Bibliotheek van Sevgilim

**Monddood **van Doris G. heb ik van de week in één adem uitgelezen:
Een Duitse vrouw trouwt met een Egyptenaar die later een van de meest gezochte terroristen ter wereld wordt.

Een ander mooi boek (vind ik) is van Zainab Salbi & Laurie Becklund, De gouden kooi:
Het zijn de memoires van een vrouw die opgroeit aan het hof van Sadam Hoessein.

En momenteel ben ik Sultana (Jean P. Sasson) aan het lezen. Het is het levensverhaal van een prinses uit het Huis Al Sa´ud, de koninklijke familie van Saudi Arabië. Ook erg aangrijpend…

Dit zijn allemaal boeken die over Turkije gaan, de meeste heb ik al gelezen en de rest wil ik nog lezen! (en ja, mijn boekenkast puilt uit, HEERLIJK :biggrin: )

Turkse vlinders
Stine Jensen
Een Nederlandse vrouw leert in Istanbul een Turkse man kennen en krijgt een relatie met hem.

Op vlucht voor eerwraak
Ayse
Een Duits-Koerdisch meisje krijgt een relatie met een Duitse jongen, maar moet van haar familie met haar neef trouwen. Toch kiest ze voor haar vriend, met alle gevolgen van dien.

De nootjes van het huwelijk
Aysel Caliskan
Meisje uit een klein dorp in Turkije wordt tot twee keer uitgehuwelijkd aan een man met wie ze niet wil trouwen. Met de eerste emigreert ze naar Nederland, met de tweede weer terug naar Turkije.

Ik wilde alleen maar vrij zijn
Hulya Kalkan
Turks meisje in Duitsland probeert aan de streng-islamatische opvoeding van haar moeder te ontkomen. Later zal ze ook proberen haar zusje hiervan te bevrijden

De andere Nuray
Martine Yilmaz-Carton
Het verhaal van Fatma
Martine Yilmaz-Carton
Twee boeken over een dorp in Cappadocie en wat daar allemaal speelt. Zeer mooi en herkenbaar beschreven

De Turkse bruid
Necla Kelek
Turks meisje wat op jonge leeftijd wordt uitgehuwelijkt en bij haar schoonfamilie in Duitsland moet gaan leven

Nog niet gelezen:
Verstrikt in jullie leugens
Y. Inci

Een bruid van thuis
Ayse

Turks Goud
S. Mukhtar

Ik heb pas ook weer een boek gelezen… maar vond het nog al wat!

**Kom niet aan mijn Kinderen **- Janneke Schoonhoven!

Gaat over een vrouw die een Syrische man leert kennen, Tijdens haar vakantie. Later komt hij hier naar NL, en krijgen ze 2 kinderen… Ammar en Sara… De kinderen wordt ontvoerd door de vader naar Syrie en Janneke gaat de strijd aan de kinderen terug te krijgen naar NL…

Ik vond het een heel indrukwekkend boek, zeker omdat het waargebeurt is…en ik de moeder van de kinderen enorm bewonder over hoe zij zich staande heeft gehouden!!

Ik heb ook nog gehoord over een boek dat HEEL ERG goed schijnt te zijn… Ik heb hem nog niet gelezen. Een vriendin van me had het gekocht in een boekenwinkel in Istanbul en als zij hem uit heeft, ben ik aan de beurt :slight_smile:
Het boek heet “Portrait of a Turkish family” van Irfan Orga
Kreeg echt SUPER goede recensies en stond op nummer 1 van de best verkochte boeken!
Ben dus heel benieuwd!

Verder ben ik nu “Istanbul” van **Orhan Pamuk **aan het lezen, ook super mooi geschreven! En voor mij heel herkenbaar ook omdat hij in de zelfde wijken is opgegroeid als waar ik gewoond en geleefd heb :slight_smile:
Verder stond “Sneeuw” van **Orhan Pamuk **op nummer 2 in die lijst, dit boek wil ook nog lezen, maar was overal uitgeleend in de bibliotheek.
Orhan Pamuk heeft de nobel prijs voor de literatuur gewonnen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben en de boeken mooi vinden.

Liefs Rieneke

Hai,

Hier heb ik nog wat aanraders. Dit zijn waargebeurde verhalen .
Bangkok Hilton Dit gat over een meisje dat in Bangkok wordt gepakt voor drugssmokkel. Omdat ze geen geld had om naar huis te gaan, heeft ze dit besluit genomen met alle gevolgen van dien…
Fatwa Dit is een erg aangrijpend boek over een vrouw die met haar toenmalige vriend voor een vakantie naar Egytpe ging en daar vervolgens met een Egytptisch man trouwde…

Gr Rachel

my name is red, van orhan pamuk moet ook erg mooi zijn, staat nog op mn verlanglijst om te lezen

“1000 spendid summers” en “the kite runner” van Khalid Husseini vond ik erg mooi. Over Afghanistan door de afgelopen decennia heen. Ik vond de 1e beter en mooier in elkaar zitten, maar ze zijn allebei meer dan de moeite van het lezen waard.

Rendez Vous van Esther Verhoef
over een NL gezin dat naar zuid-frankrijk emigreert…
een beter leven, een eigen chambre d’hotel
maar tja… dan de liefde…!! :unibrow:

Afgelopen augustus heb ik meegedaan aan de foto-wedstrijd toen Turkije forum van de maand was.

De vreugde was groot toen ik als winnaar uit de bus kwam en bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn foto gestemd heeft.

Als prijs heb ik toen het boek: ‘Sneeuw aan de Bosporus’ van Celil Oker, thuisgestuurd gekregen en ik wil hiervoor graag de redactie en uitgeverij Elmar bedanken.

