Auto huren?

Hallo, mijn vriend en ik willlen mssn naar Nepal op vakantie. Wij vroegen ons af of je in dit land een auto kunt huren om zelf op die manier van bestemming naar bestemming te rijden. Als dit niet kan of iets dergellijks: waarom niet? Te gevaarlijk? Hoe reizen jullie dan in Nepal?

Groeten Jelly

Ow, en nog een andere vraag die ons in 1x te binnen schiet: hoe zwaar moeten de trekkings worden opgevat? Ik neem aan dat er verschillende gradaties zijn? Zijn zelfs de laagste gradaties al zwaar? Wij zijn beiden wel sportief, maar wandelen niet echt veel. (Vergelijking: ik heb vorig jaar in Nieuw-Zeeland de Tangoriro Crossing gelopen, ik vond dit wel zwaar, maar kon het wel aan).

Hoi Jelly,

Wat grappig dat er nog niemand op je post heeft gereageerd.
Zal ik je kort wat informatie geven.

Ja, een auto huren kan wel degelijk, de vraag is alleen of je dat zou willen.
Je moet je voorstellen dat Nepal een ontwikkelingsland is. Als voorbeeld, op een 2 baans weg rijden de mensen hier met 5 naast elkaar en verkeersregels zijn er wel, maar die worden vaak niet opgevolgd tenzij er toevallig een vekeersagent staat en die worden vaak nog genegeerd als het uitkomt.
Rijden op de verkeerde weghelft komt ook heel vaak voor als er toevallig een vrachtwagen voor je zit en als jij hem dan tegemoet komt rijden wordt er uiteraard gewoon van jouw verwacht dat jij vol op je remmen staat.
Verder is Nepal heel bergachtig :wink: (duh) en veel wegen gaan zonder bescherming best wel dicht langs klifranden. een ruimte om uit te wijken.
En dan heb je nog de wegen die of gewoon zand en stenen zijn of het asfalt wat er wel ligt tussen de paar grote steden/dorpen, wordt vaak slecht onderhouden zit vol gaten. Een mooi voorbeeld, ze zijn nu al zeker 3 jaar bezig om een verbreding te maken naar Baktapur. Wij hebben nu voor het eerst over de nieuwe eerst km gereden en ze zijn er echt druk mee. maar wat wij hebben gezien gaat het nog 3 jaar duren voor de weg echt klaar is, als dan de nu nieuwe stukken niet inmiddels weer kapot zijn gereden.

Dan komt er ook nog eens bij dat alles hier naar onze maatstaven verschrikkelijk goedkoop is. voor 8 dollar kan je met de ongeaircode toeristenbus naar Pokhara. Voor 18 heb je airco. (voor 100 ga je met het vliegtuig) waarom dan de moeite nemen en de stress om zelf auto te rijden?

Dus samenvattend, ja het kan, maar ik zou het je sterk afraden tenzij je veel ervaring hebt met chaotische verkeerssituaties en niet bang bent.

Wat betreft je 2de vraag. Ik ben zelf hardloper, maar geen wandelaar en doe ook trekkings in Nepal. of het te zwaar is hangt denk ik meer af of je het zelf rustig aan doet. Loop je eigen tempo en doe de eesrte 2 dagen relax en bouw het rustig op dan gaat het vanzelf goed. Ik ben geen ervaren trekker dus mogelijk kan iemand anders je een goede trekking aanbevelen, maar ik kan je zeggen dat ik meerdere mensen heb gezien van boven de 100 kilo die naar mount everest base camp aan het lopen waren. En ik heb fanatieke sporters zien omvallen van de hoogteziekte.

Ik zou zeggen koop een gids of boek over Nepal en lees je lekker in dan om je alles te weten van dit fantastische land en de mooie bergen.

Heel veel succes!

Gwen:zon02:

Dankje wel voor je reactie!

Ik vond het wel jammer dat nog niemand had gereageerd, maar wilde nog niet vragen, want soms komt dat zo ongeduldig over :wink: :slight_smile:

Ondertussen heb ik zelf ook wat meer op internet rondgespeurd en idd tot de conclusie gekomen dat zelf rijden eigenlijk geen optie is. Jammer, maar niets aan te doen.

