Motorvakantie India & Nepal

Hoi Reizigers!

Ik ben me aan het oriënteren om in maart 2017 een maand naar India en Nepal te gaan. Het idee is om in New Delhi een motor op de kop te tikken, richting Nepal te rijden en weer terug.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zou graag tips krijgen over:

  • motor kopen/huren,
  • of het überhaupt wel mogelijk is qua afstand/tijd.

Als ik een leuk rondje uit de losse pols maak op maps lijkt het mogelijk. Maar geen idee nog hoe de wegen ed zijn.

Groetjes Bernard

Wel kan alleen wat over de wegen zeggen. De ‘highways’ in India (2 baans lange afstand) redden i.h.a. met een auto best 50-60 km/u. Op langere rechte stukken natuurlijk meer en in de vele dorpen waar ze doorheen (en met wat geluk via rondweg omheen) gaan stukken lager, doch dit is het gemiddelde. Specifiek de Himalaya is natuurlijk hele andere koffie, die bergpaswegen zijn altijd trager en bovendien is Nepal i.h.a. stukken slechter qua wegenonderhoud dan India. Komt o.a. door de grotere armoede maar ook de weerbarstiger natuur, in de bergen zorgen de moessons veel eerder voor modderlawines en extra gatenkaas in de wegen of zelfs sinkholes dan op de platte stukken die India meer heeft. Dus voor Nepal zou ik, m.u.v. Terai (zuiden), 30-40 km/u aanhouden; en mocht je ergens Indiase Himalaya hebben zoals Kashmir dan geldt net zoiets.

Sukses,

<Erik> & [Sandya]

Hier een zaak waar je motors kan huren. Kan uit ervaring zeggen dat het een prima zaak is.

http://stoneheadbikes.com/bikes_rental.html

Ik ga weer, samen met een vriend, in oktober. 3 weken motorrijden. Door Rajasthan deze keer. We huren weer bij Tony´s bike centre (http://www.tonybikecentre.com/). We huren beide een ‘aangeklede’ Royal Enfield Bullit 500 voor INR 1300 per dag.
Paar jaar geleden zijn we vanuit Delhi naar het oosten getrokken tot in Varanassi. De wegen daar naar toe waren matig tot slecht, maar dat is juist ‘part of the fun’ net zoals het ontbreken van een brug toen we weer de Ganges over moesten steken. Via een plankje en een stammetje vanaf de oever op een bootje en dan naar de overkant waar je moet zien dat je de Bullit de zandduin op krijgt.
Plezier !!

even een belangrijker vraag. ik ben ook met Tonys bike bezig. is hij betrouwbaar. en hoe in hemelsnaam verzeker je jezelf. Mijn reisverzekering dekt niets zegt ze. Mijn eigen verzekering is ook niet thuis en wa kan niet zegt hij.
Doet Tony iets van verzekeren en weet je nog hoe en voor hoeveel dat is gebeurd? Ben dringend op zoek omdat
ik bijna op wereldreis ga en ik niet onverzekerd rond wil reizen door Ladakh! Thanx

Ja, wij hebben goede ervaringen met Tony (Bike Centre). Laatste reis met een “Tony Bullit” was in 2016. Probleemloos.
De keer daarvoor waren we met 4 motoren en toen liep van één Bullit een krukas (big-end) lager stuk. Hebben we in Varanassi laten maken en Tony telefonisch laten ruzie maken over de prijs van de reparatie en een lijst laten maken van de onderdelen die we nodig hadden. Die zijn we zelf gaan kopen op de onderdelenmarkt. Tuurlijk staan daar onderdelen op die niet nodig zijn, maar daar kom je de onderdelenmarkt wel weer achter. De kosten van de reparatie heeft Tony grotendeels vergoed.
Afspraak is ‘meteen’ Tony bellen bij pech of ongeluk.

Maar verzekeren zal een ‘probleem’ ,een ‘risico’ blijven. Wij hadden geen verzekering. Alles wordt ter plaatste opgelost, met de portemonnee in de hand. Wij zijn, over het algemeen, te westers in de benadering en het afhandelen van pech/ongeluk die daar gebeuren en dan is het zaak om een contactpersoon te kunnen bellen.

Afgelopen jaar hebben we ‘motoren’ in Kunming (provincie Yunnan, China) gehuurd voor een tocht van 3 weken door Yunnan. Eigenlijk kan dat niet omdat daarvoor een chinees rijbewijs verplicht is (eigen rijbewijs + internationaal rijbewijs is niet toereikend). Toch gelukt. 7 keer aangehouden door politie-eenheden. Het meegenomen advies “play dumm” werkte prima, zij spreken geen Engels en ik geen Chinees. Wanneer ‘ze’ gaan werken met het vertalen van de vragen met de mobiele telefoon deden we hetzelfde, zij kunnen niet zien wat de vertaling naar het Engels is en ik omgedraaid ook niet. Het eindigt dan met een Babylonische spraakverwarring.
Uiteraard blijven wij altijd uitermate beleefd en respectvol. Die mannen staan ook gewoon hun werk te doen, wat ik daar ook van vind.

Maar nee …uiteraard… geen verzekering. Dat weet je dan van te voren.