Motorritje door (zuid)Ghana

Ik ben van plan om in September een rondritje door het zuiden van Ghana te maken, op een motorfiets.
Ben druk bezig de route te plannen, heb alleen nog maar heel weinig ervaringen met dit soort reizn kunnn vinden.
Het plan is om in een dag of 10 het zuiden zo’n beetje te doorkruisen en veel foto’s te verzamelen.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met het (motor) rijden in Ghana en over Ghanese wegen/paden?
Alle informatie is welkom

Heb geen ervaring met het motor rijden in Ghana maar wat ik wel kan zeggen is dat de mensen daar ook motor rijden, dus het is te doen daar. De grote wegen zijn geasfalteerd maar je zult ook wegen tegen komen die niet geasfalteerd zijn, zandweggetjes dus.
Als ik het goed heb is in september wel het regenseizoen in Ghana dus dan kan het wel zo zijn dat die zandweggetjes veranderen in één grote blubberzooi.
Succes ermee!

1 like

Hallo Motje

Ik dacht ook dat in September het regenseizoen begon, maar ik ben er geweest van 31 augustus tot 21 september, en ik moet eerlijk bekennen, heb er geen regen gezien, buiten een paar druppeltjes op één dag van de drie weken die ik er was.

Groetjes

Hediye

Was je toen in het noorden? Daar regent het sowieso minder. Ik ben juli en augustus in het midden van Ghana geweest (B/A) en daar regende het zoooveel, niet normaal. En toen ik 3 jaar geleden van september t/m januari daar was regende het ook heel veel in september+oktober.
Maarja, wie weet speelt de global warming daar ook langzaam een rol en verschuift het zich allemaal een beetje qua tijd enzo, dunnow!!!

Hallo Motje,

Nee, ik ben enkel in Accra, gebleven. En ja, ik geloof dat het in juli was, dat er nog overstromingen waren, vandaar dat ik verbaasd was dat ik maar enkele druppeltjes heb gezien. Misschien had ik wel veel geluk met het weer :zon02:

Groetjes,

Hediye

Ik heb zelf verschillende bronnen geraadpleegd, voor wat betreft klimaatgegevans over Ghana en neem maar aan dat het de regenperiode’s daar nog onvoorspelbaarder zijn dan hier. Het ligt er net aan of je in het noorden, zuiden westen of oosten zit. De regenperiode’s komen niet met elkaar overeen en er zijn ook geen betrouwbare metingen van, aan de andere kant, welke Ghanese bron is wel betrouwbaar. :confused:
Inmiddels ben ik er wel achter dat je alles maar dan ook alles moet dubbelchecken. Ben zelfs “öfficiëele” Ghaneese sites van landschapsparken tegengekomen waar de locatie van het park niet juist aangegeven was, sterker nog, soms zaten ze er een kilometertje of 500 naast.
Alsof je hier in Nederland op zoek bent naar slot Loevestijn en de site van Loevestijn vertelt je dat het in Groningen ligt. Van die dingen dus
Een aantal jaren geleden heb ik in Schotland rongereden, als je wilt weten wat een regenseizoen is, ga daar dan maar eens kijken, zo erg kan het in Ghana niet zijn :lol:

Die bewering zou ik niet willen maken! Het kan hier regenen, zoals jullie dat ook zomers hebben. Van die grote druppels. En dan veel meer! Omdat de wegen van zand zijn krijg je dan een lekkere modderpoel! In Maart is het overigens het droogst. Je hebt hier regenperiodes. 1 Na Maart en 1 in September (Beiden onvoorspelbaar!). De echte regenperiodes duren 1 a 2 maand. Dat wil niet zeggen, dat er daarna geen regen valt. Tevens wil het niet zeggen, dat het continue regent. Al met al moeilijk te voorspellen!

Overigens kan een Ghanees de weg niet verder vertellen dan 300m. Dus afgezien van de kaart en GPS, moet je het helemaal zelf doen!

Succes en veel plezier,

Awaaze

Tja Awaaze, hele dagen regen kan ik me wel iets bij voorstellen, maar jullie hebben daardan nog wel redelijke temperaturen erbij.
Laatste ellendige tocht in Schotland was ook met 24 uur regen en bovndien een noordwester storm bij een temperatuur van een graadje of 2.
Inderdaad, zandwegen veranderen in modder, dat is waar, maar heb je wel eens een graveltrack in het noorden van Schotland bereden waar het 24 uur achter elkaar heeft geregend.

Ik ben niet zo heel erg bang van een beetje slecht weer of regen, it’s all part of the game.
Ik rijdt m’n ritten meestal alleen, door gebieden waar weinig mensen wonen dus ook daar ben je volledig op jezelf aangewezen, zonder kaart kompas en GPS en de nodige noorandsoenen voor onderweg kom je er daar ook niet.

Ik ben dan ook voornamelijk bezig met het plannen van de te rijden route met hier en daar een ontsnappingsmogelijkheid voor als ik in de problemen (om wat voor reden dan ook) zou komen

Verder zorg ik er wel voor dat ik vanuit Ghana eventueel op ondersteuning kan rekenen. Een zekere Mr S.A.N. Lokko uit Accra is zo vriendelijk geweest om z’n diensten aan te bieden in geval van problemen. Sterker nog, ik ga, min of meer op uitnodiging van hem deze trip ondernemen dus ik heb wel zoiets als back-up.