Bibliotheek van Sevgilim

Ik weet dat er al een topic is over boeken, maar die heeft de titel van 1 boek die over Turkije gaat. Mss is het handig om een ‘boekenlijsttopic’ te hebben zodat het gemakkelijk terug te vinden is als mensen een boek willen lezen die over Turkije gaat of gewoon een multi-cultureel boek.

Dus, plaats gewoon enkele titels en als het kan een korte samenvatting of waarom het boek mooi is of zo…

Ik plaats mijn boeken hier ook wel nog eventjes later…

Nou, ik zal even beginnen !! :slight_smile:

In een sluier gevangen : ( Van de film : Not without my daughter. )
De Amerikaanse Betty Mahmoody beschrijft haar lotgevallen en ervaringen vanaf haar landing op het vliegveld van Teheran, in de zomer van 1984, om samen met haar Iranese man en hun dochter een korte vakantie door te brengen bij haar schoonfamilie tot haar ontsnapping begin 1986 uit het land. In Iran besluit Betty’s man niet meer terug te keren naar de VS, maar in Iran te blijven en zijn vrouw en dochter een islamitische heropvoeding te geven en ontpopt hij zich, evenals zijn familie, als een aanhanger van Khomeiny’s islamitische revolutie. Betty en haar dochter worden door hem gegijzeld en krijgen te maken met talloze verschrikkingen. Op emotievolle wijze en met gevoel voor detail confronteert de schrijfster de lezer met een aantal aspecten van de cultuur, leefgewoontes, religieuze gewoontes en de islamitische revolutie in het hedendaagse Iran.

Aywa :
Jacky Trevane, 23 jaar oud, wordt tijdens een vakantie in Caïro verliefd op Omar, een knappe jonge Egyptenaar. Binnen tien dagen is ze getrouwd. Maar langzaam maar zeker verandert haar sprookje in een nachtmerrie. Armzalige woonomstandigheden, en Jacky, die niets van de islam afwist, merkt al gauw dat ze als vrouw nauwelijks rechten heeft. Omar verandert in een onberekenbare tiran die haar en later ook haar dochtertje voortdurend mishandelt, haar een miskraam bezorgt, haar de schuld geeft als zijn dronken broer haar verkracht etc. Via haar baan op een Engelse school heeft ze gelukkig nog contact met de buitenwereld. Ze besluit met haar - inmiddels - twee dochtertjes te vluchten, wat na veel voorbereidingen, die in het diepste geheim moeten plaatsvinden, uiteindelijk lukt. Na acht jaar arriveert Jacky in Engeland waar ze nu nog steeds in angst leeft omdat haar man een fatwa over haar heeft laten uitspreken.

Turkse vlinders :
Tijdens een vakantie tot over haar oren verliefd op een aantrekkelijke, laag opgeleide Turkse jongeman. Drie jaar lang reist Stine Jensen vele malen van Amsterdam naar Istanbul om bij haar geliefde Ozan te kunnen zijn. Ze volgt een cursus Turks en raakt bevriend met drie tijdelijk in Amsterdam verblijvende Turkse studentes die verlangen naar een leven in Europa met een Europese man, en haar de Turkse liefde en cultuur uitleggen. Ze vraagt zichzelf af wat haar zo aantrekt in Ozan, met wie ze zo weinig gemeen heeft, vooral ook omdat ze lang niet de enige is met zo’n interculturele liefde; er zijn er vele onder haar leeftijdgenoten. Ze praat erover met andere jonge Turken en Europeanen en over hun opvattingen over liefde, relaties en seks, en onderzoekt liefdesstereotypen in literatuur, soaps, popmuziek en film.

Dit zijn allemaal van die “multi-culturele boeken”… En zijn erg mooi om te lezen !! Een boek dat ik ook heeeel mooi vind is : Komt een vrouw bij de dokter… Heeft absoluut niet met dit onderwerp te maken… Het gaat over een man die zijn leven beschrijft, terwijl zijn vrouw kanker heeft… Er is ook nog een vervolg op, maar die heb ik nog niet gelezen…

Bedankt Mizzy ! Héél duidelijk en het mogen ook geen-multiculturele boeken zijn hoor… Als ze maar mooi zijn :wink: hihi

Heeejj ik heb er ook nog 2…

TURKS GOUD:
Sherief Mukhtar is jong, rijdt in een dikke BMW en heeft de grootste plannen voor de toekomst. Het leven lacht hem toe en hij is populair bij de vrouwen. Vooral de Turkse meisjes zien hem zitten. Zijn vrienden waarschuwen hem nog. verkering met Turkse meiden kan wel eens verkeerd aflopen. maar Sherief is optimistisch. Hij is dan wel van Soedanese afkomst, maar hij is toch moslim?

