In juli augustus a.s. gaan wij (60 jaar) naar Laos en Cambodja. Wij zijn ervaren reizigers maar helaas gaat de leeftijd enigszins roet in het eten gooien waardoor wij met name in Laos een keuze moeten maken tussen: Vang Vieng, de vlakte der kruiken en het Boloven plateau. Aangezien wij al heel wat regenwoud en watervallen gezien hebben, denken wij erover om het Boloven plateau te schrappen. Wij willen ruim de tijd nemen voor Luang Prabang en Siem Reap. Wie kan ons advies geven? B.v.d. Anneliene
Hoi Anneliene,
Als eerste moet ik zeggen ‘goede keuze’. Laos en Cambodia zijn voor mij de twee mooiste landen die wij bezocht hebben. We zijn net (3 weken) klaar met onze rondreis door Azie. Je moet inderdaad de tijd nemen voor Luang Prabang en Siem Reap. Erg mooi, en vergeet niet een dansvoorstelling te bezoeken.
Mijn advies is, ‘de vlakte der kruiken’, een heel vervreemdend en indrukwekkend landschap. Vang Vieng kan ik alleen maar aanraden als je van Friends (de tv-serie), of dobberen op een rivier in een autoband houdt. Je kan Vang Vieng het beste omschrijven als een backpackers feest centrum.
Als ik nog een ongevraagde tip mag geven, ga naar Luang Namtha en slaap in de boatlanding guesthouse (een ecologish verantwoord guesthouse naast de rivier Namtha. En als je dan nog iets onvergetelijks wilt doen, neem dan een boottocht naar Houay xai. Dit is een tocht van 2 dagen met een locale boot. Je slaapt 1 nacht in het huis van de boatman, Dat is in een dorpje waar geen weg naartoe bestaat.
hopelijk heb je iets aan mijn advies, en alvast veel reisplezier gewenst
Goedemiddag,
Hartelijk dank voor uw advies. Wij hebben inderdaad ook overwogen om Noord LAos wat uitgebreider te bezoeken maar aangezien wij de “hill tribes” uitgebreid in Noord Vietnam bezocht hebben, leek het ons beter dat nu niet te doen. Toch zijn wij heel blij met uw advies en gaan wij zeker op nader onderzoek uit om het eventueel in onze reis in te passen. Vang Vieng schijnt mooi te zijn door het Karstgebergte maar wij hebben inderdaad geen zin in een feestcentrum. MOcht u nog wat tips hebben dan houden wij ons van harte aanbevolen. Dank u voor de moeite te reageren op onze oproep.
Vang Vieng is inderdaad een backpacker-centrum waar je echt iedere farang met een tractorband ziet lopen. Als ik zoiets zie, dan wil ik dat dus juist niet doen.
Vang Vieng zit idd vol met backpackers,(vooral Aussies) maar bij Riverside Bungalows zit je buiten het centrum op een rustige locatie. Ik had een bamboo-bungalow voor $ 3, en ook een fiets voor $ 3 per dag.
Maar… Je kunt het karstlandschap en locale grotten uitstekend verkennen als je een fiets
huurt. Er zijn er drie in een straal van vier kilometer. Je moet met de fiets vaak een brug van hout oversteken (1000 kip of zo) Het landschap is te mooi om over te slaan.
Tham Phu Kham is een grot na een klim van 200 meter recht tegen een karstberg op, dat lijkt mij wat teveel van het goede voor mensen van 60 jaar, ikzelf ben 42 en had daarna niet meer de puf om de grot nog in te gaan. Maar de weg van 6 km ernaar toe is prachtig, en dan kun je bij de grot even wat eten of drinken, en eventueel een duikje nemen in het beekje erbij.
Hans.
Voorgaande adviezen kan ik me in vinden maar het lijkt me ook niet onbelangrijk om stil te staan bij het vervoer.
Met de lokale bus kan je van Vientiane naar Ponsavan ( de kruiken). deze rit duurt 10 uur en zelfs als ervaren reiziger vond ik het erg pittig. Zou het niet snel nog eens doen. Een stop in Vang Vieng zou het al een stuk dragelijker maken. Ik heb de stop niet gemaakt maar volgens mij kan je ook wel ontsnappen aan de binnenbandliefhebbers.
Van Phonsavan naar Luang Prabang is weer een busrit van 10 uur. Een mooie route maar zeer veel geslinger.
Het is mogelijk om te vliegen op Phonsavan. Soms ook vanaf Luang Prabang maar meestal alleen vanaf Vientiane. Van Vientiane kan je vliegen op Luang Prabang.
Vluchten zijn betaalbaar. zeker wanneer je een paar dagen van te voren boetk. ik meen rond de $50 per vlucht…en met de dollarkoers die we nu hebben is dat best te doen!
Het aantal uren tussen de plaatsen word niet echt heel veel minder wanneer je kiest voor vervoer met minibusjes voor toeristen. Persoonlijk vind ik die erger omdat ze harder door de bochten kunnen en ik dan groen ga zien.
veel plezier
groetjes Rudi