Je moet dat zelf met de gids afspreken wat er voor dit bedrag bij zit om achteraf geen gedoe te krijgen , voor dit bedrag zit er normaal gesproken eten,slapen e.d bij.
Wij hebben alles achteraf betaald maar kan me voorstellen dat je ook vooraf een klein voorschot geeft . Wel wordt er min of meer verwacht dat je aan het eind van de trip een tip geeft .
Voorwaarde om een motor te huren is het gewenste huur bedrag aan de verhuurder te betalen … , er wordt nergens naar gevraagd , als je bij een ongeluk betrokken raakt is de kans dat je altijd schuldig bent vrij groot en je dit redelijk wat geld gaat kosten .
Vliegveld naarcentrum kathmandu is 6 euro, duurt half uur. Net buiten vliegveld taxi pakken is veel goedkoper, maar ook gevaarlijker want voetgangers staan het laagste op de survival ladder. Gidsen is onderhandelen, er zijn zoveel burootjes dat je gewoon eens een paar binnen moet lopen. Gids in de bergen zorgt vaak dat je overnachting gratis is, maar hij kiest dan meestal de lodge, en dan zit je er wel eens alleen en je moet daar dan ook,eten. Lodge is vaak maar een euro.
Motor huren, als je suicidaal bent, kun je beter in nederland er een eind aan maken, of je moet een heel ervaren rjder zijn.
Toch even min mening tav een aantal dingen die ik mogelijk wat anders zie.
Taxi - is waar je uiteindelijk op afkomt met afdingen. Vliegveld-thamel is idd 25 a 30 min en kost mij nooit meer dan 450 voor enkel en 700 npr voor retour. Het is idd waar dat je als wandelaar een zeker gevaar loopt maar waar niet. Aand de andere kant ben je ook relatief veilig. Ondanks het feit dat er in Nepal verkeersregels zijn is de grootste altijd schuldig bij een aanrijding, ongeacht wat de verkeersregels daar over zeggen. Werp ik mij met mijn fiets voor een auto dan is deze laatste schuldig. > 70 % van de nepalezen koopt zijn rijbewijs (ongeveer 3000 tot 5000 npr) en verzekeringen doet niemand (bijna) aan. Daarom lopen er zo veel bestuurders na en flink ongeval weg.
Gids - afhankelijk waar voor bepaald de prijs. En gids voor een trekking is ongever $ 15,- p/d dat is incl alles. Maar als je een gids mee neemt op je reis door Nepal ( wat ik niet aanneem) dan is en veel lagere prijs gangbaar. Let wel dat je een personelslid inhuurt. Deze persoon moet feitelijk dus verzekerd zijn. Als er iets met ze gebeurd ben jij verantwoordelijk voor de kosten. Gidsen inhuren bij en trekking buro –> dan is dat geregeld. (meestal) . Betaal nooit in 1 keer maar altijd achter af. Mogelijk een heel klein voorschot voor de onkosten als je van start gaat. Als je werkelijk iemand nemt die samen met je reist om je rond te leiden weet dan dat een gemiddeld loon in Nepal ongeveer $ 2,- p/d is (vaak zelfs maar $1,-). Vanuit dat perspectief is € 15,- dus $ 20,- erg ruim betaald.
tav de motor nog een tip - soms wil men dat je je paspoort achter laat … nooit doen omdat ze deze niet terug geven als er een probleem is met bv schade (al dan niet door jou veroorzaakt). En omdat ze vaak een enorme som geld vragen heb je dus een serieus probleem
>Motor huren, als je suicidaal bent, kun je beter in nederland er een eind aan maken, of je moet een heel ervaren rjder zijn.
Dit is echt zwaar overdreven , alleen in Kathmandu en omgeving is het verkeer een chaos en daar moet je nog meer op je hoede zijn dan in andere delen van Nepal , als je rustig defensief rijdt en niet denken “maar ik heb nu voorrang dus ik neem het maar” , in Nepal is het een ongeschreven wet dat de grootste voorrang heeft/neemt .Ik heb er veel op een motor rond gereden vooral rond Pokahara en het is erg prettig .
Inderdaad nooit je paspoor afgeven maar een gesealde copy van je paspoort is vaak ook voldoende .
Ik heb zelf al duizenden kilometers op de motor gereden( en ook vele op de mountainbike) in Nepal en tot nog toe geheel schade vrij. Wanneer je zelf voorzichtig en defensief rijdt kun je een hoop ellende voorkomen. Natuurlijk ben je altijd afhankelijk van het andere verkeer(en een koe op zijn tijd), maar dat ben je in Nederland ook. Het is zeker geen doodswens om in Nepal een motor te huren.