Zoals al eerder gezegd is, de SMS centrale nummers moeten goed ingesteld staan. Check deze voor de zekerheid onder “SMS” en dan “opties” (althans meestal staat 't daar onder
).
Werk zelf bij T for telecom en heb ff voor je die nummers opgezocht:
KPN +31653131313
Vodafone +316540881000
T-Mobile +31624000000
Orange +31628500561
Telfort +31626000230
Zorg overigens dat de mensen een bericht sturen naar "+316…"etc NIET naar “00316…”, dat kan soms ook schelen namelijk.
Kijk ook even de status van het beltegoed! Bij sommige providers moet je echt een aantal euro op je tegoed hebben, wil je kunnen smsen (dus bijv 3 euro, anders wordt de SMS optie geblokkeerd).
Zet de telefoon 'n keer aan of uit op de “zachthandige” manier. Probeer het anders een keer tijdens het maken met verbinding “hardhandig”. Als het toestel dan aangezet wordt, krijgt ie wellicht een update binnen die niet goed doorgekomen was.
Switch even van netwerk (handmatig). Je kiest dan een netwerk waar je geen toegang tot hebt, je krijgt een foutmelding (“geen toegang” of zoiets dergelijks) en selecteerd dan weer de juiste provider.
Als laatste redmiddel, breng een thuisblijver op de hoogte, die op zijn/haar beurt even naar een servicepunt kan gaan (Vodafone CityPoint, Primafoon, T-Mobile shop, Orange shop) en daar vraagt of er gekeken kan worden of de desbetreffende gebruiker op goed op het netwerk zit. Dit kan namelijk ook ooit gebeuren.
Even als tip wil ik nog meegeven, laat de mensen hun VOICEMAIL UITSCHAKELEN! Zo voorkom je onnodige “problemen” achteraf! Als je in het buitenland zit en je word gebeld vanuit NL, dan betaald de beller tot aan de NLse grens, de rest mag de gebelde betalen. Als de voicemail aan staat dan wordt er opgenomen door een computer in NL, met als gevolg dat je de kosten van NL naar Turkije (of het dan geldende land) EN terug mag betalen!
Uitschakelen hiervan geschied MEESTAL via het voicemail menu (vraag het heel even bij de desbetreffende provider na, ik was vergeten deze nummers na te kijken).
Ik heb 'n jaar bij Vodafone gewerkt, dus daar weet ik de code wel van
: “12330” Dit dient echter in NL gebeld te worden, ik weet niet of het ook vanuit het buitenland werkt, maar het is natuurlijk het proberen waard!
Hoop dat je wat aan deze tips hebt
Succes ermee!