De hel breekt los als zijn vriendinnetje Aselya met hem op straat wordt gezien. Haar vader mishandeld haar en bedreigt Shereif met de dood. de jonge geliefden besluiten te vluchten, maar ze kunnen geen kant op. De vader en de neef van Aselya hebben een klopjacht ingezet, mar de politie lijkt zich er alleen voor in te zetten het minderjarige meisje zo snel mogelijk weer thuis te krijgen.

Turks goud is een spannend, waargebeurd verhaal van een van de eerste mannelijke slachtoffers van eerwraak in Nederland. Over misstanden in de Turkse gemeenschap, tekortschietende autoriteiten en een liefde die wreed wordt afgebroken.

VERBODEN LIEFDE
Dit boek gaat over eerwraak… Heel hard, maar helaas wel waargebeurt:(

De Jordaanse Norma begint samen met haar vriendin Dalia een eigen kapperszaak om een gearrangeerd huwelijk op de lange baan te kunne schuiven. De onderneming wordt door beide families oogluikend teogelaten, en Norma en Dalia rebelleren heimelijk tegen alle restricties die vrouwen in hun land worden opgelegd.

Als Dalia de katholieke Michael leert kennen, wordt ze op slag verliefd. Tijdens een rendez-vous met hem wordt ze door haar broers betrapt. Twee dagen later vind Norma haar vriendin in haar ouderlijke huis. Doodgestoken door haar vader…: De eer van de familie moest worden gered…

Liefs,…xxxx

Verboden liefde vond ik een mooi boek om te lezen

Goed idee,Sevgilim

Kan het"vastpinnen"op het Turkije reiscafe onder de topicnaam Bibliotheek,kan iedereen er even"binnenwippen"

Mee eens?

Groetjes,

Hans.

oooo ja zeker en vast mee eens Hans ! Super !
Ik dacht al dat je dit topic zou verwijderen in de plaats :wink:

Super super super !

Zo, hier komt mijn bibliotheek, heb er zodanig veel dat ik mn eigen bibliotheek kan beginnen :smiley:

Dit zijn de boeken die ik al gelezen heb:

Verloren Naam van Thea Halo over iemand van Grieks Orthodoxe afkomst die in het westen woont en haar bejaarde moeder altijd heeft beloofd om ooit eens terug te gaan naar Turkije waar ze vroeger woonde. Zij werden vroeger verdreven door de Turken door de kruistochten enz… (aanrader !)
Op de vlucht voor de eerwraak van Ay§e over een Turks meisje die in Duitsland woont die niet wil uitgehuwelijkt worden omdat ze verliefd is op een duitse jongen.
De Turkse Bruid van Necla Kelek over uithuwelijken
Turkse Vlinders van Stine Jensen
Geschonden van Souad Over eerwraak (echte aanrader!)
Fatwa van Jacky Trevane ook over eerwraak (aanrader ! )
Heldin van de woestijn van Donya Al-Nahi over kinderontvoeringen door een islamitische man waarvan hij met een europse vrouw is getrouwd. (aanrader!)
Dochter van de Jungle van Sabine Kuegler over haar jeugd die ze meemaakte in de jungle en op latere leeftijd terug naar europa moest om ‘manieren’ te gaan leren.
Dochters van het zand van Ana Tortajada over een vrouw die een boek wil maken over het nomadenbestaan in de woestijn en de rol van de vrouw daarin.
De naakte bruid van Anoniem over een vrouw die niet gelukkig is in haar huwelijk, geeft relaties met andere mannen die niet altijd even lief zijn voor haar en uiteindelijk pleegt ze zelfmoord. Haar moeder heeft haar dagboek op haar computer gevonden en er een boek van gemaakt.
Mijn Woestijn en Dochter van de Nomaden van Waris Dirie over een meisje die vlucht uit haar nomadenleven, komt in Engeland terecht en word model. Later keert ze terug naar haar familie.
Mijn status is positief van Annemie Struyf en Lieve Blanquaert die mensen interviewden die Aids hebben of ermee te maken krijgen in het dagelijkse leven.
Inshallah Mevrouw ! van Annemie Struyf en Lieve Bla
n
quaert die het leven van de mensen onder een Burka in beeld brengen en zelf undercover in een Burka door de straten lopen. Daarbij lopen zij zelf een groot risico.

