Ik zat mij af te vragen of ik mijn blackberry naar canada mee kan nemen en daar dan gewoon een blackberry internet losse simkaart abbonement af te sluiten.
Mijn vraag in het kort, werkt mijn telefoon met een simkaart die ik in canada ga kopen
De meeste providers werken niet met SIM-kaarten. Voor de Blackberry kun je wel voor een SIM-kaart bij Rogers terecht (ook één van de grootste netwerken).
Waarschijnlijk is het Pay As You Go (komt het dichtste in de buurt van PrePaid) maandabonnement voor Blackberry het handigst. Dat begint op 40$ per maand + 9,99 voor de SIM-kaart + 25ct per minuut bellen gedurende business hours (avonden en weekenden zijn gratis) + mogelijk 30$ activeringsfee.
Het handigste is om in een winkelcentrum bij de Rogers stand langs te gaan voor al je vragen. Voor alle antwoorden, laat ze dit aan je lezen in de flyer, want telefoonpersoneel liegt nogal wat af om klanten te winnen.
Wat is de goedkoopste manier om naar 'n Nederlandse mobiele telefoon te bellen of gebeld te worden vanuit Canada?
Ik heb nog 'n simpele mobiele telefoon die ik vorig jaar in de USA heb gekocht. Die waardeerde ik telkens op. Werd doorgaans meestal gebeld, maar de kosten waren toch wel enorm.
Belkaarten vind ik niks, want ik belde meestal als ik op bed lag.
Is skype een optie? Ik neem wel 'n laptop mee, maar weet niks van skype. Kan dat naar 'n mobiele telefoon? Of moet je beiden achter 'n computer zitten?
Skype is een prachtig programma! Vanuit je hotelkamer naar een een willekeurige telefoon ter wereld bellen voor een paar cent (naar NL nu 17ct per minuut excl. belasting uit mijn hoofd). Download het programma en haal je Skypetegoed.
Het is het waard om uit te proberen.
Gebeld worden is lastiger. Is ook mogelijk met Skype, maar die staat uiteraard niet altijd aan en een nummer aanvragen kost ook geld. Je kan hoogstens de mobiele telefoon opnemen en een moment afspreken waarop jij terug zult bellen. Alle mobiele telefonie in Canada is duur; het is het duurste land ter wereld op dat gebied!
Maar je kunt dus skypen rechtstreeks van je laptop naar 'n (mobiele) telefoon?
Wow! Dat is zeker de moeite van 't proberen waard! We kunnen vooraf altijd ff 'n smsje sturen of 'n belletje uitkomt trouwens, dus misschien is dat ook wel handig. Kost dat alleen de beller of ook de ontvanger geld?
Ik vond 't vorig jaar in de USA zo tegenvallen wat kosten betreft, het jaar ervoor in Australie was 't vele malen goedkoper. Daar had ik ook 'n lokale telefoon gekocht en bellen en sms-en naar Nederland was spotgoedkoop.
Ik vind hier 'n site waar je skypetegoed kan bestellen: http://www.skype.com/intl/en-gb/prices/pay-monthly#NL
Is dat de standaardsite/prijs? En als je als bestemming Nederland opgeeft, maakt 't dan niet uit vanuit welk deel van de wereld je naar Nederland belt?
39 GBP voor 400 minuten is wel goed te doen! Vorig jaar was ik 'n klein kapitaal kwijt aan voornamelijk gebeld worden.
Dat zijn speciale abonnementen. Je kan ook voor de prepaid-optie gaan (wellicht handiger voor incidenteel gebruik). Dat gaat per 10 of 20 dollar/euro/pond (welk valuta je ook wilt). Gewoon via add more credit (kennelijk bestaat de Nederlandstalige site niet meer).
Hoe Skype (en VoIP-telefonie ongeveer in het algemeen) werkt: je gebruikt jouw computer als een soort internettelefoon. De grote skype-server kan zien naar welk nummer in welk land je probeert te bellen en stuurt jouw oproep door naar de dichtstbijzijnde lokale server, in ieder land hebben ze wel meerdere van dit soort servers staan. Als je dus naar Nederland wilt bellen, gaat het eerste deel (tot NL) over het internet en pas het laatste deel (waar je voor betaalt) over het telefoonnetwerk. Vandaar dat je dus van overal ter wereld tegen een lokale prijs belt. Je kan het dus ook gebruiken voor telefoontjes binnen Canada, is vaak goedkoper dan een pay phone op de hoek van de straat (mits je op een gratis hotspot zit) plus je zit een stuk warmer.
Prepaid lijkt me uiteindelijk duurder uitkomen dan een maandabo te nemen voor de periode dat ik reis. Kun je tenminste zorgeloos uren kletsen zonder dat het totaalbedrag schrikbarende vormen aanneemt.
Ik vertrek in juli naar Canada en wil mijn Ne. abbonement overzetten naar prepaid zodat ik geen maandelijkse kosten heb maar mijn vrienden en familie mij wel kunnen bereiken per sms etc. Welke providers naast HI en KPN hebben bereik in Canada ( Toronto) ?
Geen enkele prepaid heeft bereik in Noord-Amerika! Ik heb hetzelfde gedaan bij mijn verhuizing, een domkop bij T-Mobile heeft mij overgezet op prepaid, terwijl ik heb aangegeven dat ik naar Canada zou gaan. Twee dagen na de overzetting naar de klantenservice gebeld en ben binnen een uur weer terug overgezet naar mijn abonnement. Ik heb nu de goedkoopste SIM-only (7,50 voor 15 euro beltegoed?)
Vergeet niet dat je een tri- of quadbandtoestel nodig hebt!
Goed om te weten Jurjen! Ben is trouwens nog goedkoper qua Sim Only (€3/maand), dat heb ik nu en denk dat ik dat maar meeneem. Weet niet of het net zo duur of duurder is qua sms’en dan T-Mobile Sim-only, of bij een ander provider. Heb gelukkig een tri-band toestel
Bij Ben heb je trouwens geen beltegoed voor buitenland. Alles komt boven op die €3/maand!
T-Mobile begint iets duurder. 7,50 p maand voor een 15 euro abo (alleen SIM-only contract dus). Daaruit kan ik wel internationale kosten halen. Die zijn overigens vrij snel op met slechts een handjevol minuten bellen.