Van al diegenen die bovenstaande ter harte hebben genomen, geldt dus niet wat ik vandaag in de krant lees:
…“dat veel Nederlanders straks na een buitenlandse vakantie van een koude kermis thuiskomen. ,Dan komt pas de rekening binnen van het bellen op de camping en zien ze dat ze voor vier of vijf euro per minuut hebben gebeld.” CDA-Kamerlid Joop Atsma steunt de oproep van de sociaal-democraten om iets te doen aan de torenhoge beltarieven. ,Er worden nu woekerwinsten gemaakt en dat geven de telecombedrijven ook gewoon toe. Dat moeten we echt afstraffen", aldus de CDA’er. "
Daarom herhaal ik:met o.a. Vodafoon naar Nederland bellen is gekken-werk en vanuit Ned. gebeld worden is nog erger: naar de cestino met die chip; platslaan met een hamer is de enige echte goede en goedkoopste methode.
De aktie van de parlementariers is natuurlijk te waarderen, maar ik zeg:
“Nadat het, nee menig kalf verdronken is, dempt men de put”, maar natuurlijk geldt òòk:
Meglio tardi che mai (Beter laat, dan nooit)
Met Nederlandse pre-paid Vodafone een klein SMS-berichtje naar Nederland sturen, naar nota Bene een Nederlands Vodafone nummer , kost 1,50 euro. n( dus zo’n 3 gulden en dertig cent)
Handig dit onderwerp in het Italia forum. Ik ga over 2 dagen voor een maandje op vakantie in bella Italia, in de provincie Lecce. Dankzij dit forum heb ik besloten om via WIND mobiel te bellen en smsen naar Nederland. THNX voor de tip om WIND te kiezen!
Nu is voor mij nog niet helemaal duidelijk op welke manier ik het beste kan internetten via mijn laptop vanuit Italia. Ik dacht dat ik dit het beste kon doen via de vaste telefoonverbinding van mijn oma daar, maar is dit wel mogelijk? En via welke provider of iets dergelijks gaat dit het beste? Of is het toch beter om via GPRS te internetten, met mijn mobiel? En kan dit wel voor een maandje? Ik heb een Samsung E800… Ik hoop dat iemand mij nog tijdig een antwoord kan geven…al vast erg bedankt in ieder geval!!
De tip voor het goedkoopste mobiel bellen in La Bella Italia was dus… TIM
Het aanbod van WIND voor goedkoop internetten via je mobiel geldt alleen voor bestaande abonnéés.
Ja, m.i. is de Samsung e 800 geschikt voor mobiel internetten met GPRS.
Aangezien je morgen al naar Lecce in Italie vertrekt is mijn advies:
Neem je laptop , gsm en …verbindingssnoertje mee naar een telefoonwinkel
Neem ook je paspoort mee. Men maakt daarvan een foto-copie. Dat is nodig voor de aanvraag van een pré-paid mobiel internet abonnement. Na betaling, kun je dat abonnement direct ter plaatse krijgen.
Koop in de winkel een sim-kaartje voor GPRS (daarmee kunnen je bellen en internetten, mijn advies: koop een GPRS-sim-kaartje met wat extra geheugen, bijv. 64 KB)
4.Laat in de winkel door de verkoper/ster het programma voor mobiel internetten op je laptop instaleren (handleiding is namelijk in het Italiaans…)
Test ter plaatse of het systeem werkt door onmiddellijk on-line te gaan, bijvoorbeeld naar http://www.wereldwijzer.nl
Hier wat adressen in Lecce:
CORDELLA GIUSEPPE
V.LE RE GALANTUOMO 18
73043 COPERTINO LE
0832/931210
TELEFONIA IN SRL
VIA B. MAZZARELLA, 39
73100 LECCE LE
0832/342518
il Telefonino
Via Oberdan,1 (angolo Via Lamarmora)
73100 LECCE LE
0832/217671
Prettige reis.
Arturo
p.s.
Vergeet vooral punt 5 niet. :unsure:
Grazie mille per la tua risposta! Spero che riuscirà!
Ik ga toch ook proberen of ik bij mijn oma via de telefoonlijn een verbinding kan maken, dat scheelt een hoop extra werk denk ik… In ieder geval heel erg bedankt voor de tips!
