Mobiel internetten in Italië

L.S.

Internetten doe ik (op dit moment vanuit Toscana, It) met een tweedehands Lasus-laptop, die met een kabeltje is verbonden met mijn mobiele telefoon, een Siemens S 45.

In die Siemens zit nu een Sim-kaartje van Wind.It voor GPRS.

Ik heb ook een Sim-kaartje van Tim.It , daar moet ik per Kilobyte ,cq per megabyte betalen (ongeveer €uro 1.-- per Mb)

Bij Wind betaal ik voor 24 uur per dag vrij internetten met GPRS, per maand :19 €uro.
Die 19 €uro is dus all in, ongeacht aantal Mb, ongeacht tijdsduur.Basta: geen verdere kosten.

Nu komt in Italia Vodafoon uit GBr. aanzetten met het nog snellere Umts systeem, vraag mij af wat ik zal doen. Mijn huidige GPRS-systeem werkt uitstekend.

Het enigste wat ik nog steeds moet doen , is het programma installeren dat de batterij van mijn gsm via mijn laptop wordt opgeladen. Nu houdt die batterij het na 5 uur on-line voor gezien en moet ik gaan opladen via een ander kabeltje.

Mijn poll hier is dus vooral bedoeld voor…een start van een rubriek over internetten vanuit La Bella Italia.

Distinti Saluti
Arturo
P.S.
Bijdrage(n) over(goedkoop) telefoneren vanuit Italia nr Nederland kan ook in deze rubriek.

AANPASSING
IN OKTOBER 2006 BEN IK GENOODZAAKT MIJN MENING OVER INTERNETTEN VIA WIND VOLLEDIG TE HERZIEN.
Zie daarom mijn bijdrage(n)hier dd. na 2 oktober 2006

L.S.

Met je Nederlandse gsm (met een Nederlands simkaartje bedoel ik) vanuit Italie naar Nederland bellen is een dure grap.

Ook als jij gebeld wordt !! De beller betaalt nl. tot de Ned. grens en jij betaalt Ned-Italia!!

Het allergoedkoopste is, als je in Italie bent, op het postkantoor een:

“Carta Telefonica Internazionale da 5 €uro” kopen.

Voor die 5 euro kun je in totaal 151 minuten, d.i. 2 uur en 31 min. bellen naar/met Nederland.

Let op: dit tarief van € 0.033/min. geldt voor : van vàste huistelefoon in La Bella Italia naar vàste huistelefoon in Nederland.

Bel je vanuit een telefooncel in Italie dan kost dat € 0.08 /min. , maar dat is nog altijd véél en vèèl goedkoper dan je Ned. abonnement gebruiken.

Heb je in je gsm een Italiaanse simkaart (bijv. Wind of beter: TIM ) en dus een Italiaans tel. nr. ,!!!, dan kost bellen naar Ned. met die
“Carta Telefonica Internazionale da 5 Euro/ 5 €uro International Phone Card”:
€ 0.271/min.

Via het gratis tel.nr. 800 275 705 kun je horen hoeveel minuten tegoed je nog hebt.

Wil je toch je Ned. simkaart gebruiken en wil je voorkomen dat je tegoed binnen de kortste keren op nul staat, spreek dan met je kennissen af dat ze alleen sms-berichtjes moeten sturen. Dat kost jou dan, ik dacht nu: €uro 0.20 per bericht.

Wil je zonder kaarten goedkoop bellen, ga dan naar een internet café! Heel vaak bel je daar naar Nederland voor €uro 0.10/min. naar Nederland.

Waar die goedkope belmogelijkheden en waar die internetcafés zitten , kun je o.a. uitvinden met:

http://www.internettrain.it

Deze ‘train’ heeft niets met trein te maken, maar is een keten van 143 internet-cafees, verspreid over heel Italia, waar je met één-en-dezelfde internetpas, overal terecht kunt.

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoeveel het per minuut kost met een Ned-simkaart gebeld te worden of te bellen naar/vanuit Italie. Ik dacht iets van €uro 1.85/min.

