Hallo allemaal,
In de zomervakantie - eind juli/augustus - wil ik met mijn dochter van 16 naar Australië. Mijn zus woont in Melbourne en natuurlijk ga ik ook naar haar toe. Zij neemt een week of twee vakantie en reist dan met ons mee( met een deel van haar gezin waarschijnlijk). De rest van de tijd zullen we met z’n tweeën zijn.
Zus wil graag snorkelen in Cairns dus dat moet er in (nou ja moet niet maar als het kan), ik wil Ayers Rock zien, Sydney… wat nog meer, we hebben een week of vijf, welke keuzes gaan we maken.
Met een trein mee en onderweg hier en daar een paar dagen uitstappen lijkt me super.
Een camper huren, zelf rijden en de tijd aan jezelf hebben lijkt me ook geweldig.
Ik wil niet in een bus, alleen als het echt niet anders kan stap ik in Nederland in een Veoliabus of zo, ik word er misselijk in en vind er niks aan.
Zus komt ongetwijfeld met goede ideeën en kan vanuit Melbourne dingen voor me regelen maar op dit forum zitten zoveel mensen met zoveel reiservaring dat ik jullie tips niet wil missen!
Bij alles wil ik vooral rekening houden met het feit dat ik alleen met mijn dochter ben dan, nog geen band kan verwisselen (al is dat voor die tijd nog wel te leren) niet weet hoe het links rijden zal gaan (al ben ik niet bang om te rijden en het liefst altijd zelf achter het stuur zit). Met meerdere campers dezelfde route rijden alleen om steun aan elkaar te hebben en niet om als reisgezelschap te fungeren is misschien iets?
Hi Stans, welkom op het forum.
Leuk idee om met je dochter je zuster te bezoeken.
Ik neem aan dat die “week of 5” inclusief een bezoek aan Melbourne is.
Australia is veel te groot om de sights die je noemt per bus, camper of zelfs auto te doen. Maar domestic flights zijn meestal niet zo duur. Probeer www.virginblue.com.au of www.jetstar.com.au
Augustus is voor Melbourne niet zo’n goede tijd. Je zou Great Ocean road met de familie kunnen doen en verder weet je zus wel meer mogelijkheden.(Ballarat, Grampians etc)
Hier is een idee voor de rest van je trip:
Vlucht van Melbourne naar Alice Springs. Auto huren en Uluru, Kata Tjuta en Kings Canyon bezoeken. Is nog een eind rijden maar een echt outback bezoek. Ik zou hier 4-5 dagen voor willen tellen, zonder de vluchten.
Vlucht naar Darwin voor Darwin, Litchfield, Kakadu en nog veel meer. 4-5 dagen is ook weer aan te bevelen.
Vlucht Darwin-Cairns. Bezoek Great Barrier Reef, Atherton Tablelands, Daintree, Cape Trib, Kuranda etc. Port Douglas is een mooie locatie om te logeren. Wil je dichterbij Cairns probeer dan Trinity Beach of Palm Cove. Je kan gemakkelijk 5 dagen in de omgeving van Cairns doorbrengen.
Vlucht naar Sydney. 3 volle dagen voor Sydney en 1 volle dag voor Blue Mountains NP.
Eens kijken: 4 plus 4 plus 5 plus 4 is 17 plus 4 dagen voor de vluchten maakt 21 plus 3 reisdagen to and fro Oz maakt 24, derhalve nog 11 dagen voor omgeving Melbourne.
Houd er rekening mee dat het hoogseizoen in Uluru, Darwin en Cairns is en ik zou de domestic flights zo snel mogelijk boeken. Mijn ervaring is dat ze duurder worden naarmate je langer wacht. Ook is het verstandig accomodatie vast te leggen.
Hth
Yeehaw
Bedankt voor je reactie. Die vijf weken zijn inclusief alles inderdaad. Jouw tips ga ik allemaal onderzoeken. Wat denk je van het rijden van Alice Springs naar Uluru? Ik wil niet te veel beren op de weg zien (die zal ik niet tegenkomen haha maar wat dan wel?) maar wat als de auto er mee op houdt? Ik heb geen idee van hoeveel verkeer er op de weg zit.
