Goedenavond,
Wij zijn voornemens om in juli 2014 12 of 13 dagen op de motor door Noorwegen te trekken. Kan iemand ons adviseren welke overtocht we het beste kunnen nemen en welke bezienswaardigheden we zeker niet mogen missen.
Alvast bedankt!
Tsja…
Noorwegen is groot dus beetje meer info in wat je wilt zou handig zijn.
Wat wil je zien, hoeveel wil je rijden, wil je ook dingen ondernemen of echt vooral veel rijden, wil je dure lange overtocht (erg leuk) of snelle goedkope. Kortom… Hoe meer info je geeft hoe beter het advies aansluit.
Kilometers ongeveer 2500 tot 3000. Willen rijden combineren met dingen zien, zoals Geirangerfjord, Lysefjord, Preikestolen (preekstoel). Zijn de Atlantic Road (64) en 55 aanraders. Eventueel nog de plaatsen Stavanger, Bergen, Oslo bezoeken. We willen niet helemaal naar de Noordkaap.
Kleine creatieve opzet gemaakt: Google Maps
Voor ik er van alles bij ga vertellen is het misschien handig om te weten of dit is wat je ongeveer in gedachten had want een toelichting geven op een route die je bij voorbaat niet leuk vind is beetje jammer van de tijd. Uiteraard heb je na toelichting nog steeds alle vrijheid om totaal iets anders te gaan doen maar dan was het advies tenminste een beetje gericht. Ik geef liever gericht advies waar je toch niets (of uiteraard liever wel iets) mee doet dan zomaar advies op de gok.
Tis voor 12/13 dagen best pittige route hoor. (Maar goed, 2500km dus aan de onderkant van je idee.) Ik denk niet dat je heel veel tijd over zult houden voor doe dingen. (Al gaan motorrijders natuurlijk ook regelmatig echt voor het rijden dus tis maar wat je wilt.)
Hartelijk dank voor de route.
Lijkt ons wel iets. Een opmerking:
Kunnen we vanaf punt N niet beter richting Oslo rijden en dan de boot vanuit Oslo naar Kiel terugnemen?
Scheelt denk ik een stuk in kilometers. Of missen we dan interessante dingen
Dan zou ik Oslo - Kiel pakken, das echt een geweldige afsluiter van de vakantie! (En inderdaad erg goed alternatief maar ben van goedkoopste overtocht uitgegaan.)
Ik zal nog wat leuke tips geven voor bij de route!
Ps. Je mist dan wel wat natuurlijk maar ja… Noorwegen is groot en 14 dagen is kort.
Bij B: Lysefjordis een klein dorpje aan dat je na een spectaculaire route bereikt. Je kunt vanuit daar met de ferrie het fjord af richting Forsand. Erg mooie overtocht! (en scheelt je een heel stuk over dezelfde weg terug) Met auto zeker vooraf boeken, met motor zou je een gokje kunnen wagen.
De Preekstoel kun je hier ook in de buurt vinden (naja, ergens tussen B en C, heb de letters niet bij de specifieke bezienswaardigheden gezet, die staan puur voor de route)
Tot puntje D is nu gewoon leuke route om te rijden. Deel 1, deel 2
E: Bergen, gewoon leuke stad om eens te bekijken
F: Je kunt hier gaan kijken bij Urnes. Daarnaast kun je bij Gaupne een leuke gletsjertocht maken.
Vanuit Gaupne vervolg je weg 55, prachtige route!
Vanaf G rijd je een erg mooi stuk binnen. Geiranger, Trollstiggen en Dalsnibba
Vanuit hier rijd je richting de Atlanterhavsveien
Puntje M/N: Prachtige route langs de Besseggen waar je een prachtige wandeling kunt maken!
Dit waren, in vogelvlucht, denk ik wel de hoogtepunten op je route! Hopelijk heb je er iets aan.
Foutje in de route, dit stukje stond verkeerd: Google Maps
Tussen Aurland met Lærdal kun je de “langste” tunnel ter wereld nemen of de Auerlandsvegen. Wij hebben alle twee gedaan en alle twee zijn een belevenis op zich. De eerste keuze is heel apart en de twee keuze adembenemend. Je voelt je daar op het topje van de wereld.
Op de route die ik gemaakt heb staat de bergroute, das toch mooier!
Helemaal met de motor! (denk ik)
Hallo Theiz, ben ik met je eens maar ook de tunnel is een belevenis op zich.
Klopt! Vooral het kleureneffect in de tunnel. (Maar op de motor prettig?)
@Annelies: Als je nog meer leuke tips hebt! Graag! Want ik weet ook niet alles en is soms best lastig om leuke dingen te blijven verzinnen voor alle vragenstellers.
Wij hebben onderstaande link gebruikt om de route te plannen. Aanmelden is gratis.
http://visveg.vegvesen.no/Visveg/mapviewer.jsf?width=1024&height=501
Wij verbleven in Gaupne en hebben van daar uit wij een tocht gemaakt per boot van Songedal naar Gudvangen. Je komt dan door het smalste fjord van Noorwegen. Vervolgens via de Auerlandsvegen terug naar Gaupne gereden. Is ook een aanrader.
Sorry foutje, de boottocht is van Kaupanger naar Gudvangen.
Hoi, kijk eens op chrisendees.waarbenjij.nu (type dit in je adresbalk van internet explorer) wij zijn nu bijna drie weken thuis en hebben een prachtige route gereden door zuid/west Noorwegen en via het binnenland Otta weer naar beneden. Wegnummers en zo staan erbij!
Wij hebben qua overtocht gekozen voor Hirtshals-Langesund, 4,5 uur varen. Het is een pracht weg en leuke dorpjes/stadjes onderweg zoals Risør en Kragerø. Moeite waard om te bezoeken.