P.S.
Wat je allemaal in die internetcafé’s kunt doen , staat alleen aangegeven in het Italiaans. Voor wat vertaling van dit Italiaans zie:

http://www.wereldwijzer.nl/index.php?act=S…t=20#entry15768

Zoals men ziet ben ik er als moderator van dit Italie-forum er nogal lang, om niet te zeggen érg lang, “tussenuit” geweest. (problemen met m’n rug na een ongelukkige val), dus ik heb nogal wat bij te lezen.Hotmail heeft mij echter een handje geholpen: na dertig dagen geen inloggen wissen ze al je e-mails, maar bij yahoo zijn ze iets vriendelijker en daar vond ik , als reactie op www.wereldwijzer.nl
onder andere:

"hoi arturo ben zelf een vrachtwagen chauffeur die wekelijks vice
versa italie ga , en heb ook het mobile no limit van wind dit werkt
perfect op mn laptop (werk met een telefoon modem van sierra
wireless)maar heb intresse in het umts gebeuren van wind heb ik een paar
vragen aan je is er al een prepaid abonnement en zo ja wat kost het .
daar mijn italiaans lezen en schryven ronduit beroerd is deze vragen
hoop snel iets van je te horen mvgr eric "

Nou , caro eric, om met dat laatste te beginnen:
taalfouten interesseren mij geen ene-mallemoer (= ± non me ne frego niente) en ik zou het best leuk vinden hier een mengel van nederlands’ italiaanse probeersels te lezen. Perché non, perkéé non?, “waarom niet”, bedoel ik.

Maar nu naar het eigenlijke onderwerp hier.

Er is een prepaid umts van Wind.it, maar mijn laatste berekening was dat het ongeveer drie keer zo duur is als gprs van Wind.it
Met andere woorden: ik betaal nu nog steeds per maand (lees per 30 dagen) precies 19 €uro voor onbeperkt internetten 24 uur per dag en als ik alles van umts bij elkaar reken zou mij die zelfde hoeveeljeid bits/bytes zo’n 60 euro per maand kosten. Ja dan gaat een-en-ander sneller, maar ik vind gprs snel genoeg. Ook het systeem van Vodafoon voor umts vind ik (nog) veel te duur in Italia,bovendien , heel belangrijk, gprs van Wind werkt overal in Italia en , als ik binnen mijn kennissenkring hier kijk: dat kunnen de klanten van TIM-it of Vodafoon niet zeggen.
In Toscane was afgelopen zaterdag + zondag + maandag bijv. Tim.it’s gprs uit de lucht.

Misschien zijn de prijzen de laatste twee maanden veranderd. Dat weet ik niet, daar mijn laatste info daarover twee maanden oud is.

Met de meeste Hoogachting, ik bedoel:dis-tìn-tie sa-loe-tie,
=±:distinti saluti! ciao!
arturo.

Ri-ciao Arthur,

Goh, ik dacht al, wat ben je low-profile…maar ik ben blij dat je weer uit de lappenmand bent!

Cara Cattiveria,

Grazie, molto gentile!

Een trap van wit marmer ziet er heel stevig uit, maar oh wee als op zo’n trap de op een na bovenste steen los zit! Madonnàààà!!!

Terug naar mobiel-internetten: nou zat ik onlangs hier GPRS van Wind.it de hemel in te prijzen en laat ik gisteren toch om de haverklap verbindings-problemen met Wind hebben en bij iedereen die met Wind werkte was het hetzelfde liedje: “ik zoek antenne van (Wind) server” meldden alle mobieltjes…

Vanuit een zonnig Toscane distinti saluti a Cattaveria

Arthur

L.S.

