Vragen backpacken

Hallo allemaal,

Begin augustus ga ik voor 2,5 mnd naar Canada.

Ik heb daar nog wat vragen over, zou handig zijn als iemand deze dingen weet.

1. Ik hoorde dat niet alle mobiele toestellen daar bruikbaar zijn ivm met het netwerk dat het niet zou ondersteunen. Wie weet precies hoe het zit? En als dit klopt, zou het dan het handigste zijn om daar een telefoon te kopen (en sim) om zo naar nederland te kunnen bellen? Hoe veel zou ik dan ongeveer kwijt zijn aan een toestel, en/ of zijn er andere mogelijkheden?

Waarschijnlijk verblijf ik in hostels, moet ik daarvoor perse reserveren? En heb ik in hostels een slaapzak, kussen en/of hoezen nodig, of hoef ik niks mee te nemen?

Steden zijn ver van elkaar, ik heb geen auto of camper, wat is de makkelijkste manier om te reizen? En liften, is dat veilig daar? Of raden jullie dat echt af?

En wie gaat er in die tijd ook backpacken rond Toronto en Vancouver?? :zon:

Alvast bedankt!!!
Groetjes, Maaike

Beste Maaike,

Wat betreft mobiele telefonie: de bedrijven daar leven praktisch nog in het stenen tijdperk, waardoor de kosten aanzienlijk hoger liggen dan in Nederland. Het klopt inderdaad dat de telefoons op een andere frequentieband werken, maar ze ondersteunen ook de Europese tri-band GSM-toestellen, dat is dus geen probleem. Goedkoop is echter anders.

SIM-kaarten kennen ze daar niet, die zitten ingebouwd in de toestellen en zijn niet verwisselbaar. Alleen *Rogers *biedt een losse SIM aan, maar ook die is duur in aanschaf.

Beste manier om in contact te blijven met het thuisfront (kostentechnisch): laptop mee met daarom Skype of een andere VOIP-telefonie-oplossing. Als je niet met laptop wilt reizen (kan ik me voorstellen bij backpacken) is het misschien handiger om speciale telefoonkaarten te kopen, waarmee je goedkoop internationaal kan bellen (maar dat biedt geen oplossing voor inkomende gesprekken). Sowieso moet je je afvragen of een Canadese prepaidtelefoon goedkoper is dan een Nederlandse telefoon. De kosten zullen een beetje verschuiven tussen beller en gebelde, maar het totaal aan kosten zal niet veel veranderen.

Wellicht kun je wat vaker van internetcafés gebruik maken (misschien alleen een USB-headset meenemen?) aangezien internettelefonie de goedkoopste oplossing is.

hey jurjen.

fido heeft ook simkaarten en is net wat goedkoper.
al is het dan een zusterbedrijf van rogers, het kan wel een beetje schelen.

maar een rogers simkaart zonder beltegoed koste volgens mij 45 dollar(als ik me niet vergis)
en die van fido 30 of 35.
nou weet ik niet wat het in belkosten scheelt maar dat kun je volgens mij wel op internet vinden.
maar skype is nog steeds het goedkoopst!!

nou vertellen ze hier ook wel dat bellen met de creditcard ook niet echt duur schijnt te zijn!?
maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik bel waar ook ter wereld met een netboekje (klein 1 kg laptopje) via VIOP (Internet) met mijn eigen thuis abonnement (xs4all). In veel landen hebben de hotels/motels/hostels tegenwoordig wel Internet. Het bellen naar huis kost dan geen tikken. Goedkoper kan niet. En bellen naar anderen in NL is gewoon het lokale tarief alsof je vanuit je eigen huis belt.

Hoi Maaike,

Voor 2,5 maand zou ik geen Canadese telefoon kopen(mocht je het toch willen doen, FIDO bied idd sim only aan, maar je kan hiermee NIET naar het buitenland bellen en je telefoon moet simlock vrij zijn en triband hebben). Ik zou het gewoon doen met skype + telefoonkaarten.

Verder heb je geen slaapzak (of iets anders) nodig in Canada. Sterker nog, slaapzakken zijn bijna overal verboden vanwege evt. bugs.

Of je moet reserveren is afhankelijk van de plek en hostel waar je heen gaat. Begin augustus verwacht ik dat je bij de meeste plekken nog wel moet reserveren ivm vakantie (/hoogseizoen). Vanaf september zal het (bijna) niet meer nodig zijn. Kijk op www.hostelworld.com om makkelijk te reserveren en hostels uit te checken.

Over het algemeen is met de bus de meest gebruikte manier van reizen. Ik heb hier echter ook al veel mensen ontmoet die liftend het land door gaan. Maar dit wil ik toch niet aanraden (zeker als je als meisje alleen gaat). Je zou kunnen overwegen om het middenstuk te skippen (niet veel te zien), en voor dat stuk het vliegtuig te pakken. Dit is allemaal vrij makkelijk (of makkelijker) te regelen als je in Canada zit. Verder zijn er een paar sites van Share a ride. Op deze site bieden mensen een plek in de auto aan en dan deel je de benzine kosten. Ik heb de sites helaas even niet bij de hand.

Nog even een paar andere dingen die je misschien handig zijn. Je zou er aan kunnen denken om een laptop(je) mee te nemen. Ik had er geen bij, maar heb er hier 1 gekocht. Is echt super handig (overal gratis draadloos internet) en goedkoper (internet is op sommige plekken best duur). Aangezien je zat te denken aan liften, is misschein couch surfing is voor jou. Dit zijn mensen die hun bank (of extra bed) gratis aanbieden voor reizigers die daar willen overnachten. Ik heb het zelf nog niet gedaan, maar hoor er zeer goede verhalen over!

Waarschijnlijk ben ik in die periode wel ergens tussen vancouver en toronto (zit nu in Kelowna). Maar mijn reis verloopt zo raar (,maar wel leuk),dat ik geen idee heb waar ik ongeveer tegen die tijd zal zijn ;-).

Heel veel plezier alvast!!

Hallo Allemaal!

Bedankt voor alle berichten, heel fijn! Ik kan er zeker wat mee.
Ik denk inderdaad dat ik er goed aan doe dat als ik wil bellen, dit met een telefoonkaart doe. Even alle westerse principes achter je laten haha :slight_smile:
Als het toch noodzaak blijkt te zijn dan merk ik dat wel en kan het altijd nog. Bedankt ook voor de tip van de laptop, alleen ik met mijn 1.60 en 55 kg en een backpack… hmm ik weet niet of ik mezelf dat aan wil doen, hoe minder hoe beter.

Counchsurfing had ik inderdaad ook al ontdekt, moet alleen nog even uitzoeken hoe dit exact werkt. Maar die bussen, rijden die in de rockys ook gewoon van plek naar plek, en is dat duur in verhouding tot de kosten hier? In die hostels, kan je daar als je bijv. een dagtrip maakt, je backpack achterlaten, of is dat niet gebruikelijk?

Ik vlieg begin september van toronto naar vancouver, dus dat was ik al van plan te skippen inderdaad. Alles zien is echt onmogelijk in 2,5 mnd haha.

Ik vroeg me af in hoeverre jullie het aanraden ook goede wandelschoenen te kopen (type A/B?). Ik heb een backpack en kan niet goed inschatten hoeveel ik loop en of ik de tas altijd bij heb. Het schijnt voor je voeten wel goed te zijn. Wat zijn jullie ervaringen?

Kooz, waar hang jij nu zoal uit?
Bedankt nogmaals vast voor de reacties, ik kan er wel wat mee!

Groet, Maaike