Je moet dan wel een account hebben bij een Italiaanse internet-provider, anders moet je via je NL-inbelnummer bellen en dat is dan wel erg duur. Er zijn ook Italiaanse gratis providers, net als in Nederland (zonnet, freeler, etc.); bijv. op www.cheapnet.it. Als je het zo regelt, kost het je bijna niets extra en heb je bovendien een redelijke verbinding qua snelheid.
Het woord ‘offerte’ (aanbieding) heeft in La Bella Italia een iets andere betekenis in dan in Nederland, want …ik betaal nu (sept.2005) nog steeds 19.-- €uro per maand voor onbeperkt internetten (dit geldt alleen voor bestaande abonnementen) bij Wind.it
Met onbeperkt internetten bedoel ik 24 uur per dag on-line en onbeperkt aantal Kb’s of Mb’s.
Voor INTERNETTEN is dus een extra stem op Wind.it gerechtvaardigd (…);
Maar …wie mobiel MOBIEL (vanuit Italia) TELEFONEERT,
is veel , véél goedkoper uit met een sim-kaartje in de gsm van TIM.it
Beide maatschappijen(Wind en Tim)zijn echter weer veel en veel goedkoper dan de schandalig dure Vodafoon (zelfs met “gratis”-toestel-aanbiedingen zijn ze nog veel duurder).
Waarom men hierboven op Vodafoon stemde is mij een groot raadsel. Ik noem hun telefoonkosten gewoon pure oplichterij EN je betaalt bijv. bij Vodafoon al voor het laten rinkelen, dus ook als de degene die je belt niet opneemt! Dergelijke zakklopperij dient in €uropa verboden te worden.Hier ligt een taak voor de €uropese Commissie.
Je kan er gratis mee van pc naar pc bellen of voor een lage prijs naar een telefoontoestel.
De prijzen zijn €0.017 naar Europa, N-Amerika, Australië, Mexico, Argentinië, Chili en enkele delen van Rusland.
De rest van de wereld heeft variërende prijzen.
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar wilde u er even van op de hoogte brengen.
nu hoop ik dan eindelijk op de juiste plek aangeland te zijn… mijn bedoeling is om arturo te bereiken en ik heb kennelijk van alles op verkeerde plekken in deze site achtergelaten… wij hebben vorig jaar een huisje gekocht in een klein dorpje in le marche. daar willen we voorlopig zoveel mogelijk tijd doorbrengen (maar dat zal toch niet heel veel meer zijn dan 12 weken per jaar), ook om te werken en dan vooral op de laptop. ik zag bericht van je over een abonnement van mobiel waarmee je onbeperkt kunt internetten. kun je misschien mij van de huidige situatie op de hoogte brengen? ook de eventuele combinatie van een abonnement op een mobiele tel. dus samen met internetmogelijkheden.
alvast veel dank! inmiddels heb ik meer posts gezien en is het nog steeds zo dat wind en tim de beste opties zijn? en is er verschil wat dat betreft tussen bijvoorbeeld le marche en toscane? alvast dank voor je reactie
janneke doreleijers
ik zal wel laat reageren maar goed toch een vraagje en hoop dat ik er nog antwoord op krijg. ik ga volgende week maandag voor 5 maanden naar italie. Ik neem ook me laptop mee en wil dan ook op het internet kunnen maar zoiets met dat 19 euro gebeuren is er nie meer en dat zal wel een jaar contract zijn (?) Hoe kan ik nou het gemakkelijkste op het internet komen met me eigen laptop zonder dat het me klauwen met geld kost?
Mi scusi (Sorry) Sannie dat ik zo laat reageer, maar ik heb het erg druk met m’n orte en bijen en etc. Ook heb ik nog steeds mijn laptop niet terug!!
La Bella Italia heeft zo zijn voor- en …nadelen…
Erger nog: de winkel waar ik nu zit te internetten sluit om 13.30 uur en het is nu 13.31 uur…
Distinti Saluti…
Arturo
Mijn laptop terug gekregen en wat blijkt:
mobiel internetten via WIND is niet mogelijk…
Madonnààààààh
Ik gebruik pré-paid Wind d.w.z. als je drie maanden niet internet dan betaal je ook niets.Dàt was de mededeling in de Wind-shop, maar wat blijkt nu ???
Iedere keer als ik het credito met 25 €uro verhoog, gaat dat credito binnen een minuut naar 0.0 en dan kan je niet internetten…
Nu in totaal 50 euro betaald en credito is…O,O
De help-desk van Wind gebeld en daar zegt men: Nee, als je twee,drie maanden niet internnet dan betaal je alleen tot het crediet o.o is en niets gedurende de maanden daarna. Je betaalt weer het maand-bedrag (d.w.z. voor een periode van 30 mnd) vanaf het moment dat je weer voor de eerste keer on-line gaat.
Na 3 dagen echter nog steeds hetzelfde liedje…
Ricaricare met 25 euro…resultaal credito o.o
Na 4 uur verwoede pogingen via WIND gprs een helpdesk te bereiken, heb ik de Wind-chip kaart uit mijn telefoon gehaald en in vier stukken geknipt
BASTA, BASTA COSI
Con I Migliori Saluti à Wind
Arturo
Stop Wind: Meglio tardi che mai.
Met het Maxxi TIM Web Time Recharge-abonnement van Tim dat ik sinds gisteren heb (20.-- €uro) kun je gratis internetten van maandag t/m vrijdag vanaf 17.00 uur tot 09.00, dus de hele avond en nacht, maar ook het hele week-end en op feestdagen tot een maximum van 9 Giga , d.w.z. 9216 MB per maand.
Bovendien geldt dat als je internet op de maandag t/m vrijdag tussen 09.00 en 17.00 , je dan voor iedere 6 euro die je uitgeeft je een tegoed krijgt van 600 euro om die maand (lees periode van 30 dagen) te internetten.
Op zijn Italiaans gezegd:Tutti gli importi espressi in euro sono comprensivi di IVA: per ogni 6,14 euro (IVA incl.) ti ricarichi di 614,4 euro (IVA incl.). Je krijgt dus een cadeau van 600 euro om te internetten(die maand)
Je kunt ook zeggen: voor iedere betaalde MG krijg je 100 MB cadeau. Er geldt een maximum van 3 keer per maand, beter gezegd: 3 keer per 30 dagen
.Ogni MB consumato a pagamento TIM ti autoricarica di 100 MB fino ad un massimo di 3 Autoricariche nel corso di validità della carta (30 giorni).
Dat geldt dus voor GPRS + UMTS van Tim.it
Wat ze nou bedoelen met "In più un vantaggioso meccanismo di autoricarica per i consumi nella fascia non coperta (dal lunedì al venerdì dalle 9:00 alle 17:00) e per eventuali consumi eccedenti i 9 Giga (relativi alla fascia coperta). " dat snap ik niet helemaal.
Maar het is duidelijk:
**Per ogni MB (Nota 6) = ti autoricarichi gratis di 100 MB **
**Tradotto in euro **
**Ogni 6 euro spesi per navigare = TIM ti regala 600 euro in traffico Internet **
En volgens mij moet je het al heel gek maken , wil je boven de 20 euro per maand uitkomen.Ik haal trouwens nu 460 Kilobites per seconde binnen, maar is dat nu GPRS of UMTS ?
Arturo
Ben heel tevreden over mijn huidige Tim-gprs-umts 3G
Ja, krijg NU , na 3 dagen, zelfs via umts de zaak zeer snel binnen. Blijkbaar heeft men ergens een antenne bijgedraait of erbij geplaatst.
Ik krijg van het signaal 3G (derde generatie). Trouwens als dàt umts signaal niet ontvangen kan worden (Toscanaa is nu eenmaal erg heuvelachtig) dan werkt gprs tot nu toe overal waar ik kom. Maar hier moet wel erbij vermeld worden dat de capuccio-bars (waar ik stop en mobiel internet) meestal ,zoniet altijd, in een bergdorpje zijn gelegen, met een prachtig uitzicht…,dus op 300 tot 600 meter hoogte… en dus bereikbaar voor veel antennes…ha, ha, ha
Leuk is ook het bonus-systeem van Tim: omdat ik 20 €uro betaald heb voor het 30-dagen-abonnement, kreeg ik een bonus van 10 euro gratis bellen naar
vaste telefoonnummers (die via de kabel) in heel Italie vanaf mijn gsm.
