mooie boeken over verschillende culturen

hallo allemaal,

Ik heb net het boek turkse vlinders gelezen en vond het een mooi boek, nou ben ik gek op lezen vooral waargebeurt en over verschillende culturen misschien dat jullie nog een aantal goede boeken weten?!!! En even een korte beschrijving waarover het gaat?!
alvast bedankt.

groetjes mutlu:dag:

niemand die boeken leest???hahahah

hey hallo

ik heb het boek: Liefde in en verscheurd land gelezen.
een heel indrukwekkend verhaal over een vrouw die verliefd word op een pershmerga (strijder ) en zo lees je hoe zij op een gegeven moment ook mee de bergen in trekt en hoe zij ontsnappen aan het gevaar.

en wat heel zoetsappig is is het boek:
Zoet eten zoet praten… over Turkse en Marokkaanse huwelijken en tradities.

verder heb ik er nog wel wat gelezen maar titels kwijt zal ff kijken voor je.

ow jah: het gaat niet over Turkije maar over Bosnie geloof ik:
De engel van Grozny.

en een boek van Remco Kampert geloof ik over jappenkampen. iet met rode vloed zonvloed.

en er is nog een gruwelijk waargebeurd verhaal over een bosnisch meisje die gevangen word genomen en mishandeld en verkr…heel heel sneu boek.

ik ga voor je op zoek voor e goede titels!

liefs

hey ben ik weer.

hhaaha niets zonvloed. Bezonken rood heet het boek - Jeroen Brouwers

het boek: Laila - Alexandra cavelius en l. sisic

Mijn jaar in Koerdistan - s. Fisher

schoonheidssalon in Kabul - D. Rodriquez

Duizend schitterende zonnen - Khaled Hosseini
De vliegeraar

Het huis van de moskee - Kader abdolah

je moet zelf maar ff op internet kijken waar ze over gaan maar het zijn echt pracht boeken.

veel leesplezier!

hey leyla,

hartstikke bedankt ik ga eens op kijken waar de boeken over gaan. Ik ben net weer begonnen aan het boek turkse troel door nilgun yerli, weet nog niet hoe hij zal zijn, maar de eerste 10 pagina’s al heel herkenbaar!

bedankt tot nu toe voor je reactie!

Ohh, ik heb zoveel mooie boeken gelezen over verschillende culturen (ik doe niets anders :D)
Degene die ik het beste vond zijn:

Fatwa, mijn leed draagt jouw naam, liefde in een verscheurd land, Aïscha, Woestijnliefde,…

ohh ik ken er nog zoveel maar zit nu in de klas en kan er niet opkomen! Zal ze straks voor je opzoeken want ze zijn echt de moeite waard! En zal dan ook meteen een korte beschrijving geven hihi

xxx

Duizend schitterende zonnen, de vliegeraar en het huis van de moskee zijn inderdaad erg mooie boeken.
Ik heb ook iets heel anders gelezen, maar ik heb het boek in Turkije gekocht dus dat is wat lastig misschien. Ik weet niet of je het in Nederland ook kunt bestellen.

Tales from the Expat Harem, van Anastasia M. Ashman, engelstalig, geschreven door 2 Amerikaanse vrouwen. Het is een verzameling van verhalen van vrouwen die in Turkije zijn (geweest). Erg mooie beschrijvingen, bijvoorbeeld als er wordt verteld over Kapali Çarsi in Istanbul met al zijn winkeltjes of over Kapadokya waar een vrouw in een oud tufstenen huis woont zoals die daar staan.

Yabanci geschreven door Ellis Flipse gaat over een Nederlandse vrouw die naar een dorpje in Turkije emigreerd. En beschrijft wat ze daar allemaal meemaakt. Vond het een leuk geschreven boek met humor en veel herkenbare dingen.

Turks goud,
Sherief Mukhtar is jong en populair bij de vrouwen. Vooral de Turkse meisjes zien hem zitten. Zijn vrienden waarschuwen nog. Verkering met Turkse meiden kan wel eens verkeerd aflopen. Maar Sherief is optimistisch. Hij is dan wel van Soedanese afkomst, maar hij is toch moslim? Het razend spannende, waargebeurde verhaal van een van de eerste mannelijke slachtoffers van eerwraak in Nederland

Ongeschreven tradities,
Halime groeit op in Rotterdam als dochter van een Nederlandse moeder en een Turkse vader. Op haar achttiende wordt ze door haar vader uitgehuwelijkt aan een neef in Turkije. Ze ondergaat een bizar huwelijksritueel en getrouwd keert ze terug naar Nederland, waar ze met haar echtgenoot bij haar ouders gaat inwonen. Al het geld dat zij verdienen staan ze af aan haar vader, en pas als er kinderen komen krijgen zij de mogelijkheid om op zichzelf te gaan wonen.