Deze boeken moet ik nog lezen :

Geheim geweld van Hameeda Lakho
Samir en Samira van Siba Shakib
Verborgen Tralies en Gebroken Cirkel van Hameeda Lakho
Vlucht over de Himalaya van Maria Blumencron
Undercover in klein Marokko van Hind Fraihi over een journaliste undercover in Molenbeek (Brussel) die zich uitgeeft als studente sociologie en zo de fundamentalisten aan het woord laat in haar boek.
Monddood van Doris G.
Strijden om mijn land van Senait Mehari
Naar afghanistan komt God alleen om te huilen van SIba Shakib
Weken van Angst van Mariane Pearl
De Vliegeraar van Khaled Hosseini

En dan nog 2 andere hele mooie boeken:

Ik was 12 en ik fietste naar school van Sabine Dardenne (slachtoffer van de zaak Dutroux die het overleefde) Héél aangrijpend !
Een middag aan zee van Marianne en Theo Hoogstraeten (Fictie)

Dit zijn allemaal waargebeurde verhalen, tenzij anders vermeld, volgens mij staat er maar eentje bij. Heb het niet zo op fictie, ik lees graag de échte verhalen…

Ik hoop dat jullie wat aan dit lijstje hebben :wink:

x

@t Sev,

De weduwnaar is een geweldig boek hoor, zeker de moeite waard om dit boek ook te lezen. (vooral omdat je 'komt een vrouw bij de dokter’heb gelezen.

Gr Rachel

helaas hou ik niet zo van lezen, anders had ik zeker die boeken gehaald.
Turkse vlinders heb ik wel gelezen en sommige dingen waren wel herkenbaar.

ik heb net **Allah & Eva **gelezen van Betsy Udink. Zij heeft een aantal jaar in Pakistan gewoond, en schrijft over de situatie van de vrouwen in dit land. Ongelooflijk, dat zulke dingen nog voorkomen in de 21ste Eeuw!!! İk heb het boek in 1 dag uitgelezen.

zitten leuke boeken tussen,.

Heb net ‘Rebellendochter’ van Sandra Arango uit, hééééééél mooi boek!

Hai,

Ik heb zojuist een heel goed gekregen van mijn vriendin waar ik altijd mee op vakantie ga. Het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en het heet Verloren tijd.
Het boek gaat over een meisje van 18 jr die gepakt wordt voo heroinesmokkel in Izmir.
Heel aangrijpend boek om te lezen, dus zeker een aanrader!!

Gr Rachel

Undercover in Klein-Marokko van Hind Fraihi is een heel mooi en leuk boek en het gaat over hoe Moslims denken over de Christenen en hoe zij de Westerse wereld ervaren. Ook komt Moslimextremisme aan bod en of alle moslims wel zo denken als de zelfdoders enz…

Hoihoi Sev,
Ik heb je boek geschonden gelezen wat je hebt aangeraden. En idd een super mooi boek. Echt geweldig!

Weer 8 nieuwe boeken gekocht, klaar om er enkele mee te nemen naar Turkije. Binnenkort dus ook enkele verslagjes van die boeken als ik ze uit heb :wink:

Doorgaan zo Sev,

Je doet het fantastisch,

Hans.

10 jaar achter thaise tralies, een boek gebaseerd op brieven van Michiel Kuijt die 10 jaar in thailand in de gevangenis heeft gezeten, vrijgesproken, vervolgens levenslang, de koningin heeft zich er mee bemoeid en ook in de tweede kamer zijn er vragen gesteld, samen met advocaat Knoops en de moeder van Michiel is dit boek geschreven…1 avond en ik had hem uit…

ik heb hem ook gelezen…goed boek