Een mogelijkheid om, via je laptop of pc , VANUIT Italie GRATIS naar een andere pc te telefoneren, ook videotelefonie , biedt:

http://www.voice.repubblica.it

Wil je , vanuit je pc, naar een gewoon gsm nummer bellen dan kan dat ook tegen zeer lage kosten:

Land…Kosten: €uro per minuut.
Italie…0.0350 !!( Drie en een halve cent)

VANUIT Italie naar:
Argentinie…0.0745
Canada…0.0300
Londen…0.0350
Parijs…0.0370
Sydney…0.0460
U.S.A…0.0300
Mexico…0.0600
Moskou…0.0330
Tokyo…0.0600

Dus:

Con le tariffe eccezionali di Repubblica ora tutti possono parlare.
Collegati a http://www.voice.repubblica.it
telefona e videotelefona GRATIS da computer a computer.

E in più puoi chiamare con tariffe vantaggiose verso tutti i telefoni del mondo. Senza scaricare software.

Ik herhaal: VANUIT ITALIE naar waar ter wereld ook:
Le telefonate e le videotelefonate da computer a computer è GRATIS.

Natuurlijk heb je wel een internet-abonnement nodig. Ik heb nog steeds dat GPRS abonnement van:
http://www.wind.it
Kost 19 €uro per maand voor onbeperkt internetten, 24 uur per dag.

Vraag: kun je voor een tweede huis in Italie een vaste telefoonverbinding aanvragen en die tijdelijk deactiveren, en dus ook geen abonnementsgeld betalen, voor de perioden (ongeveer 50%), dat het huis leeg staat? En wat kost opnieuw activeren dan eventueel?

Peter

Originally posted by peterrh@15-11-2004, 09:01:11
**Vraag: kun je voor een tweede huis in Italie een vaste telefoonverbinding aanvragen en die tijdelijk deactiveren, en dus ook geen abonnementsgeld betalen, voor de perioden (ongeveer 50%), dat het huis leeg staat? En wat kost opnieuw activeren dan eventueel?

Peter**

L.S.

1. Helaas weet ik op de vragen van Peter (nog) geen antwoorden en ook geen links.

Wel hebben kennissen uit Berlijn 4 jaar geleden in hun tweede, nogal afgelegen, huis in Toscana een vaste telefoonlijn laten aanleggen.
Ik herinner mij dat een van de problemen was dat de aanvrager zèlf IN het huis moest zijn toen de technici kwamen (en aan moest wijzen waar en hoe precies de aansluitingen over het eigen terrein en in huis etc. moesten komen. Ook moest de aanvrager zelf nagedane arbeid tekenen dat alles naar wens was.

Het probleem voor de aanvrager was destijds dat het signaal voor mobiel telefoneren/internetten daar ter plekke te zwak was, inmiddels is dat probleem er niet meer, maar de aanvrager zit wel vast aan een contract van… 5 jaar abonnement betalen.(Ook bij geen gebruik van telefoon) En bij eventuele verkoop dient de nieuwe eigenaar dat over te nemen.etc.etc.

Dat alles is gezien de kosten die door de telefoonmaatschappij zijn gemaakt eigenlijk ook wel logisch. Let wel: dit betrof een afgelegen huis en er moest honderden meters bovengrondse (dus met palen) leiding aan worden gelegd.

Wat ik mij ook herinner is dat er tussen aanvrage en aanleg meer dan een anderhalf jaar zat, maar dat had alles te maken met het feit dat als de technici kwamen …,de aanvrager er (weer) niet was…

Mijn advies: volmachtig een plaatselijke bewoner om de honeurs voor Uw huis waar te nemen voor de maanden dat U er niet bent.

L.S.

Porke de majaile (Toscaanse uitdrukking): sinds gisteren kan ik mijn www.hotmail en yahoo e-mails niet meer (mobiel) downloaden. Iedere keer krijg ik: “JavaScript not accepted” !

Wat voor de donder is dit nou?

Het downloaden van Microsoft anti-virussen, fire-walls etc.etc. etc. heb ik “automatisch” gemaakt (ik gebruik Windows XP) en dat had ik dus blijkbaar nòòit moeten doen.

