Motortrip in Ghana

Ik ben van plan om in januai 2013 een tripje op een motorfiets door Ghana te doen.
Heeft iemand suggesties voor adressen waar eventueel een motorfiets te huur is?
Suggesties voor overnachten en dergelijke.
Mensen met ervaring m.b.t. motorrijden in Ghana?

mijn vriend is door westafrika gaan rijden met zijn eigen motor. is wel al weer een paar jaartjes geleden, maar hij kan misschien nog wel wat tips geven. we staan alleen net op het punt naar ghana te gaan voor 3 weken, (hij ligt al in zijn bed), dus misschien wil je over 3 weken even een prive berichtje sturen, om me te helpen herinneren. succes

1 like

Het is inmiddels Juni en ik kan jullie laten weten dat ik inderdaad een motortripje in Ghana heb gemaakt. 2000Km in een dag of tien, voornamelijk off-road. Vanuit Accra richting Lake Volta. Vandaar naar Kumasi om daarvandaan naar het zuiden, de kust door te rijden. Uiteindelijk van Cape Coast weer naar Accra.
Ik moet zeggen, een belevenis, zeker als je in je uppie door het woud rijdt, geen mens om je heen en maar kijken waar je uitkomt. IMG_0406_klein.jpg
Geweldig !

Hallo allemaal!
Ik ben zelf geen motorrijder (zou het graag willen maar de financiële middelen ontbreken om het rijbewijs te gaan halen) maar ik vind het een super relaxte manier van transport. Kun je in Ghana bijvoorbeeld ook een motor + gids huren waar ik achterop kan stappen en deze mij bijvoorbeeld rondrijdt voor een aantal dagen? Wil vanuit Accra richting Wlii/Volta Region en weer terug en zou dit graag per motor doen.

@ naatb

Er zijn heel weinig motortaxi’s in Ghana. en als u al een persoon vind dan gaat die gene echt niet naar Volta Region toe. Ze rijden in hun eigen buurt/ gebeid. De motors en de wegen en het verkeer is niet het zelfde als hier. Ze hebben wel verkeer (regels) maar die lappen ze allemaal aan hun laars. Het vekeer is gaotisch , De wegen zijn slecht. van de meeste auto’s en motoren zijn de km teller kapot dus je weet niet hoe hard je rijd (allemaal op de gok) er gebeuren heel veel ongelukken.
ik waarschuw u om zeker niet met een motor van Accra naar volta te gaan ( voor je het weet ligt u ergens in )

Dank voor de tip.

Ik heb een rondreis door Vietnam op deze manier gedaan en dit was erg bevallen. Maar het verschilt idd heel erg per land of de ervaring net zo fijn kan worden. Dan worden het maar gewoon trotro’s :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Nee hoor u hoeft niet met de trotro want er gaat een grote busmaatschappij naar een aantal grote plaatsen in het gebied Volta. De busmaatschappij STC gaat sowieso naar de Volta regio, De busmaatschappij VIP weet ik niet zeker maar ik denk het ook wel. De Metro Mass gaat niet helemaal naar de volta gebeid ( deze busmaatschappij is regio busmaatschappij.)
b.v.b u gaat met de STC naar Ho of Hohoe en daar kunt u met de Metro Mass of een normale taxi of trotro naar Wli

Zelf rijden of achterop zitten is een wereld van verschil. Kan het voor een geoefende duopassagier in Europa of noord-America inderdaad bijzonder ontspannend zijn om op deze manier het land te verkennen, in Ghana, of welk ander Africaans land wordt het een stuk minder.
De motorfietsen zijn er bijvoorbeeld niet geschikt voor. In Ghana bijvoorbeeld veel lichte chines motorfietsjes die al niet comfortabel zijn als je er alleen op zit, laat staan als duo passagier.
Ruimte voor bagage is er trouwens ook nauwelijks. Ik zou het niemand toewensen, laat staan aanraden.
Wat zelf rijden, en de gevaren betreft.
Ik heb in een dag of 10, een kleine 2500 Km rondgereden daar. Een beetje ervaren motorrijder herkent dezelfde problemen en gevaren als in bijvoorbeeld Nederland. Ik kan me geen enkel moment herrineren dat ik als bijzonder gevaarlijk ervoer. Ik heb niet alleen in het regenwoud maar ook in de Volta regio gereden. Eigenlijk ben ik van Accra naar het noord-oosten gereden, daarna doorgestoken, via Begoro naar Kumasi en vandaar zuidwestelijk naar de kust om via de kust tergug te keren naar Accra.
Ongeveer 80% van de route was onverhard.
Gevaarlijk vond ik het niet, wel smerig, bij tijden. Vooral in steden zoals Kumasi en Accra, vanwege de hitte en de uitlaatgassen waar je continu in verkeerd. Tel daar de constante smog van de tientallen bermbrandjes nog eens bij op en je kan begrijpen dat je af en toe kokhalzend naast de weg staat.
Dat is anders als je het binnenland intrekt. Behalve veel stof, geen verdere problemen.
Ik heb ook in het binnenland een ritje met een TroTro mee mogen maken en eerlijk gezegd, wat gevaar betreft. Geef mij maar een motorfiets in plaats van een zitplaats in een TroTro.