Vandaag heb ik dit boek in 1 ruk uitgelezen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat detective’s niet echt mijn genre is en dat ik met name de vertaling naar het Nederlands op sommige punten wat knullig en onbehoudend vond, maar over het algemeen vond ik het een goed verhaal.

Vooral ook een modern verhaal, aangezien het boek over iets heel anders ging dan ik verwacht had en het beeld dat geschetst wordt van Istanbul echt absoluut in het hedendaagse plaatje past. Ik kan me voorstellen dat dit boek in bepaalde conservatieve (Turkse) kringen aardig wat opschudding veroorzaakt, maar geeft een goede weergave van de hedendaagse misdaad en de problemen die ook Turkije bereiken en niet alleen ‘het westen.’

Signant en erg welkom verschil met de (meeste) Nederlandse literatuur was, dat het boek zedig bleef en ik er geen enkel moment rode oortjes van kreeg.
Ik heb begrepen dat Celil Oker een hele misdaadboeken serie heeft, en ik raad mensen die van detective’s en misdaadverhalen houden aan, om deze schrijver eens op te zoeken en wat literatuur van Turkse bodem te lezen.

Ik heb me er in ieder geval mee vermaakt :thumbsup:

Toppie,bloem,dit topic verdiend aandacht

Beste lezers,

ff dit onderwerp weer ‘‘oprekken’’,wat lezen jullie qua boeken over turkije?

Irfan Orga, aan de oevers van de Bosporus.
Ik zag hem hier al gepost in het Engels. Prachtig boek!

Dirk van Delft, De Turkse Trom
Interessante achtergrondverhalen

Bernard Olivier, Een Verre voetreis. Verslag van een wandeling van West naar oost Turkije.

Wat ik nog moet lezen is het boek van Tom Broshnahan (oud auteur van de Lonely Planet gods van Turkije), Bright Sun, Strong Tea.

William Dalrymple, In de schaduw van Byzantium, gaat een deel over Turkije.

Toevoeging

Van de week gekocht : Turkse verleidingen, van Ebru Umar. Leest heerlijk weg (ik ben alweer op de helft), en van alle leuke dingen die ze bezoekt geeft ze internetpagina’s, mailadressen etc. Een hele grote aanrader!

Even dit topic een zetje geven…nog reacties?

Heb ‘De Vogelpoort’ van Katie Hickman gekocht voor in de vakantie.

Het verhaal:
1599 Constantinopel:
Na een schipbreuk wordt een Engels meisje meegenomen en voorbereid op haar nieuwe bestaan in de harem van de sultan. Het paleisleven blijkt een labyrinth van leugens. Celia ontdekt verborgen kamers. De eunuchen en een handvol invloedrijke vrouwen strijden om de macht en Celia zit er middenin. Is er misschien een mogelijkheid om te ontsnappen?

2008 Istanbul:
*Elizabeth vindt een stukje perkament en raakt in de ban van Celia en reist naar Turkije om haar geschiedenis te reconstrueren. *

Ben benieuwd …

Ik lees tegenwoordig de boeken van Tess Gerritsen… Zijn thrillers waar je echt meteen inzit!! Heerlijk om te lezen!

Nieuw uitgekomen. Yabanci van Ellis Flipse

Op de achterkant staat:
Ellis is veertig jaar oud als ze alle zekerheden in Nederland opgeeft. Ze vertrekt naar een boerendorpje in een van de mooiste natuurgebieden van Turkije. Zelfs tijd voelt hier anders. De dorpelingen leven, zoals ze al honderden jaren doen.
Vol verwondering kijkt en leert Ellis hoe deze mensen zonder vast inkomen een vrijwel stressloos bestaan hebben.
Ze leert de taal en de bevolking kennen en doet in haar verhalen openhartig en humoristisch verslag van haar nieuwe leven.

Meer info: www.ellisflipse.com
Te koop via Bol.com en te bestellen via de boekhandel.

Verder nog nieuwe boeken te promoten op dit topic?

Ja, ook gelezen. Leuk, vrolijk boekje. Interessant ook omdat Ebru met hen ene been in Turkije staat en het andere in Nederland. Zo krijg je een beter beeld van Turkije als je normaal krijgt als toerist.

Verdere aanraders:

Kader Abdollah. Geweldige schrijver. Vooral zijn boek ‘huis van de moskee’ is schitterend, al is het wel even doorbijten. Ben nu bezig in de Boodschapper, over het leven van Mohammed. Begint goed. En tot mijn verassing niet moeilijk te lezen.

Henning Mankell. Mijn lievelingsboek van hem is Verteller van de wind, over het korte leven van een jongen in Mozambique. Hoe hij uit zijn fijne dorp gesleurd wordt, wegvlucht uit een kindsoldatengroep, leider wordt van een kinderbende en waarin je uiteindelijk hoort waarom hij neergeschoten wordt.

Dochter van de Jungle van Sabine Kuegler ook gelezen. Een van mijn lievelingsboeken. Met zoveel liefde en betrokkenheid geschreven.

Veel boeken die beschreven staan al gelezen, maar erg leuk om ook weer nieuwe titels te zien en die ik op mijn lijstje zal zetten om te kopen of te krijgen (haha). Boeken die ik nog niet heb gezien in alle reacties zijn:

De gouden appel van Jessica Lutz, informatief en leuk leesbaar geschreven. Ook een leerzaam boek.

Vogels zonder vleugels van Louis de Bernieres. Het verhaal speelt zich af in een kleine plaats in Anatolie in de nadagen van het Otomaanse rijk. Het wordt verteld door christenen, moslims, Turken, Grieken en Armeniers. Het is verder het verhaal van Ataturk, die de Westeuropese troepen verslaat. Kortom 565 bladzijden leesplezier.

Jetty