Maar wie heeft er in Italie straks nog zo’n ouderwetse telefoon via de kabel??
Op gebied van moderne techniek blijft het in Italie toch dweilen met de kraan open. Nu komt er wel 460 Kilobytes per seconde binnen via de nieuwe Nokia 6680, maar mijn niewe laptop heeft de grootste moeite die stortvloed te verwerken. Hebben ze mij, madonna… , misschien een oud type als nieuw verkocht…
Ik begin te begrijpen waarom zelfs eenvoudige, maar vakbekwame vaklieden naar Duitsland gaan als ze nieuwe boren, nieuwe zagen, nieuwe beitels etc. dus nieuwe instrumenten willen kopen.
Wat voor poets hebben ze mij nou gebakken bij TIM !!!
Ongelooflijk !
Ik heb dus een abonnement bij Tim “Web facile”, 20 euro per maand.
Zondagmorgen was mijn tegoed ruim 30 euro, voldoende dus om automatisch de 20 euro voor de tweede maand te betalen.
Woeps plotseling was internetten niet meer mogelijk en …bellen ook niet: credito was plots nul…
Daar kwam een sms :onmiddellijk binnen 48 uur minstens 25 euro credito
Dat onmiddellijk gedaan en waarlijk kon even weer internetten (plus minus 3-4 uur)
Zondagavond… : Woeps credito nul, dus einde internetten , einde bellen
Ik naar de telefoonwinkel en wat blijkt:
je moet aan het einde van die dertig dagen MONDELING verlenging van dat abonnement vragen via tel. nr 119.
Dat had dus NIEMAND mij verteld.
Als je dat niet doet, kun je wel internetten, maar je betaalt dan alsof je geen abonnement hebt… Maar je ontvangt geen enkele mededeling of zo dat je abonnement verlopen is.
Dus vandaag WEER €uro 25 betaalt, (20 + 5 want je tegoed moet na betaling van de 20 voor het abonnement positief zijn…)
In totaal dus nu voor zegge-en-schrijve 2 keer 30 dagen internetten aan TIM betaalt 20+30+25+25 euro is precies 100 euro.(i.p.v. de afgesproken 40 euro)
Het feit dat ze wel een sms sturen dat ik 25 euro moet storten en niet schrijven dat ik mondeling effe 119 moet bellen riekt gewoon naar oplichterij.
Toen ik in de winkel zei: wat als mijn credito € 300.-- was geweest "
Antwoord: Dan was je credito ook nul, dat is pas een toerist overkomen.
Hoe is de stand van zaken nu m.b.t. mobiel internetten.
ga in mei naar het lago maggiore en zou graag weten wat de kosten ziin voor prepaid internetten of een abo voor 1 maand waar je het eerder over had.
ook gaan we in juli/augustus terug voor 3 weken en mogelijk kan er dan wat verlengd worden.
ik heb dus sinds oktober **WIND **gehad (heb ik nog altijd, maar enkel om te bellen)
prepaid kaartje met GSM die umts/edge aankan en via bluetooth naar laptop doorsturen… 20 euro per maand voor 1 GB datatransfer
was traag en connectie niet stabiel en lage downloadlimiet
ben overgeschakeld op Maxxi TIM Web Time Recharge, dus ook prepaid, per maand verlengen, voor 25 euro per maand voor 9 GB
je kan dat ook met gewoon mobieltje gebruiken en dan via bluetooth/datakabel doorsturen naar pc/laptop
maar heb mij ook een (dure) kaart gekocht waar je SIM insteekt en die je rechtstreeks in je laptop plugt, dat ding kan ook Hi speed umts aan
(pak sneller dan gewone umts)
helaas is die hi speed umts zelden beschikbaar hier in de wijk waar ik woon, en schakelt ie over op gewone umts, lijkt wel wat sneller te gaan dan wind, maar nog altijd redelijk onstabiele connectie
niet ideaal, maar beter dan niets! anders had ik dit berichtje niet kunnen schrijven
wat ik wel schandalig vind is dat je met *prepaid *systeem ‘onder nul’ kan gaan en je daarvoor betaalt de volgende keer dat je je credito residuo aanvult (je krijgt dan berichtje dat ze alvast x euro van je nieuw beltegoed hebben afgetrokken)
druist volgens mij helemaal tegen het systeem van prepaid in