.

Visum voor Mozambique had ik gewoon bij de grens gehaald. Officieel moet je al een visum hebben voor dat je de bus in gaat, de bus wacht namelijk niet op je als het te lang duurt.
Bij mij is het allemaal goed gegaan, maar denk dat het toch handiger is dit vooraf te regelen. Mocht je bijvoorbeeld nog ergens in ZA overnachten in de buurt van de grensovergang kan je wellicht met een taxi-busje zovast een visum halen.
Ik wilde mijn visum in Kaapstad halen maar dit kostte 3 keer zoveel als wanneer je hem bij de grens zelf haalt. (ik geloof dat ik bij de grens rond de 25 euro moest betalen)

Je kan overigens ook met een taxi-busje naar Maputo, heb hier zelf geen ervaring mee.

Succes, ik ga zelf ook weer over een paar maanden!

Oppassen met die busmaatschappijen. Er gebeuren veel ongelukken. Slechte bussen, er wordt geen onderhoud gepleegd, maar 1 driver op zo’n rit, dus dus raakt oververmoeid.
Staat hier veel in de krant, dus gewoon een waarschuwing

Bonnerre, bedankt voor deze mail. Ik had Mocambique al uit mijn hoofd gezet vanwege de negatieve berichten en ben een maand naar Marocco geweest. Lekker in de bergen… Nu kom ik terug en lees jouw bericht, de twijfel slaat weer toe…Als een vrouw dit alleen doet, wat kunnen wij mannen dan wel niet, hahahaha.
Je schreef, dat je binnenkort weer gaat. Kan je mij vertellen, met welke vliegmij?? Een goedkope?? Ik pieker nog steeds, om eind september begin oktober te gaan…Nu nog een ticket…
Nogmaals bedankt voor je positieve berichtgeving.
Groet, Fred.

Goedemorgen Fred,

…Marokko…mooi, wil ik zeker ook nog eens heen!

Ik heb nog geen ticket geboekt. Laatste keer dat ik in ZA & Mozambique was ben ik met Afriqiyah gevlogen, super goedkoop (350 euro incl.tax), maargoed, 8 maanden later is dat vliegtuig neergestort (Tripoli) en nu vliegen ze helemaal niet meer :frowning:
Voor dat geld gaat het nu echt niet meer lukken helaas.
Ik zou iig niet rechtstreeks naar Mozambique vliegen, dit is veel duurder.

Ik ga zelf waarschijnlijk met Emirates vliegen…wil graag een stopover in Dubai maken, vandaar!

Als je nog gaat ga je dan vanuit Johannesburg gelijk naar Mozambique? Of ga je ook nog door ZA zelf rondtrekken?
Ik ben zelf ook in oktober in Mozambique geweest, heerlijk weer! En vond het ook vrij rustig, had vaak een “dorm” voor mezelf alleen!! En een goede periode om walvishaaien te spotten in Tofo!

Inderdaad Afriqiyah vliegt nu niet, dit vanwege de oorlog daar. Het is wel een goede maatschappij. Het probleem met de Emiraten is dat je super lang moet wachten (nachts) op het vliegveld, vaak wel 8 uur. En echt goedkoop zijn ze ook niet.
Kijk eens bij Turlisch airlines of Air France via Parijs heeft ook vaak aanbieding, of Swiss, via Zurisch.

Suc6

Emirates heeft voor oktober tickets voor 599 over Dubai. Overstap daar is nog geen 4 uur dus wel degelijk goedkoop en zonder lange overstap :slight_smile:

Groetjes Remco.

inderdaad, Emirates is wel degelijk goedkoop, de goedkoopste zelfs op het moment, eind september 565 euro
air france is een paar tientjes duurder
swiss wordt al zeker 500 euro duurder

:dag:Hallo allemaal, maar speciaal Bonnerre.
Ook ik heb met Afriquia gevlogen en naar volle tevredenheid. Jammer, is voorbij.
Als ik naar Mocambique ga, bezoek ik niet Zuid Afrika. Ik wil dus inderdaad zo snel mogelijk met openbaar vervoer naar de grens, een visum oppikken en dan maar zien. Lijkt me veiliger. Ik heb Lonely Planet, dus zal niet verdwalen en verder ben ik heeeeel makkelijk in eten en slapen. Goed gezond en een erge positieve instelling. Had jij trouwens malaria pillen ingenomen en zo ja, welke??
Ik ben nog op zoek naar een ticket…
Als je naar Marocco gaat, bericht me dan even. Ik ben al ruim 15 jaar gids met jeep in dat heerlijke land en weet er wel het een en ander vanaf…Ik kan je dan wat info verstrekken om op een goedkope manier het land EN de bewoners te leren kennen. Echter vraag me niets over de grote steden Marrakech uitgezonderd, want het platteland is veel mooier.
Een ieder bedankt voor de info, ik wacht nog op een goedkope mogelijkheid om te vliegen…hahaha.
Gegroet uit Portugal. Fred.