reis-advies india-nepal

Hoi india gangers,

We gaan op 19 september voor 7 - 11 maanden naar india - nepal en wellicht een beetje tibet reizen (vrijwilligerswerk waar dit nodig / nuttig en mooi is).
We beginnen in delhi en vliegen (binnen een jaar, jaarticket) terug vanuit delhi.
Wat we zeker willen bezoeken is : Rajastan, Him. Pradesh, Kashmir, Nepal, wellicht kort Tibet tot aan Lhasa, wellicht Sikkim en ?
De centrale vraag is, wie heeft er reiservaring / advies over reizen in de koude gebieden Kashmir en HP in oktober en november?
Want het is de vraag of er hier in deze tijd kán gereisd (gezien de koude en wellicht geblokkeerde wegen door sneeuw etc) worden…
Kan iemand ons wat goede tips geven, en eventueel een aan te bevelen route? En graag nog meer aan te bevelen te bezoeken departementn in india en ideëen / mogelijkheden tav vrijwilligerswerk in india / nepal.

Top, :slight_smile: alvast hartstikke bedankt!
Bert

Hoi bert!

Ik ben zelf net terug van een maandje india. ik heb door rajsthan en het noorden ( Punjab, Himachal Pradesh en jammu en kashmir) gereisd.

Over je trip naar nepal. Ik heb in Varanassi mensen ontmoet die met en Taxi naar nepal gingen. Kosten E90,- PP Duur: 10 uren. Als je goed zoek denk ik dat dit ook goedkoper kan. Of met meerdere personen.

Reizen door Jammu en Kashmir:
ik zou zeker uit de buurt van de Pakistaanse grens blijven!!! (Het gedeelte ten noord westen van armitsar) Daar is het echt niet pluis. Er zijn wel veel locals die je zo’n ritje aanbieden maar ik heb het zelf nooit aangedurft. Ook omdat het op de ambassade van india wordt afgeraden.

Zelf ben ik via shimla en manali naar Leh gereisd. Deze weg. De op 2 na hoogte begaanbare weg met motorvoertuig is t/m half sep geopend. Maar op mijn reis naar Leh (per jeep, kosten 1000 rps) hebben we er ook veel langer over gedaan door blokkades (2 ipv 1 dag). De trip naar Leh door de himalaya is wel oog strelend en vond ik zeker de moeite waard.

Succes!
B

Hallo India-ganger,

Leuk dat je dat mooie boeiende land vol tegenstellingen gaat ontdekken. Ik ben van Mumbai door Rajastan naar Delhi gereisd, in de andere gebieden heb ik geen ervaring en heb geen concreet antwoord op je vragen.
Wil wel even zeggen over Kashmir, dat het daar heel onveilig is. Ben er zelf niet geweest (niet eens in de buurt), maar heb er tijdens mijn reizen door India wel veel over gehoord. Het schijnt heel erg onrustig te zijn in dat gebied, daar ben ik heel vaak voor gewaarschuwd door de Indiers en ook de ambassade. Er zijn heel veel Indiers die juist wel Kashmir promoten omdat ze er vandaan komen en zoveel mogelijk toeristen daar naartoe sturen. Ze zeggen dan dat iedereen wel zegt dat het onveilig is, maar het echt wel heel veilig is.
Kortom, tegenstrijdige verhalen, maar persoonlijk ga ik er vanuit dat die regio niet veilig is om te bezoeken. Ik wil je aanraden om hier voldoende informatie over te zoeken alvorens daar naartoe te gaan. Ik ben er zelf niet geweest dus zeg dit niet uit eigen reiservaring, baseer mijn mening om wat ik om me heen heb gehoord. Misschien goed om over na te denken.

Veel plezier met het voorbereiden van de trip!

Groetjes Loes

Ik weet niet hoe het weer is in Kashmir en HP in oktober en november. Wél weet ik dat dit de topmaanden zijn voor Nepal wat betreft vergezichten in de bergen (open lucht). Nadeel is dat anderen dat ook weten en je soms met een massa volk in de bergen loopt (Annapurna circuit bvb). Ondanks dat vind je toch nog overal makkelijk slaapplaats.
Maar misschien kan je je reisschema daar aan aanpassen? Want wat is er mooier dan de Himalaya in volle glorie te aanschouwen!

Bedankt voor jullie adviezen!
Inmiddels hebben we besloten na r’sthan via varanasi naar calcutta te gaan, in november te vliegen naar thailand. via laos en zuid china hopen we dan eind maart in nepal aan te komen.
Zowel vanwege het klimaat in z oost azie en in de himalaya leek dit ons een goede optie.
Kohraya en Brandal, zijn jullie in de periode april-juli in nepal geweest? Lijkt me (afgaand op de op de LP gids) ook een goede reistijd. Wellicht iets minder kwa helder weer, maar hopelijk ook íetsje minder druk.

Wb Kashmir, waar we eind juni en juli naartoe willen, mijn broer is 5 weken in HP en Kashmir geweest, dit was geweldig. Hij is tot aan Srinigar geweest.
Maar zijn trip is inmiddels 4.5 jaar geleden.
Als we via de oost-kant omhoog gaan, lijkt me het geen groot probleem.
Over colombia zegt men ook dat het onveilig is. Vorig jaar ben ik er 7 weken geweest en feit is, dat ik me nog nooit zo veilig heb gevoeld, al klinkt dit misschien vreemd. Misschien moeten we niet téveel aandacht schenken aan die alarmerende berichten, zolang we ons aan de ‘gebaande wegen’ houden.
En natuurlijk zullen we altijd de lokale situatie volgen en eventuele websites.

Bedankt en veel plezier, waar ook ter wereld!
Meerdere tips graag welkom!

hoi!

Ik zag dat Amritsar niet echt word aangeraden een paar posts geleden, ben afgelopen jaar naar india geweest en moet zeggen dat de Golden temple (van de sikhs) in Amritsar echt heel veel indruk op me heeft gemaakt! Wisselen van de wacht op pakistaanse/indiaase grens was ook echt super leuk om te zien! Voor de rest zou ik naar Haridwar gaan, een oude pelgrim stad was echt heel indrukwekkend,mooie ganga pujas e.d. Voor de rest is manali ook erg leuk maar vooral omdat je vanuit daar (erg) mooie trackings kunt doen, raften, deltavliegen, roatan pass oprijden, evt. helikopter vliegen e.d.
Voor de rest Mc Leod Ganj in de Himalaya bij Dharamsala, is echt zo mooi, een heel leuk dorpje met veel tibetaanse invloeden, waar veel kloosters zijn en ook de verblijfplaats van de dalai lama. dat is echt heeeeel erg een aanrader!!!

hopelijk heb je er wat aan!

Ik was in oktober en november in Rajastan, Varanasi en Nepal en kan dus geen advies geven over het klimaat in 't voorjaar.
Maar om eventjes in te pikken op voorgaand berichtje; je moet ZEKER eens gaan raften in die streken. Geweldige rivieren met de mogelijkheid tot meerdaagse raftings. Bevraag je ter plekke over het level van de rafting, want dat varieert per seizoen.