Van een vriendin kreeg ik een prachtig boek. Het is geschreven door Stine Jensen en heet Turkse vlinders.
Het gaat over de liefde tussen twee culturen.
Hierin geeft Stine haar eigen gevoelens en ervaringen weer over haar relatie met een Turkse man.
Alles is heel herkenbaar.
Als je er in begint kun je niet meer stoppen.
Ik hoop dat jullie het ook gaan lezen en er iets van zullen herkennen en leren.
Wat een toeval, ben al bezig het boek aan het lezen van toen ik in Kusadasi was deze zomer. Heb dan mn vriendje leren kennen en niet veel tijd meer gehad om verder te lezen. Ik was van plan nu om wat vroeger in mn bed te kruipen met het boek want ik denk dat het dan uit zal zijn. Ik zit aan het laatste hoofdstuk (10: een vuilniszak turks Fruit : trouwen met een Turk) Het was een heel leuk boek om te lezen en ik moet zeggen dat het me wel hier en daar wat meer heeft bijgebracht over Turken, cultuur en liefde en zo ! Ik kan het iedereen aanraden!
Misschien kunnen we hier een Turkse boekenlijst beginnen? Alle soorten boeken die handelen over 1 thema: Turkije!
Wat ook een mooi boek is over Turkije: ‘Verloren Naam’ van Thea Halo.
Héél mooi boek over hoe de relatie tussen de Grieken en de Turken tot stand is gekomen en Atatürk. Waarschijnlijk dat veel mensen hier op dit forum zich er ook zullen in interesseren. Ik heb het 2 jaar geleden gelezen en voorgesteld in school tijdens een boekbespreking. Het is een dik boek maar het leest vlot en er staat veel in over Turkije zelf en zijn geschiedenis.
Dat is zeker een mooi boek heb hem bijna in 1 dag uitgelezen. Een ander boek wat ook zeker een aanrader is: Ayse op de vlucht voor eerwraak.
Het is anoniem geschreven en zeer mooi en aangrijpend!
Ik heb ook een heel mooi boek gelezen…
Ben alleen de naam even vergeten…:o
Er is ook een film van… die heet : not without my daugher…
Als ik de naam weer weet van het boek, laat ik het jullie weten…
Het boek heeft dezelfde titel als de film, het is al een wat ouder boek, de film is ook in de jaren 90 gemaakt. Idd een hele mooie aangrijpende film die ook nog eens waargebeurd is.
Ja precies…
Maar je heb er ook een nederlands boek van…
De engelse heeft volgens mij wel dezelfde naam, maar het nederlandse boek niet…
En er is ook een deel 2 van het boek… Alleen daar is geen film van geloof ik…
@Lindaozgur: Ayse op de vlucht voor de eerwraak of zoiets hebben we hier ook liggen. Maar mn zus is hem bezig aan het lezen momenteel. Maar moet wel mooi boek zijn zo als ik de korte inhoud lees .
Zelf lees ik momenteel enkel waargebeurde verhalen over oa.: eerwraak, ontvoeringen naar het buitenland door gemengde huwelijken enz…
Enkele hiervan zijn:
Hoi allemaal,
Ben net terug uit SIDE en vind het leuk om te lezen dat er nog meer goede boeken zijn met betrekking tot multiculturele relaties.
Ik ga ze zeker lenen in de bieb.
Alle kleine dingen helpen om nog meer inzichten te krijgen in hoe mensen uit een andere cultuur denken en voelen.
Ze bedoelen dingen vaak niet slecht, maar denken vaak totaal anders dan wij hier in het westen.
Bedankt voor de reacties.
Misschien een heel interessant boek voor jou, “Vreemd Volk” . Geschreven door een intercultureel trainer aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam. Dit boek gaat over de verschillen van culturen, waarom culturen botsen, wat cultuur nou eigenlijk is en het gedrag van de mensen in deze culturen. Het boek is niet alleen interessant maar ook erg leuk om te lezen, ook komt hier vaak de logica van het menselijk gedrag, die voort komt uit “cultuur”, naar voren. Zelf heb ik het boek nog niet uit, maar wat ik gelezen heb is zeker interessant.
Heel erg bedankt voor deze goede tip.
Ik ben er voortdurend naar op zoek om mensen te begrijpen die in een andere cultuur zijn opgegroeid.
Wat voor ons hier in Nederland zo vanzelfsprekend is, is het voor hun niet.
Ze vinden dat we ons te snel druk maken over iets. Ze vinden dat ik meer relaxt met alles om moet gaan.
Ga er maar aanstaan.
Dat is nou precies wat hij (Jacob Vossestein) in zijn boek(en) duidelijk wil maken. Hij stelt in dit boek ook voortdurend de vraag waarom. Ook heeft hij een boek geschreven voor buitenlanders over de Nederlandse cultuur, dit boek heet, “Zo werkt dat in Nederland / Dealing with the Dutch”, zelf heb ik het NOG niet gelezen maar dat komt zeker wel.