Mobiel Sms Vanuit Turkije

Beste Lezers,

De afgelopen weken werd ik geconfronteerd met het feit dat mijn gasten wel sms konden ontvangen maar geen sms konden versturen.

De vaste provider hier is Turkcell.

Kan iemand die evt.in die branche zit ons een helder antwoord
hierover geven?

Jullie Forumbeheerder,

Hans.

dan kan het zijn dat het nummer van de berichten service met 06 begint dit moet dan verandert worden in +316 og 00316…
Maar het kan natuurlijk ook iets anders zijn…

Gr Nicky

Tja,

Reacties op dit onderwerp?

Waar moeten we het probleem zoeken?

Atmosferisch?provider instellingen?

Moeilijk onderwerp,maar oplosbaar,volgend mij.

Jullie Forumbeheerder,

Hans.

Ik heb een vraagje dat niet helemaal on topic is… Als ik een Turkse simkaart koop, is die dan ook van Turkcell of van een andere provider?

Het lijkt mij dat je dat gewoon kunt kiezen, net als dat je hier in nederland ook uit de verschillende providers kan kiezen. Mijn vriend heeft een turkcell simkaart en een telsim simkaart, beiden prepaid, dus de keuze zal er zeker zijn!

Je kunt idd iedere sim kaart kopen die je wilt… Raad je aan om of Turkcell of Tellsim te pakken dat zijn de beste. Neem als je een sim kaart aan gaat schaffen je paspoort en visum mee. Kosten zijn ongeveer €15,-…

Liefs Linda

Geloof dat de boodschap niet duidelijk is;
het gaat om de nederlandse toerist die met zijn nederlandse mobiel hier heen komt en niet kan bellen en sms kan versturen.

Groetjes,

Jullie Forumbeheerder,
Hans.

Hans
Hen er even over lopen denken, maar ik denk echt dat het te maken heeft met de instelling van de provider voor het smsen.

Kijk idd eerst of de sms-centrale vanuit het buitenland te bereiken is, of de reiziger wel de ontvanger als bereikbaar via +31 heeft ingesteld.

Anders zou ik ook niet weten waar het aan ligt, dit zijn bijna de enige mogelijkheden
Groetjes
Annemiek

Hadden deze mensen vodafone? Ik heb dat namelijk ook gehad en het bleek dat op een of andere manier mijn instellingen waren geblokkeerd voor uitgaande smsjes of gesprekken, zou je niet meer kunnen vertellen hoe je dat op kan heffen maar dat kan wel de oorzaak zijn.

Als de telefoon en het abonnement net zijn afgesloten kan je meestal de eerste paar weken niet bellen of smsen in het buitenland. Dit geldt voor iedere provider. Heb dat een aantal jaar geleden ook gehad. Waardoor dat komt weet ik niet precies, maar het schijnt heel gangbaar te zijn.
Als het abonnement wel al langer loopt zal het inderdaad te maken hebben met de instellingen, maar daar zal de provider alles over kunnen vertellen.

Zoals al eerder gezegd is, de SMS centrale nummers moeten goed ingesteld staan. Check deze voor de zekerheid onder “SMS” en dan “opties” (althans meestal staat 't daar onder :wink: ).

Werk zelf bij T for telecom en heb ff voor je die nummers opgezocht:

KPN +31653131313
Vodafone +316540881000
T-Mobile +31624000000
Orange +31628500561
Telfort +31626000230

Zorg overigens dat de mensen een bericht sturen naar "+316…"etc NIET naar “00316…”, dat kan soms ook schelen namelijk.

Kijk ook even de status van het beltegoed! Bij sommige providers moet je echt een aantal euro op je tegoed hebben, wil je kunnen smsen (dus bijv 3 euro, anders wordt de SMS optie geblokkeerd).

Zet de telefoon 'n keer aan of uit op de “zachthandige” manier. Probeer het anders een keer tijdens het maken met verbinding “hardhandig”. Als het toestel dan aangezet wordt, krijgt ie wellicht een update binnen die niet goed doorgekomen was.

Switch even van netwerk (handmatig). Je kiest dan een netwerk waar je geen toegang tot hebt, je krijgt een foutmelding (“geen toegang” of zoiets dergelijks) en selecteerd dan weer de juiste provider.

Als laatste redmiddel, breng een thuisblijver op de hoogte, die op zijn/haar beurt even naar een servicepunt kan gaan (Vodafone CityPoint, Primafoon, T-Mobile shop, Orange shop) en daar vraagt of er gekeken kan worden of de desbetreffende gebruiker op goed op het netwerk zit. Dit kan namelijk ook ooit gebeuren.

Even als tip wil ik nog meegeven, laat de mensen hun VOICEMAIL UITSCHAKELEN! Zo voorkom je onnodige “problemen” achteraf! Als je in het buitenland zit en je word gebeld vanuit NL, dan betaald de beller tot aan de NLse grens, de rest mag de gebelde betalen. Als de voicemail aan staat dan wordt er opgenomen door een computer in NL, met als gevolg dat je de kosten van NL naar Turkije (of het dan geldende land) EN terug mag betalen!
Uitschakelen hiervan geschied MEESTAL via het voicemail menu (vraag het heel even bij de desbetreffende provider na, ik was vergeten deze nummers na te kijken).
Ik heb 'n jaar bij Vodafone gewerkt, dus daar weet ik de code wel van :wink: : “12330” Dit dient echter in NL gebeld te worden, ik weet niet of het ook vanuit het buitenland werkt, maar het is natuurlijk het proberen waard!

Hoop dat je wat aan deze tips hebt :slight_smile: Succes ermee!

Bedankt Plau,

Dit is de informatie die we nodig hebben,

Groetjes,

Hans,forumbeheerder.

hoi plau,

thanx voor je info!!!

:smiley: