We gaan in oktober voor 2 maanden naar NZ. We reizen per auto en moeten daar dus telkens overnachtingsadressen reserveren. Nu hebben we een telefoon met een KPN-abonnement. Het lijkt ons dat we deze beter niet kunnen gebruiken om binnen het land zelf te bellen. We hebben ergens gehoord/gelezen, dat je op de luchthaven van Auckland een mobieltje (pre-paid) kunt huren. Weet iemand hier iets van? Wat kost dat ongeveer?
Zorg dat je een mobieltje zonder simlock hebt en koop in een telefoonwinkel of warenhuis een prepaid kaartje. Dus niet op het vliegveld, daar betaal je per definitie te veel!
Even je tijdelijke nummer doorgeven vanuit een internetcafé (of per SMS) en je bent voor minimumkosten bereikbaar. Nou ja, tussen de stadjes op het Zuidereiland zitten wel wat witte plekken qua dekking.
Voipbuster is ook een leuk idee, maar dan moet je je laptop meeschleppen (heb ik afgelopen nov/dec wel gedaan). En het grootste probleem is dat het niet meevalt open hotspots te vinden, speciaal op het platteland (en daar hebben ze in NZ heel veel van). Je bent dan in elk geval niet continu bereikbaar voor inkomende gesprekken.
Voor smsen zou ik gewoon een prepaid kaartje kopen. Dit zal je een keertje 20 dollar (11 euro?) kosten.
Voor telefoontjes naar het buitenland (aka NL) is het handig om een telefoonkaart te kopen. Ze kennen in NZ telefoonkaarten die via de gewone telefoon (“landlines” genaamd) werken. Je belt dus gewoon met de telefoon in je hostel of hotel, maar betaalt via de telefoonkaart dmv een inbelnummer, dus je krijgt geen rekeningen achteraf. Voor 10 dollar kun je vaak al uren met het thuisfront bellen, ik geloof dat ik destijds 3,5 eurocent per minuut betaalde.