Mogen toeristen in bepaalde watertjes op Bali?

Misschien een hele stomme vraag,maar onze huisarts heeft ons afgeraden om in
bepaalde dingen met water op Bali te gaan.Zoals bijvoorbeeld Tampaksiring,omdat daar bepaalde beestjes in kunnen zitten waar wij als toeristen goed ziek van kunnen worden.Ik weet dat een kennis van mij behoorlijk ziek is geweest nadat hij in Thailand in bepaald water is geweest.
Weet iemand hier iets van?

Volgens mij geldt over het algemeen dat je stilstaand zoet water moet vermijden vanwege het risico op Bilharzia besmetting, maar de bijzonderheden van de veiligheid van wateren op Bali weet ik niet.

Zelf heb ik hier op Bali nog niet daarvan gehoord of gelezen, maar laat je voorlichten bij de plaatselijke Puskesmas ( klein local ziekenhuisje) waar men het toch weten moet

Oké,dank je wel voor jullie berichtjes!

Ik ga niet vrijwillig in de Ayung rivier, m.n. het gedeelte in het zuiden van Bali, badderen of zwemmen. Rare kleur van het water, stank, veel afval. Toch zijn er mensen die er zwemmen, kleren wassen en zelfs vis vangen (vast voor de verkoop, niet voor eigen gebruik, ha ha!).

Denk niet dat toeristen daar in hun kleren wassen ,of vis vangen en dan verkopen…
dat was ook niet de vraag toch.
Mogen toeristen in bepaalde watertjes op Bali : dat kan ook te maken hebben met de Hindu-religie,en het offeren van dieren. Als er gevaar bestaat wordt er echt wel gewaarschuwd.
Toeristen echter trekken zich daar niets van aan , vandaar de vele dodelijke ongelukken ook bij ons in Candidasa (vijver) ze laten kinderen rustig hun gang gaan.

Hallo mp2036,

Het is absoluut af te raden om in stilstaand water te gaan zwemmen.
Dit water zit meestal vol met muggen waarvan je mogelijk knokkelkoorts kunt oplopen. Dit is echt gevaarlijk, als je dit oploopt lig je ca. 3 dagen in het ziekenhuis aan het infuus en het duurt weken voordat je weer de oude bent.
In Zuid Bali wordt er wekelijks in veel hotels gespoten tegen deze mug.
Diverse vrienden van ons (Balinezen, maar ook blanken) hebben dit opgelopen.
Helaas is dit niet echt een positieve reactie, maar je kunt beter voorkomen dan genezen.
Toch een super vakantie op dit prachtige eiland.

Raden

De larven van muggen zitten inderdaad in het water, maar volwassen muggen kunnen (ook in Indonesie) vliegen. Het maakt voor Dengue dus niet uit of je in water zwemt of niet, je kan het helaas overal oplopen.

Insmeren met DEET of andere muggenlotion is (samen met het dragen van bedekkende kleding) het enige helpt.

Ter aanvulling: de malariamug (die op Bali niet/nauwelijks voorkomt) steekt met name in de schemering/'s nachts, terwijl de Denguemug met name overdag actief is.

Bedankt voor de tips!!
Nog 3,5 week en we kunnen heerlijk gaan genieten van het prachtige Bali!

Weet iemand hoe dit zit bij de rivier in Bukit Lawang & Tangkahan, weliswaar een stromende rivier maar is het volgens jullie geen probleem om hier de tubing te gaan doen na de jungletocht? Of ook dit maar beter vermijden?
Ik heb begrepen dat veel mensen deze tubing doen daar…( met de band terug ipv lopend door de jungle)

Volgens mij liggen die ( Bukit Lawang & Tangkahan) in Sumatra. Grote stromende rivieren in een weinig bevolkt gebied kan geen kwaad. Ik heb er in gezwommen met mijn dochter en er niets aan over gehouden. Kijk vooral uit voor rivieren in dicht bevolkte gebieden en in Bali ook voor riviermondingen bij zee. De rivieren worden nog steeds door velen als toilet gebruikt.

Klopt, deze plaatsen liggen in Sumatra, was ik vergeten erbij te vermelden.

Ik Bali ga ik i.i.g. niet de rivieren in…
Alleen het zwembad en/ of de zee…