Maar hoe kunnen ze nou in-'s-hemels-naam een anti-virus-program (automatisch) sturen, dat m’n hotmail.com en yahoo blokkeert!!,:terwijl ik , porke de maiale, opgegeven heb dat dat mijn belangrijkste e-mail diensten zijn.

En sterker nog: als ik nu inlog op de help-desk van Microsoft krijg ik de boodschap: “Error, JavaScript is by your computer not accepted”!

Dit doet mij denken aan de uitdrukking: “Om de stad te veroveren, hebben we haar moeten vernietigen”

:angry:

L.S.

De aanbieding van Wind (24 uur per dag internetten ongeacht het aantal Mb ) voor 19 Euro per maand , wordt verlengd. Daarmee is m.i.
http://www.wind.it
ook in 2005 de verreweg goedkoopste GPRS-internetprovider in Italie voor bijv. je mobiele telefoon, die je met een kabeltje verbindt met je pc of laptop.

Trouwens om de zaak te laten installeren ga je even naar een Wind-telefoonwinkel (niet vergeten: paspoort meenemen : handig is een foto-copy daarvan te maken en op de copy eigenhandig een verzoek tot mobiel-internet te schrijven) Ook in Italie zijn de veiligheidsmaatregelen verscherpt.

L.S.

Mobiel internetten via Vodafoon met het umts-systeem kost nu 20.-- euro per maand en dan heb je een credit van 20 UUR vrij-internetten.

Kom je boven die 20 uur per maand, dan betaal je voor iedere Megabyte 0.35 euro-cent.

Daar komt nog bij dat in grote delen van Italie o.a. Toscane het umts-net het gebied niet dekt en dan automatisch overschakelt op gprs.

Wind is dus met haar "Internetfree-abonnement ( 19 euro voor 30 dagen onbeperkt internetten) via het redelijk snelle gprs systeem, dat heel Italie bedekt, nog steeds de goedkoopste.

De mening van 3 van de 6 stemm(st)ers op mijn polletje is dus niet juist.

Wind heeft trouwens aangekondigd binnenkort met een nieuwe aanbieding te komen.

Arturo,

Op de site van Libero geven ze aan dat het mobiel internet abonnement unlimited niet meer kan worden afgesloten per 04-10-2004. Jij geeft hier aan dat dit abonnement van €19,00 is verlengd. Bedoel je hiermee dat het abonnement nog opnieuw kan worden afgesloten, of dat alleen de bestaande abonnementen door blijven lopen? Hoe zit dit nu?
Wij gaan over 2 weken naar Italie verhuizen en verwachten dat de telefoonlijn nog niet aangelegd is. Wij willen dus een tijdelijk alternatief om in ieder geval een internetverbinding te hebben.

Alvast bedankt voor je reactie

Umberto

Caro Umberto,

Ai foutje, bedankt!

Ik betaal, dd febr. 2005, nog steeds 19 euro per maand voor onbeperkt internetten en kreeg op m’n Siemens S45 de mededeling dat het abonnement in 2005 gewoon doorgaat, maar…n.a.v. van Uw vraag even gebeld en waarempel dat geldt inderdaad alleen voor bestaande abonnementen.

Wel zegt men dat Wind met een nieuwe ‘promozione’ komt en dat dat op http://www.wind.it
gepubliceerd wordt.
Helaas kan ik daar nog niks nieuws vinden op gebied van mobiel internetten.

Vervolgens: als die telefoonlijn nog niet aangelegd is, dan kunt U toch een Italiaans simkaartje in Uw mobieltje stoppen???

En als U toch een vaste telefoonlijn gaat krijgen,…is het dan niet beter even daarop te wachten en dan gebruik te maken van:

“Libero Adsl Flat da oggi è ancora più veloce! Navighi a 2 MEGA senza limiti di tempo a soli 29,95 euro al mese.
Abbonati entro il 28 febbraio 2005:
3 mesi di navigazione GRATIS
attivazione GRATIS”

Zie:
http://www.wind.it/it/privati/promozioni/w…mozione2248.php

Distinti Saluti
Arturo

Hoi Arturo,

Bedankt voor je antwoord. Daar was ik al bang voor dat nieuwe abonnementen niet meer mogelijk waren voor datzelfde tarief.
Inderdaad is het mogelijk om via je mobieltje te internetten. Moet ik hem dus wel aansluiten op de pc.
Dan kan ik dus met een Libero free abonnement internetten. Blijft alleen nog even de vraag welk tarief ik dan moet betalen

Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Umberto

Caro Umberto,

Ook U bedankt voor de correctie.

