Motorhuur Accra

Ik was van plan in september een motortochtje door het zuiden van Ghana te maken. Echter na uitgbreid contact met de verhuurders van de motorfietsen (African Motorcycles) blijken deze niet in september beschikbaar te zijn.
Heeft er iemand anders nog een adresje?

Alvast bedankt voor het meedenken :drugged:

Ik heb op de weg van Tema naar Sekondi (nog in Accra) aan de rechterkant van de weg een groot aantal motoren gezien (rond de 100) en mij werd verteld dat die ook voor de verhuur waren. Moet toegeven dat ik er niet ben gestopt, maar je zou het kunnen proberen.
Daarbij wil ik wel opmerken dat het land niet echt geschikt is voor motorrijders. Ja, het kan, maar wanneer je onderuit gaat hoef je niet op medische hulp te rekenen, achter in de kofferbak lijkt mee een meer realistische oplossing.
Voorts houdt het verkeer ook geen rekening met motorrijders, dus of je daar in wilt gaan rijden weet ik nog niet zo zeker.

Wat voor een motor had je in gedachte? Ik kan eens rondkijken…

@Papaya, dat is wel een beetje overdreven! Ik FIETS vaak van Adenta naar Spintexroad en er is nog nooit iets gebeurd. Natuurlijk moet je hier iets meer opletten, maar de mensen hier zijn in hun gedrag ook erg voorspelbaar! Hier kun je op anticiperen en ongelukken voorkomen. Ga er in ieder geval vanuit dat jij de mindere bent. Dat heb ik tot nu toe gedaan.

@ Awaaze,

Ik bedoelde niet het verkeer in Accra zelf, dat gaat zo langzaam dat het daar wel mee zal vallen. Wanneer je als motorrijder er gewoon vanuit gaat dat de rest niet kan rijden dan zit je redelijk goed. Wanneer je echter een beetje langs het verkeer wilt gaan rijden is het slechts een kwestie van tijd.
Toen ik in Accra was reed ik met iemand mee en het gebruik van spiegels was hem volledig onbekend. We hadden dan ook een paar ‘hairraising moments’, maar het ging nog allemaal goed omdat het allemaal stapvoets gaat.
Kom je dan echter op een motor, zoals in Nederland, tussen de file door, dan heb je gewoon een probleem op zo’n moment.

Doch eigenlijk doelde ik meer op het verkeer buiten Accra, waar wellicht niet eens zoveel verkeer rijdt, maar er wordt wel op de meest onoverzichtelijke punten ingehaald. Inhalen in bochten of waar doorgetrokken strepen zijn…het maakt ze weinig uit.
Voorts zitten er natuurlijk de nodige gaten in de weg en al zijn die overdag niet zo problematisch…'s avonds kunnen ze je goed verrassen, dan wordt je gewoon gelanceerd.

Ook ligt er nog veel zand op de weg en dan maakt het remmen redelijk ‘sportief’. Dat betekent dus voornamelijk op je achterrem en op de motor remmen, maar wanneer het voorwiel remmen een soort van 2e natuur is dan ga je bij plotselinge situaties natuurlijk behoorlijk in de fout, met alle gevolgen van dien.
Maar belangrijkste voor mij is toch het feit dat je, in geval van een ongeval, niet hoeft te rekenen op medische verzorging. Op de terugweg van Sekondi kwamen we langs een vrij ernstig ongeval en de omstanders waren al zo vriendelijk geweest om het slachtoffer uit de auto te trekken i.p.v. het over te laten aan ambulance personeel. Maar ja, wanneer de ambulance er een paar uur over doet dan is het misschien nog niet zo’n slecht idee.

In dat soort landen probeer ik altijd het risico zoveel mogelijk te beperken en op 4 wielen ben je dan toch wat veiliger dan op 2. En wanneer het gaat regenen lijkt het me helemaal feest, heb dat op Curacao ook meegemaakt, zodra het regent zijn de wegen spek- en spekglad. Kan me voorstellen dat het in Ghana niet anders is.

Maar goed, iedereen moet het gewoon zelf weten, ik zou in ieder geval gewoon voor een auto gaan.
Overigens, wellicht dat jij weet hoe die motor handel op die hoofdweg heet. Het is op het stuk waar ze die nieuwe snelweg aan het aanleggen zijn (het ding wat al in 2006 af had moeten zijn).

Goed, motorrijden in Ghana is dus gevaarlijk, net zoals in 80% van de wereld en bij een ongeval, is het lang wachten op evt medische verzorging, ook dat geldt zo’n beetje voor 80% van de wereld.
Tussen de file’s door, is in Nederland ook een probleem. Het is wel “toegestaan” maar een heleboel automobilisten waarderen het niet echt. Ik beschuldig niemand maar, heb toch wel soms het idee dat sommigen toch wel heel onverwachts de verkeerde kant uitwijken. Over spannende momenten gesproken.
Wat het remmen op zanderige “asfalt” wegen betreft, dik 30 jaar geleden deed ik mijn eerste off-road training. Nu nog rem ik alleen met de achterrem en in hoge uitzondering gebruik ik de voorrem erbij. Dat is inmiddels mijn tweede natuur geworden.
Verder gebruik ik alleen de eerste dag een stuk asfalt, richting Begoro, om aan de motor fiets te wennen. Vanaf daar is het alleen off-road, hier en daar dirt tracks waar auto’s niet eens kunnen komen.
Ik heb voor het motorrijden slechts 1 basis regel en die pas ik consequent toe: Hou het rubber onder, de glimmende kant boven en de tank tussen je knieën.
Tot nu toe is dat me prima bevallen :stuck_out_tongue:

@ Fastloe,

LOL, dat is een goede, moet ik onthouden !!

Off road zul je minder problemen hebben, daar zul je inderdaad weinig auto’s of vrachtwagens tegenkomen, hooguit wat slangen en ander ongedierte.

Veel plezier aldaar.

Als je materiaal goed is, is het te doen.

Om allerlei redenen raad ik je toch sterk aan om zoveel mogelijk de grotere verplaatsingen (met uitzondering van de kuststrook) met een reisgenoot te maken. Verder steeds vóór het donker de motor stilleggen (maar dat wist je al).

En tot slot: vergeet niet dat je écht wel in Afrika zit, niet in één of ander toeristische bestemming; als je daar dus niet mee vertrouwd bent, wees op je hoede!!!