Mobiel in Turkije

beste turkije-fans kan iemand me helpen.
Ik zit straksaan ongeveer 2 maanden in Turkije.
Omdat sms’en en bellen met m’n (nederlandse)T-mobile erg duur is (sms’en wordt dubbel gerekend etc), vroeg ik me af of het niet mogelijk is (bijvoorbeeld) een Telsimkaart in turkije te kopen. lijkt me voordeliger. Maar dan heb ik volgens mij ook een Turkse SIM-kaart nodig.
wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen???

Hoi

Ik woon in Turkije en heb sinds 2 weken een simkaart. Ik heb gewoon m’n nederlandse telefoon en daar hebben ze gewoon een turkse simkaart ingezet, die is even groot als een nederlandse, en nu heb ik dus een turks nummer. Turkcell heb ik, ik vindt het een hele goede maatschappij! Als je bijvoorbeeld 100 credit (zeg maar beltegoed) koopt dan krijg je bijvoorbeeld 50 credit gratis! Het kost natuurlijk wel meer geld om naar bijvoorbeeld Nederland te bellen of smsen maar het is denk ik wel goedkoper als met een nederlandse telefoon. Je gaat gewoon naar een turkse telefoonwinkel en vraagt voor een simkaart.

Ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt!
Groetjes Stacey! :stuck_out_tongue:

Hoi!
ik ga dus strax ook voor 2 maanden naar Turkije en ik had idd dezelfde vraag.
Hoe zit dat eigenlijk precies in Turkije hebben ze daar ook zo iets als pre-paid kaarten hier? kan je daar ook gewoon, net als hier, beltegoed/credits kopen?
En is dat voor maar 2 maanden wel goedkoper? of is het dan verstandiger om je eigen simkaart gewoon te gebruiken of een telefoonkaart te kopen??
Alvast bedankt voor de info!!

Groetjes Rieneke

Er zijn wel vaker discussies over geweest, hier op t forum.

Als je je paspoort en visum meeneemt naar de winkel kan je - als ik het goed heb begrepen - gewoon daar een simkaart kopen.

En volgens mij heb je dan idd ook beltegoed, dat heet Hoca ofzoiets??

Naja, verder weet ik het ook niet precies :stuck_out_tongue: just trying to help.

Je kunt een simkaart ter plaatse kopen. (inderdaad legitimatie meenemen bij aankoop). Het werkt hetzelfde als een pre paid kaart zoals in Nederland. Bij veel winkeltjes kun je beltegoed kopen. Je koopt bijvoorbeeld een kaart met 100 credits (kan meer het is maar net wat je wilt). Per telefoontje of sms worden die credits van je tegoed afgehaald.

Het is erg simpel en het wijst zich vanzelf als je er eentje koopt. Wanneer je het turks niet machtig bent vraag dan even of ze je in de winkel helpen met het installeren van het simkaartje ;).

Let er wel op dat je telefoon sim lock vrij is.

Bekijk deze site anders eens:

http://www.turkcell.com.tr/index/0,1028,65900,00.html

ik heb vorig jaar al mijn turkse simkaart aangeschaft.

heel makkelijk en stukken goedkoper dan je ned. simkaart. ik hoefde geen legitimatie mee te nemen (waarschijnlijk omdat ik de eigenaar van de telefoonshop kende :stuck_out_tongue: ) maar kan goed zijn dat t moet hoor! ik neem ook gewoon mijn ned. simkaart mee voor t geval er nog mensen mij op mijn ned. kaart smsen of bellen. turkse simkaart is maar een half jaar geldig als je hem niet meer gebruikt dus zorg dat je als je weer in nederland bent dat je hem net voor je vertrekt nog ff snel opwaardeert.

vraag idd hulp met t opwaarderen voor de eerste keer en vraag goed na welk nummer je moet bellen, want t gaat in turkije iets ingewikkelder dan hier in nederland!!! voor de mensen die telsim kopen: let goed op want ze hebben voor telsim 2 verschillende soorten simkaarten, namelijk starcep en de gewone !!!
dus dat je ook de goed credit kaart koopt want anders kun je hem niet opwaarderen!! ik weet t want ik maak regelmatig dezelfde fout :wink:

Thnx voor de info iedereen!
Ik ga het iig eens allemaal rustig bekijken en ik kijk nog wel even wat ik doe :smiley: Maar iig bedankt!!

graag gedaan hoor!!!

en veel plezier met je turkse nummer!! haha

bedankt voor jullie reacties, als het nu nog niet lukt…

Mijn vriend woont in Turkije en die vraagt mij om hier in Nederland een telefoonkaart te kopen met beltegoed, het nummer open te krassen en het door te smsen naar hem. Dan heeft hij beltegoed op zijn mobiel. Kan dit zomaar met een Nederlands kaart naar een Turks toestel??? Moet ik dan geen provider weten ofzo??? Wie heeft dit trucje al eens gedaan en kan me vertellen wat ik moet doen???