Toch nog even Wind gebeld met de vraag waarom ze geen nieuwe GPRS-abonnementen willen.
Het antwoord was even simpel als m.i. zeer juist:
“Om ook tijdens piekuren een goede verbinding te kunnen waarborgen voor 19 euro-abonnementen, is er een limiet ingevoerd van een maximaal aantal abonnementen”

Men beveelt verder aan te kijken naar toekomstige aanbiedingen voor mobiel internetten met/via het Umts systeem van Wind.

Tot slot: Caro Umberto, hebt U al gestemd in de poll???
Daar ook ik slechts eenmaal kan stemmen in mijn poll, verzoek ik U op Wind te stemmen, .daar de stand van zaken daar een verkeerd beeld geeft… :o
Wind is echt de beste én (zeker voor bestaande abonnementen…) de goedkoopste.

Wind: “Om ook tijdens piekuren een goede verbinding te kunnen waarborgen voor 19 euro-abonnementen, is er een limiet ingevoerd van een maximaal aantal abonnementen”

Dat is m.i. wel een extra stem waard… :unsure:

Distinti Saluti
Arturo

L.S.

Glad vergeten te vemelden dat binnenkort ,dwz vòòr Pasen, alle inwoners van Toscane gratis kunnen internetten als ze naar een Paas gaan. Die Paas heeft niets met Pasen te maken, maar alles met het doel de drempel voor internetten zolaag mogelijk te leggen en voor iedereen toegankelijk te maken.

PAAS komt van :“Punti per l’Accesso Assistito ai Servizi” (ea Internet)

Iedere gemeente in Toscane heeft midden maart 2005 de mogelijkheid om , deels op kosten van het Regional Bestuur van Toscane (enigszins vergelijkbaar met de Nederlandse Provinciale Staten ) één of meerdere Internet-punti “Paas” in te richten.

In heel Toscana zijn er 287 gemeenten (comuni) , maar de financien zijn rond voor
…379 Paas en sommige gemeenten krijgen er dus meer dan één:
Firenze(Florence) krijgt zelfs 25 en bijv. Livorno 11 , Grosseto 5 en Siena 4 Paas.
Heel globaal: iedere gemeente met 20.000 inwoners heeft minstens één Paas (met Pasen 2005 ?)

De financiering voor deze gratis "Internet-point di ‘pubblico servizio’, " is als volgt:
Voor 2005 betaalt het Regionaal Bestuur van Toscane voor de Paas in heel Toscana : 5.685.000 €uro (5 milioni e 685 mila euro) , de gezame(n)lijke Gemeenten (i Comuni) voegen daar 3.979.000.-- €uro (3 milioni e 979 mila €uro) aan toe, verder wordt 414 mila euro van de Province overgeheveld naar de post “ondersteuning van Paas” en is er een extra potje van un milione di euro beschikbaar van de regering in Roma om 50% van de post “onvoorziene kosten” te betalen. Moet dus lukken.

Let wel: deze Paas zijn dus niet bedoeld voor toeristen, maar als er geen internet-cafe in het dorpje is en wel een Paas (vaak in de plaatselijke bibliotheek) dan betaal je je uitsluitend de werkelijk gemaakte kosten van zo’n
:“Punti per l’Accesso Assistito ai Servizi” (ea Internet)

Arturo
P.S.
1.Waarom het niet PAASI is, dus met de I van Internet, snap ik niet.
Eigenlijk is het:
:"Punti per l’Accesso Assistito Servizi Ea Internet
Dus: PAASEI
2.Ik wens eenieder een Vrolijk Pasen.
3. Slechts 45% van de Toscaanse gezinnen heeft een pc in huis en slechts 80% van die 45% hebben een internet-verbinding:
Paas is dus bedoeld om de informatie-kloof ,althans in Toscana, te dichten.
4. Paas is dus een typisch Toscaans idee:
Distinti Saluti a Paasei!