Groetjes,
Stans
Wij hebben zo’n 50.000+ kms door Australia gereden met huurauto’s zonder problemen. De route van Alice (niemand in Australia zegt Alice Springs) naar Uluru is ongeveer 500 kilometer en allemaal op verharde wegen. Ook de weg naar Kings Canyon is asphalt. Van Kings Canyon kan je dezelfde weg naar Alice terugrijden. Er is ook een 4wd route over onverharde Mereenie loop naar Alice maar die zou ik je niet aanraden. De max snelheid op Stuart Hw is max 130 km/u. Lasseter Highway naar Uluru is 110 km/u. De wegen zijn stil maar niet verlaten. Er rijdt regelmatig verkeer. Als je panne hebt (niet aannemelijk…) stop dan langs de kant van de weg en zet de motorkap open. Blijf altijd bij de auto. Met de motorklep open is het verplicht voor anderen hulp te bieden. Het is een vlakke rit.
Rijd nooit tussen dusk en dawn in de outback omdat de kans op een aanrijding met een dier dan veel groter is. Om je gerust te stellen, wij hebben nog nooit een dier geraakt maar je zal genoeg dode kangaroos langs de kant van de weg zien liggen, al dan niet met een arend erop. Neem altijd een cooler en water in de auto mee. Houd er ook rekening mee dat het knap koud kan zijn 's nachts in de desert in de winter.
Yeehaw
Ik krijg steeds meer zin om te gaan, het is erg opwindend allemaal.
Goed, van Alice (geen Alice Springs meer vanaf nu) naar Uluru (ik zeg ook al geen Ayers Rock meer, begin het te leren). Lijkt me super en ik denk dat ik het nu wel aandurf om het zelf te rijden. Over de harde weg dan he.
Moet ik dat in één ruk doen of vind ik onderweg ergens een plek om te slapen? Is er in de buurt van Uluru overnachtingsmogelijkheid of is het handiger om voor die dagen een campertje te huren? Mag je daar vrij staan en blijven slapen?
Wakker worden in de outback en de zon zien opkomen bij Uluru…
's Nachts de sterren zien, écht de sterren zien…Wat een vooruitzicht terwijl de ijspegels aan mijn dak 127 cm lang zijn en de sneeuw inmiddels gewoon is geworden. Wat een voorrecht dit te kunnen gaan doen.
Bedankt voor het meedenken!
Ik ga in juli ook zo’n 6 weken naar Australie met mijn dochter van 15. (vader-dochter).
We hebben er veel zin en zijn aan het puzzelen van wat we allemaal willen zien. Uiteraard zit er ook familiebezoek in langs de oostkust, maar verder vind ik de tips die opgenoemd worden de moeite waard. Zal snel weer verder gaan met mijn planning.
Ik ben een keer eerder geweest en Whitsunday Island vanuit Airlie Beach is ook de moeite waard.
Hier zijn wat hotels in de omgeving met beoordelingen. http://nl.tripadvisor.com/Hotels-g256204-Red_Centre_Northern_Territory-Hotels.html
Ik zou zeker reserveren die tijd van het jaar. Je kan gemakkelijk meteen door naar Uluru. Ongeveer 5 uur rijden. Onderweg kom je nog een grote rots tegen, Mt. Conner, en dan denk je dat je al bij Uluru bent. Helaas, maar wel even stoppen op de parkeerplaats in de rode aarde. Van Alice rijd je eerst naar het zuiden naar Erldunda, een roadhouse en backpackerskruispunt. Niet veel bizonders. Die krakende windmill is nog wel aardig… Dan rijd je Lasseter Highway op. Na zo’n 60 km is Mt Ebenezer Roadhouse. Als het open is kan je hier stoppen voor prima koffie en pie. Vul je tank voor alle zekerheid bij Erldunda maar er zijn ook pompen bij Mt Ebenezer, Curtin Springs, Yulara. Ik weet niet zeker of Kings Canyon ook een pomp heeft. Kan het mij niet herinneren. Een campervan huren kan natuurlijk altijd maar het lijkt mij wat koud 's nachts. Kampeer NOOIT langs de kant van de weg maar zoek een camping op.
Yeehaw
Fri,
Leuk, ook alleen met je dochter op stap, ik weet nog dat toen ik die leeftijd had ook eens alleen met mijn vader weg geweest ben, een weekje naar Parijs, het was perfect voor de onderlinge relatie.
Waar woont je familie?
Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen, laat je het nog weten?
Wie weet komen we elkaar tegen (het is ook zo’n klein landje he, grote kans haha)
Veel plezier met plannen, wij zijn ook hard bezig, is al de helft van de pret.
Stans
yeehaw
Ik noteer je tips, ik denk dat ik maar vast aan een dagboek begin en daar alle tips inzet.
Hoe koud is het in juli/augustus in het midden van Australië? En niet kamperen aan de kant van de weg, mag het niet of is het om andere redenen?
Groet,
Stans
's Nachts kan het vriezen.Overdag is het meestal aangenaam. Je kan op parkeerplaatsen langs de weg overnachten als er tenminste geen bordje staat dat het verboden is. Doe het niet, het kan onveilig zijn in de outback. Zelfs de meest chauffeurs van roadtrains, die echt niet voor een kleintje vervaard zijn, hebben vaak de voorkeur voor een parkeerplaats bij een roadhouse.
Ik ben druk aan het zoeken naar een ticket.
Hebben jullie al wat gevonden? Waar heb je ervaringen mee?
Liefst vlieg ik over Beiing met een stopover, maar ben nog niets tegengekomen.
Heb je ideeen?
Hee Fri,
Ik wil deze week boeken, ik denk via de ANWBwebsite. Ik ben vanmiddag bij het reisbureau geweest maar wat zij doen kan ik zelf ook. En dan zonder boekingskosten. Ik ga nu ook nog geen hotels of andere dingen boeken, dat komt nog wel. Mijn zus kan vanuit Melbourne veel dingen regelen en dat geldt voor jouw familie waarschijnlijk ook wel. Dan hoeft alles nu nog niet zo vast te liggen. Ik vind het erg leuk de komende tijd te besteden aan waar gaan we heen, wat gaan we doen. Als de vluchten maar vast geboekt zijn, de rest komt wel.
Wanneer ga je? Wij rond 25 juli.
Ik wil vertrekken van Düsseldorf, is dichterbij waar ik woon. Met de Emirates naar Dubai naar Singapore naar Melbourne. Steeds zo’n 2,5 uur tussen de vluchten. Of misschien Düsseldorf-Dubai-Melbourne maar ik zie een beetje op tegen die superlange vlucht. Na 7,5 uur eruit voor een paar uur lijkt beter. De prijzen vallen me mee, onder de 1300 euro per persoon gaat wel lukken.
Stans
Ik ben al tijden druk aan het googelen en via budgetair kwam ik een retourtje tegen van Frankfurt naar Sydney met Air China van rond de duizend euro. Frankfurt is prima met de hogesnelheidstrein te bereizen.
Wij willen rond de 10 juli vertrekken. Ik wil graag een reis boeken met een stopover (actie). Vier jaar gelden ben ik over Hongkong gevlogen en hier een aantal dagen rondgelopen. Dit was geweldig.
Ik weet niet wat handiger is om hier een auto oid te boeken of pas in Oz. Mijn familie woont in Port Mcquarie en Lismore, dus als we daar een tijdje blijven is een huurauto niet handig. Verder staat de Uluru/Darwin en Melbourne (koud?) op mijn lijstje. Zelf heb ik destijds de oostkust al bereden. Ik heb Downunder al een vraag uitstaan met de vraag wat we het beste kunnen doen. Aussie life is not all beer and barbies.
Met de trein naar Frankfurt kost natuurlijk ook geld, en vermoedelijk ook nog 1 of 2 overnachtingen in Frankfurt…
Als je zoveel mogelijk tijd wil besteden aan Australia zou ik zo snel mogelijk vliegen met slechts een tussenstop. Wij hebben diverse malen city trips gedaan oa in Kuala Lumpur en Singapore maar hebben ook veel langere vakanties. Met 4 weken willen wij zo snel mogelijk naar Australia. Met een city stop moet je uitchecken en alle bagage meenemen uiteraard, en door de douane natuurlijk. In Singapore gaat dat snel, in Malaysia wat langzamer.
Wij hebben op onze 7 reizen down under alleen gevlogen met Malaysian Airlines en Singaporte Airlines. Deze behoren tot de beste carriers ter wereld. Meer beenruimte en wij hebben nooit vertragingen van betekenis gehad.
Vluchten uit AMS vertrekken 's morgens en komen om ongeveer 7am aan. Heen duurt 12 uur, terug 14 uur (wind tegen, jetstream). De vluchten naar Australia nemen 7-8 uur daarna. Hoe minder stops hoe beter.
Onze laatste vlucht verleden jaar was Adelaide-Amsterdam en we waren binnen 24 uur thuis incl. de wachttijden voor vertrek en onderweg.