Nee.onmogelijk;onze providers gaan niet samen met Turkcell

*hier heb je weer zo’'n geval om aan geld te komen,vragen om een beltegoed in holland te kopen dan heb ik beltegoed in turkije,trappen jullie er dan nog steeds in,het kan niet zoals hans al zei,nederlandse en turkse belcompanies werken niet op de zelfde telefoon.

carlos :vak01::smoke:
*

Je kunt eenvoudig een prepay sim kaartje kopen en in je Nederlandse telefoon stoppen. (Mits simlock vrij) Het werkt onmiddelijk maar met één probleem. In Turkije moet de telefoon zelf geregistreerd zijn. Als je dat niet doet wordt na verloop van tijd de sim kaart geblokkeerd en kun er niet meer mee belen. Registreren kan wel maar is per plaats erg verschillend hoe moeilijk of hoe simpel dat gaat. Je hebt in elk geval een aankoopbewijs van de telefoon nodig om te bewijzen dat je hem eerlijk aangeschaft hebt. Op zich een mooi systeem omdat op deze manier gestolen telefoons geblokkeerd kunnen worden. Het heeft dan geen zin meer om er een andere sim kaart in te stoppen.

Ik vondt het de moeite allemaal niet waard en heb gewoon een eenvoudig toestel in Turkije gekocht. voor ongeveer € 50,-- had ik een toestel met sim en 100 crediten bel te goed. Al met al een stuk goekoper dan met je nederlandse telefoon te bellen en elke keer weer te gebruiken.

Misschien nog een tip

Ik laat me uit nederland altijd met skype (een programme op je computer) op m’n Turkse telefoon bellen. Kost mij dan niets en diegeen die belt betaalt ergens tussen de €0.11 en € 0,13 wat ook erg billik is.

Je kunt eenvoudig een prepay sim kaartje kopen en in je Nederlandse telefoon stoppen. (Mits simlock vrij) Het werkt onmiddelijk maar met één probleem. In Turkije moet de telefoon zelf geregistreerd zijn. Als je dat niet doet wordt na verloop van tijd de sim kaart geblokkeerd en kun er niet meer mee bellen.

Klopt, na een dag of 10 wordt de simkaart geblokkeerd.

Kan ik daarom mijn Turkse SIMkaart niet meer kan gebruiken in mijn Nederlandse simlockvrije toestel? Vorig jaar geen problemen gehad, maar dit jaar krijg ik de melding dat de SIMkaart niet gelezen kan worden. Ik heb een Vodafone SIMkaart (prepaid). Heb de kaart geprobeerd in een Nederlandse Nokia en in een Samsung telefoon. Geen van beide kunnen de kaart lezen. In een Turkse Nokia telefoon (geprobeerd in de telefoon van een Turkse vriend) werkt de SIM zonder problemen. Ik heb me laten vertellen dat het probleem wordt veroorzaakt omdat het IMEI nummer van mijn mobiele telefoon niet geaccepteerd wordt. Kan dus heel goed te maken hebben met het feit dat de telefoon niet is geregistreerd. Hoe ik mijn Nederlandse telefoon laten registren in Turkije? Ik heb het toestel en de telefoon achtergelaten bij mijn Turkse vriend, dus die kan wel een en ander voor mij regelen.

Het is niet de simcard die geblokeerd is, het is de Nederlandse telefoon op het Turkse net die geblokkerd is. En inderdaad dat gebeurd bij gebruik met een Turkse simcard na c.a 10 dagen tot maand. Het is een systeem om diefstal te ontmoedigen alle telefoons moeten geregistreerd zijn en dan blijven ze werken. 2 oplossingen: Telefoon laten registreren bij een telefoon shop maar ze doen wel eens moeilijk. Meestal wordt om indentificatie gevraagt en een bewijs van eigendom. b.v. de rekening bij aanschaf van de telefoon of het abbonement bij de Nederlandse provider. Soms gaat het wel makkelijk en vragen ze niets. Gewoon proberen.
Andere methoden is om de goedkoopste Turkse telefoon te kopen.