WIND heeft een Libero Mobile prepaid kaart te koop om via GSM te internetten. Het kost dan 1 euro per Mb. Heeft iemand enig idee hoelang je hiermee kunt doen als het vooral voor email wordt gebruikt. De kaart lijkt goed bruikbaar als je nu en dan een paar weken in Italie bent.

…Nog een correctie op het vorige bericht. Het werkt niet via GSM, maar via GPRS. SMS-en en GSM-voice zijn niet mogelijk.

Originally posted by peterrh@02-03-2005, 12:26:16
Het kost dan 1 euro per Mb. Heeft iemand enig idee hoelang je hiermee kunt doen als het vooral voor email wordt gebruikt. De kaart lijkt goed bruikbaar als je nu en dan een paar weken in Italie bent.

L.S.

Als je in het menu van je gsm naar “GPRS-info” gaat, zie je in de subriek “totaal data” hoeveel KB en MB’s je verbruikt hebt.

Heel globaal verbruik je ongeveer 100Kb voor ieder scherm dat je te voorschijn haalt.

Dus stel je wilt e-mailen via yahoo: je tikt www.yahoo.com en je bevestigt dat. Als het scherm verschijnt waarop je kunt inloggen, heb je 100Kb verbruikt.

Als je je naam en wachtwoord hebt ingetikt en dat bevestigt, komt er weer een nieuw scherm :

Onthoudt ieder nieuwe scherm kost 100 Kb

Tik je op: nieuwe e-mail schrijven etc. en haal je een nieuw scherm te voorschijn: 100 Kb
Versturen van de e-mail : 100Kb
1000 Kb is één MB

Let wel: de tijdsfaktor, dus hoe lang je erover doet die e-mail te schrijven of te lezen, is niet belangrijk.

Stop je met on-line werken, kijk dan eerst even in menu op je mobiel in de rubriek “GPRS-info”, “Totaal data” en je ziet hoeveel MB’s je verbruikt hebt. Je kunt ook tussendoor die teller op nul zetten door op “reset” en dan “OK” te klikken.
Dat ga ik nu doen om te zien hoeveel KB’s het kost deze bijdrage die ik nu getypt heb te versturen.

Zo de teller “totaal data” staat nu op nul.

En nu ga ik hier op het scherm op:
“Bericht voorbeeld” klikken.

Heb nu “bericht voorbeeld” ontvangen: dat kostte 95 Kb.

Nu, na het lezen van mijn eigen bijdrage, op zoek naar taalfouten…en om deze tekst onder de lijn erbij te schrijven , nu staat de teller na 5 minuten nog steeds op 95Kb.

Nu ga ik deze brief versturen(krijg dan een nieuw scherm) dus ik vermoed dat de teller dan op 190Kb komt.

Nee, de teller staat op 207 Kb.

Enfin, je hebt nu enig idee wat het kost.
En het is beter geen taalfouten te schrijven, want dat kost dus 2 keer een nieuw scherm à €uro 0.10 :o
Gelukkig betaal ik geen 1 € voor 1 Mb, maar 19 euro per maand voor onbeperkt aantal MB’s

Al met al vind ik die Wind Libero Mobile prepaid kaart van 1 Euro per Mb een dure grap als je op internet wilt rondsurfen, maar is inderdaad natuurlijk best wel heel handig als je alleen je e-mails wilt controleren/beantwoorden.

E-mail lezen, dan reply, dan versturen kost dus 30 cent.

Nee, ik vergeet het aanmelden en inloggen: 2 keer 10 cent en…afmelden!(nieuw scherm!)

Maar ach, wat is nou 10 cent.