Halime kan echter maar niet gelukkig worden met de man die haar vader voor haar heeft uitgekozen en uiteindelijk vlucht zij naar een blijf-van-mijn-lijfhuis. Haar drie kinderen moet ze bij haar man achterlaten om hen niet in gevaar te brengen.

dank je wel meiden, mooi makkelijk kan ik op dit lijstje kijken als ik weer toe ben aan een nieuw boek!!

mutlu leuk topic is dit , hier enkele van mijn favorieten …

verboden liefde - norma khouri albqaeen , gaat over eerwraak tussen 2 religie’s over een jordaanse meisje dat verliefd word op een katholieke jongen !

dochter van de nijl -soheir khashoggi -

Fatwa -Jacky trevane -aangrijpende strijd van een jonge moeder om haar kinderen

Dochter van agadir -ouarda saillo -op zoek naar mijn verloren kindertijd in Marokko

Het verhaal van Fatma - martine yilmaz carton- de jonge fatma , afkomstig uit een Turkse boerengemeenschap, pleegt zelfmoord.vijf vrouwen uit haar dorp doen elk hun verhaal over de gebeurtenissen die leiden tot deze wanhoopsdaad.
Langzamerhand ontrolt zich het drama .uiteindelijk licht een van de vrouwen een tip van de sluier op van het geheim dat het meisje met zich meedroeg .dan word het duidelijk wat zich heeft afgespeeld.

het huis vab de moskee- kader abdolah

in de hemel krijg je fruit -nies medema - berichten uit Iran

verborgen tralies -Hameeda Lakho -Een Pakitaans -nederlandse over haar jeugd tussen twee culturen en de hereniging met haar doodgewaande moeder

hey hallo

Nog ff een paar boeken:

Het geheim van mijn Turkse grootmoeder
Mijn Istanbul
Een heel moeilijk te lezen boek, maar wel interessant: de terroristenjaagster.

hmmm ik dacht dat ik verder kwam hahahhaha.

Boeken zoals fatwa heb ik wel gelezen, maar vind het nu bijna allemaal hetzelfde en lees dit soort boeken niet meer.
Wat ik wel een interessant boek vond was het boek van de vrouw of schoonzus van Bin laden.

allemaal veel lees plezier!

whoehoe inshaAllah over een maandje of anderhalf in NL >>>:wub:

in een sluier gevangen - betty mahmoody

:cheer:Janne het was/is echt een geweldig boek in 2 avonden en een uurtje uitgelezen heerlijk boek! thanks voor de tip!!

nou de rest nog :slight_smile:

Nog eenmaal mijn moeder zien van zana muhsen
ik kon maar niet stoppen met lezen en heb het boek ook in 1 dag uitgelezen

korte beschrijving:
Mishandeling, verkrachting en slavernij: voor iedereen een nachtmerrie, voor de Britse Zana Muhsen de afschuwelijke werkelijkheid. Op vijftienjarige leeftijd stuurt haar vader Zana en haar zusje Nadia naar Jemen. De meisjes denken een droomvakantie tegemoet te gaan, maar komen bedrogen uit: ze zijn uitgehuwelijkt. Acht oneindige jaren leeft Zana in gevangenschap, waaruit ze uiteindelijk ontsnapt met behulp van haar moeder en de Britse media. Maar Nadia en Zana’s zoontje Marcus blijven achter in mensonterende omstandigheden

en heb net een ander goed boek uitgelezen: Haar naam was sarah
alleen dat heeft niet echt iets met cultuur te maken maar meer met de oorlog
hoop dat je er iets aan hebt!

:dag:

thanks!

Mutlu, ik ben nu zelf bezig in Turkse vlinders en zij noemt ook best veel boeken. Als ik het gisteren avond goed heb onthouden gaat het zo rond pagina 240 over andere boeken, wie weet kan je daar nog wat uit halen.
Ik vind het trouwens een heerlijk boek. Zo 1 waarvan ik baal dat hij bijna uit is. Wat een heerlijke schrijfstijl heeft zij zeg. En sommige dingen zijn zo herkenbaar ook.

klopt idd wat je zegt inka, zal ook die nog eens nakijken! Heel herkenbare dingen he in turkse vlinders, nou ook in dat boek wat ik net gelezen heb, ik heb me kapot gelachen over bepaalde zaken die daar zo gaan zo anders als hier in nederland en zeeeeer herkenbaar!

Inmiddels is ie uit. Echt jammer. Achterin staat ook nog een lijst.
Misschien zijn de boeken van Maurits Berger iets voor je. Ik hoop snel aan Islam is een sinaasappel te beginnen. Ligt al jaren te wachten. Ik heb ooit les van hem gehad en het is echt een vreselijk goede verteller. Ik kan me een college herinneren waarin hij beschreef hoe de mensen midden in de nacht gewekt werden door ‘bidden is beter dan slapen’ en de mensen in hun lange nachtgoed (ik vermoed dat ik de slaapmutsen er zelf bij verzonnen heb) over straat naar de moskee trokken. Die man had de kracht dat je het echt voor je kon zien en nog steeds is het een beeld wat me heel levendig is bij gebleven. En hij heeft ook nog eens heel veel humor, wat ik in Turkse vlinders ook heel leuk vond.
Nou ja, volgens mij is het wel duidelijk dat ik gewoon heel enthousiast ben over die man. Mijn 1e college ging ik heen met het idee ‘bah, nou moet ik me verplicht met de islam bezig gaan houden, dat is zo niet mijn ding’. Na zijn colleges heb ik er een minor islam aan vast geplakt :slight_smile:
Dit is wat Bol over islam is een sinaasappel zegt:
In de vreemde wereld van Damascus gaat Maurits Berger gedreven door nieuwsgierigheid islamitisch recht studeren. Maar ook de dagelijkse dingen - het bidden in de moskee, de gevolgen van de dictatuur en de strenge geloofsopvattingen fascineren hem. Door deel te nemen aan de samenleving en met vrienden te praten, probeert hij de ware islam te ontdekken en het negatieve westerse beeld van moslims te analyseren. Uiteindelijk komt hij er echter achter dat een confrontatie onvermijdelijk is.