Morsi wint de verkiezingen.

Slecht nieuws voor de westerse toeristen. Morsi wil de sharia, enkel Arabische toeristen en een alclholverbod. Have fun.

Veel mensen in Egypte zijn afhankelijk van het toerisme, dus zo’n vaart zal het wel niet lopen.

Ze willen wel toekeren, maar Arabische . Ze willen, behalve dat alcoholverbod, ook mannen en vrouwe stranden, toch?

dat is inderdaad in de westerse pers te lezen geweest.

toen ik afgelopen december/januari in Egypte was (Dahab, Cairo) ben ik daar heel hard uitgelachen toen ik dit zei. lol2 volgens de mensen daar is het de grootste onzin, niet alleen omdat het voor toeristen vervelend is, maar vooral ook omdat lokale gezinnen gezamelijk met hun kinderen naar het strand willen blijven kunnen.

Veel Arabische toeristen komen juist naar Egypte omdat het hier vrijer is dan in hun eigen land…

Ja, dat klopt, loop maar eens over Haramstreet in de zomer. En luister maar eens links en rechts welke uitwassen er voorkomen. Als de kat van huis is oftewel toezicht ontbreekt, worden de bloemetjes buiten gezet. Niet alleen in Egypte, ook in andere landen aan de Middellandse Zee.
Maar; ik vrees dat de lokale bevolkingen in Dahab of andere toeristenplaatsen geen partners zijn in de besluitvorming van de regering. De enigen die nog enigszins die macht hebben is het leger. Zij zijn helaas de enigen die wat tegengas zouden kunnen geven.

Mahallla, Egyptes grootste industriestad, heeft het stadsbestuur afgezet en zich autonoom verklaard. Morsi bouwt een muur om zijn paleis om zich te beschermen tegen zijn eigen volk. Het is een aarzelend begin van een binnenlandse strijd, waarbij het volk radicaal verdeeld is.

Toevallig, vandaag een jaar geleden geplaatst.