Ik raad die citystops trouwens best aan hoor als je er de tijd voor wil nemen. Wij doen dat als het volgt:
Komen om 7 am aan en gaan dan naar het hotel (regelen in NL, de chauffeur staat klaar) checken in (geen problemen met de early check in gehad) nemen een drankje (bar is dicht dus neem drank mee vanaf het vliegveld…) en gaan slapen om ongeveer 10 am. Tot 15.00, (even een moeilijk moment, zonder wekker of wakeup call red je het niet-lol-), docuchen etc en dan de stad in en gewoon het normale ritme pakken. Valt soms niet mee. Jetlag is voor iedereen anders, maar dit werkt prima bij ons.
Auto huren doe je het best al in Nederland bij een reisbureau. Zij kennen alle in and outs, verzekeringen etc en hebben vaak speciale deals met de goede autoverhuurbedrijven ook vwb drop offs. Als je niet in Nederland boekt let dan op de waivers. Dat je niet met een eigen risico van AUD 4000,-- zit opgescheept. Maar als je op familie bezoek in Port en Lismore gaat is er misschien iets anders te regelen.
Wat betreft Emirates. Wij hebben juist vrienden naar Dusseldorf gebracht (en gehaald) die naar Sri Lanka vlogen via Dubai. Zij waren zeer tevreden over Emirates. de wachttijd in Dubai was 6 uur. Dusseldorf is natuurlijk veel kleiner dan AMS maar een prettige luchthaven. Na aankomst waren ze binnen 20 minuten bij de uitgang…
Nog even voor de binnenlandse vluchten in Aus met Jetstar of Virgin Blue. Geen klachten over maar reserveer ze wel. Locals denken dat het heel gemakkelijk is om dat te doen als je al in Australia bent, maar dat kan tegenvallen. Die vluchten zitten vaak vol, en hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper. Let bij het boeken goed op de bagage bepalingen en click niet de verkeerde vlucht aan…
Yeehaw
Ik heb vandaag geboekt!!
Beginnen in Dusseldorf, is dichterbij van waar ik woon. Naar Dubai naar Kuala Lumpur naar Melbourne. Drie vluchten van 7 à 8 uur, 1,5 tot 2,5 uur eruit tussendoor. Retourvlucht ongeveer hetzelfde maar niet via Kuala Lumpur maar Singapore. Kost bijna 2600 euro met z’n tweeën.
Met de Emirates. Mijn zus is zeer te spreken over deze maatschappij, goed geregeld alles en zeer gastvrij aan boord. Van alle maatschappijen die zij in de loop der jaren heeft gezien springt deze er uit wat haar betreft.
Wij zijn ook een tijdje in Melbourne, en ja, het is winter daar maar kan best 20 graden zijn. Of 15 graden en regen maar dat is nooit voor lang achter elkaar. Ik loop liever in een stad met 18 graden dan met 38 graden.
Willen ook graag naar Alice, Uluru, Sydney en Cairns (toch nog zon pakken).
Zelf rijden of treinen ik ben er nog niet uit.
Groetjes,
Stans
Gefeliciteerd! Ik kan mij herinneren dat onze vrienden 30 kg mochten meenemen met Emirates maar de binnenlandse vluchten in Oz staan maar 20 kg toe. Houd daar rekening mee. Ik denk dat wij Emirates de volgende keer ook maar eens proberen. Zou het waarderen als je een tripreport zou maken na thuiskomst.
Bedankt voor de tip, we gaan eerst naar mijn zus en haar gezin dus voor de binnenlandse vluchten hoef ik niet alle bagage mee te sleuren. 30 kilo is een heleboel of niet? Kan ik lekker veel potten sandwichspread en roze schuimblokken meenemen voor de neefjes, vinden ze lekker. Beetje gek zijn we wel.
Wat bedoel je precies met een tripreport? Dat ik beschrijf hoe de reis is gegaan/bevallen of iets anders?
Groet,
Stans
Is goed, verslag zal er komen.
En ja Drop, van die Salmiakbollen en zwartwitpoeder voor mijn zus, de neefjes met hun Australische tongetjes snappen daar helemaal niks van. Weet je wat ze wel lekker vinden? Vla, hopjesvla, dubbelvla, vanillevla maar dat zal ik maar niet inpakken. Dat moeten ze maar hier komen eten. “We gingen naar Nederland deze zomer, naar het land van mijn moeder”. ‘O, wat leuk zeg, wat heb je allemaal gedaan daar?’ "Vla gegeten, heel veel vla.’
Sorry dat was heel veel onzin.
O, ja en we weten al dat we in ieder geval gaan snorkelen in Cairns en naar een NP daar ergens, weet even niet hoe het heet.
Stans.