Originally posted by Bella italia tessa@25-03-2005, 12:08:06
**Ciao,
je hebt al mn vraagjes beantwoord, alleen heb ik nog 1 vraagje en ik hoop dat je me kunt helpen.
op het moment dat ik voor 5 mnd in italie ben is mijn vriend voor 3 mnd in australie
nou is mijn vraag of daar ook iets goedkoops voor is( om te bellen)?
alvast bedankt.
ps. hebben ze in italie ook iets als pre paid?**
Ciao Cara Bella Tessa,
Heeft die vriend van jou in Australie effe geluk:
je kunt voor 5 €uro met die Carta Telefonica Internazionale da 5 €uro vanuit Italie liefst 3 en een half uur (210 minuten) met Sydney bellen of 169 minuten (nog altijd 2 uur en 49 minuten) met de rest van Australie.
Maar let op: dit is van een vaste huis-telefoon in Italie naar een vaste telefoon in Australie.
Als jij vanuit Italie vanuit een openbare telefooncel naar Australie belt komt daar €uro 0.10 per minuut bij.
Als jij vanuit een Italiaanse !!! mobiele telefoon naar Australie belt komt daar €uro 0.271 per minuut bij.
Heeft hij in Australie ook een mobiel, dan komt dat neer op ongeveer 16 minuten bellen voor 5 €uro.
Je kunt (in Italie) het gratis telefoonnummer 800 275 705 bellen om te vragen hoeveel minuten je nog tegoed hebt.( of 33# , zie hieronder)
Je vraag hoe het werkt heb ik nog niet beantwoord.
- Je draait eerst van Poste Italia het gratis telefoonnummer
800 900 960
Je krijgt dan een kort welkomswoordje/boodschap in het Italiaans en dan in het Engels:
De stem zegt: " Welkom bij Carta Telefonica Internazionale. Kies 1 voor instructies in het Italiaans, kies 2 voor instructies in het Engels.
- Stel je kiest 1. Italiaans.
De stem zegt: Tik de pincode van je Carte in (die code zit op de Carta Telefonica net als op een kraslot onder een vernis dat je voordat je belt er even af moet krabben.
Die code moet je dus wel voor later onthouden. Sla die code gewoon op in het geheugen van je mobiel onder een nickname.
Je tikt die pincode in en…
LET OP: je sluit af met een hekje (in het Italiaans , uitspraak kan-tsje-let-too , een hekje, #
- Wacht tot de stem zegt:
Tik het telefoonnummer in en sluit af met kan-tse-let.too:
(jij tikt dan dus kengetal van Australie, dan tel. nr van je vriend in)
en dan niet vergeten: #
- Je vriend neemt de telefoon op.
Handig is het volgende. Stel je belt hem een tweede keer. Dan hoef je zijn telefoonnummer niet te gebruiken!
Na 2 , dus na de pincode met #, toets je geen telefoonnummer in, maar 44#
Met 44# kiest de computer van Poste Italia automatisch het laatst door jou gekozen nummer.
Toets je geen 44# , maar 33# in, dan vertelt de computerstem hoeveel je tegoed/credito nog is.
Verstandig lijkt mij na je eerste gesprek even gratis 33# te bellen, want dan weet je wat dat eerste geprek kostte.
Nog wat: je kunt op het postkantoor je credito/tegoed aanvullen zonder bijkomende kosten. Dus als je 10 euro betaalt gaat je credito ook met 10 euro omhoog. Maar ik koop meestal gewoon meerdere Carta Telefonica Internazionale: is die 5 euro op dan toets ik een nieuwe pincode in. Kost niks extra!
Als jij trouwens zo lang, vijf maanden, in Italie verblijft, dan moet je echt een Italiaans simkaartje (met een Italiaans tel. nr. dus) voor je mobieltje kopen.
Stel dat jij met je Nederlandse mobiel in Italie naar een Italiaans tel. nr. belt, dan gaat dat signaal eerst van Italie naar Nederland, dan van Nederland naar Italie: je betaalt je dan echt scheel.
Ook als men vanuit Nederland jou dan in Italie belt: zij betalen de kosten tot de Nederlandse grens en JIJ de kosten Nederland-Italie.
Ik raad je een pre-paid simkaartje van TIM-it aan, WIND-it mag dan goedkoop voor mobiel internetten zijn, maar voor mobiel bellen zijn ze duur. Zo betaal je daar ook al voor het bel-signaal!! Dus al neemt de gebelde niet op na tien keer rinkelen: dat rinkelen kost jou geld!
Ook voor gesprekken naar Nederland is TIM-it, goedkoper dan Wind-it en helemaal bont maakt het Vodafoon-it, die zijn 300% duurder per minuut.
Dus Cara als je nog niet gestemd hebt in mijn poll hierboven…:
stemt TIM.
Distinti Saluti
Arturo