Als we hebben besloten om naar Nepal te gaan, zullen we dus met zo’n overvolle bus moeten gaan, haha. Is dit te doen? Ik snap dat het geen luxe touringcar zoals in NL zal zijn, dat je aardig hutjemutje zal moeten zitten en mssn zelfs tussen kipjes en geiten moet plaats nemen. Tis meer een vraag zodat ik me kan voorbereiden :wink:

Verder heb ik nog een paar vragen over hoe trekkings gaan, maar hier open ik wel een nieuw topic voor.

Hoi Jelly,

De bussen met de kipjes en geitjes rijden ook, vooral naar de wat minder toeristische plekken, dan rij je al voor 50 eurocent 35 km. Dat hebben wij zelf afgelopen weekend gedaan toen wij een korte trek wilde doen van Nagarkot naar Dhulikel. (Ik ben nu met mijn vriend in Nepal)
Zoalng je dan in de kathmandu vallei blijft zal je trouwens weinig geiten en kippen zien, dat wordt pas meer in de afgelegen gebieden.

Maar wil je graag naar de bekende toeristische plekken, dan kun je ook de toeristenbus of zlefs de green liner (ook toeristenbus, maar dan met airco en incl lunch onderweg) nemen, Pokhara en Chitwan zijn veel gedane bestemming voor first timers in Nepal en deze zijn goed te doen. De talloze boekingsbureautjes kunnen allemaal tickets regelen. Denk dan aan zo’n 15 euro pp voor green line en 5 voor de toeristenbus. Deze bussen zijn met vaste geboekte zitplaatsen en dus geen overvol gepropte gevallen. green line heb ik zelf nooit gedaan maar houdt bij de toeristenbus rekening mee dat de zitplaatsen voor nepalezen zijn, die gemiddeld 1,60 a 1,65 zijn en wij lange hollanders zitten dus al snel krap. Als je dan 8 uur moet reizen kan dat wat vervellend zijn, maar het is helaas niet anders.

Nog een laatste optie is prive auto met chauffeur boeken voor enkele dagen. Dat kan ook via veel boekingsbureau’s, dan krijg je vaak een mooie ruime auto (is vaak wel wat duurder). Of je kunt de talloze taxichauffeurs aanspreken en met hun een deal proberen te sluiten.
Als je dan in de vallei blijft dan moet je denken aan 25 euro per dag. voor lange afstanden komt daar uteraard nog wel wat benzinegeld enzo bij.

Wat betreft trekkings, kun je ook al veel teruglezen op dit forum. Er zijn al vaker vragen geweest en de afgelopen jaren is er eigenlijk weinig veranderd wat betreft het regelen van een trekking in Nepal. Je zou ook de forum beheerder KingfisherErik een priveberichtje kunnen sturen, hij weet erg veel van trekkings. Nogmaals succes en ps. Jullie moeten echt naar Nepal komen het is zo’n gaaf en bijzonder land, echt in alles het tegenovergestelde van Nederland. Groetjes gwen:zon02:

Hallo Jelly,

ik was een tijdje druk met andere zaken en heb je topic over het hoofd gezien.
Alles over het vervoer is nu wel duidelijk neem ik aan :slight_smile:

Wanneer je rustig doet zijn heel veel trekkings prima te doen. Sommige dagen kom je jezelf echt wel tegen, wees dan zo verstandig vaker te pauzeren, langzamer te lopen of gewoon bij een lodge te denken: ik zou 2 dorpen verderop slapen maar ik ben het nu zat en ga hier overnachten. Neem gewoon de tijd, het is geen wedstrijd.
Lichamelijke fitheid zegt zeker niet alles, zoals iemand hierboven ook al schreef. Ik heb vaker hardlopers in groepen gehad, tot marathon lopers aan toe en lang niet iedereen slaagde er in de trekking naar wens af te ronden. hoogteziekte, last van de darmen, kan allemaal.
Ik doe zelf niet aan sport, doe wel alles op de fiets of te voet thuis omdat ik geen auto heb. Ik ben niet de lichtste, zal ik maar zeggen, en toch gaat lopen in de bergen me prima af. En zeker boven de 3500 meter kan ik meer aan dan ik zelf soms denk. Ik kon vorige keer bij de everest 8 uur lopen boven de 5000 meter over erg vervelend terrein. Toen was ik wel “gaar” maar na een uurtje weer kiplekker en uitermate tevreden!
Niet met je eigen rugzak sjouwen als je jezelf niet vertrouwd lijkt me erg aangenaam. ik overweeg dat zelfs niet, als er Nepalezen zijn die graag een fijn dagsalaris verdienen door dat te doen.