minimumloon voor NLders in Turkije?

Hey allemaal!! Ik ben Mariska, 19jaar en zal begin maart naar Side gaan om daar te werken in een animatieteam…, dit is allemaal geregeld via een nederlandse organisatie. Mijn vraag was nu of er dan ook sprake is van een minimumloon… Gaat dat via de Turkse of nederlandse begrippen? Ik ben al een beetje op zoek gegaan op het internet, maar ik weet niet of het anders ligt, omdat kost en inwoning erbij zit, of er dan andere regels zijn…??
Kan iemand mij misschien verder helpen, of gewoon een internetsite kunnen geven waar ik dit kan uitzoeken?

alvast hartstikke bedankt,
Groetjes Mariska:banana:

Hoi Mariska,
Helaas kan ik je geen antwoord geven op je vraag, maar ik vroeg me af voor welke organisatie je gaat werken.
groetjes,
Romy

Nee er is geen sprake van een minimumloon. Tenminste, misschien is daar in theorie wel sprake van, maar in de praktijk zeker niet. Gemiddeld zul je waarschijnlijk zo’n 300 tot 500 euro per maand verdienen… weet ik uit ervaring.

Ik vind het vreemd dat je wel al weet dat je gaat werken, maar dat je de voorwaarden niet kent. Heb je dan geen contract ? Ik geef je in ieder geval de raad om even bij de vakbond langs te gaan, die kan je allicht verder helpen.

Geert

Vakbond?
Meestal gebeurt het werken in animatieteams hartstikke zwart, zonder werkvergunning en alles… en in 99% van de gevallen ook zonder contract.

hey, alvast bedankt voor de reacties. Ik ga werken via een nederlandse organisatie, volkomen legaal… met werkvergunning, en contract. Dus ik verwacht dat er dan wel regeltjes zijn waar het contract aan mag voldoen…
En natuurlijk gaat het allemaal in mijn contract staan (die ik deze week te zien zal krijgen, en ga tekenen), maar ik wil graag wel weten wat de voorwaarden zijn voordat ik het contract tekenen… lijkt me wel zo slim!

BTW: Romy, ik heb je een email verstuurd over de organisatie:wink:

zal wel in het contract staan toch?

wel leuk dat je hin turkije gaat werken…alvast heel veel plezier!!

groetjes

filiz

Hay Mariska…
In welk hotel ga je werken ?
Alvast heel veel plezier !!

Groetjes…

Vraag een dagje bedenktijd voor je een contract teken en ga er toch maar even bij de vakbond mee langs. Indien je in Nederland, door een Nederlandse organisatie, wordt aangeworven, dan gelden de Nederlandse arbeidsvoorwaarden volgens mij. Laat toch maar even nagaan.

Geert

Ik wil hier nog even reageren op Yolcu, die schrijft dat animatiewerk doorgaans in het zwart en zonder contract wordt geregeld. Het is mogelijk dat dit een gangbare praktijk is in Turkijë, maar wie animator of host is voor één van de gevestigde grote touroperators, krijgt wel een contract. Vaak is echter niet het arbeidsrecht van de oorspronkelijke woonplaats van toepassing, maar van het land van tewerkstelling of zelfs van een derde land. Ik ken iemand die als animator gewerkt heeft voor Thomas Cook in Spanje en die had een Zwitsers contract en was zelfs verplicht om bij een Zwitserse bank een rekening te openen. Hoewel het loon niet echt enorm was (vast gedeelte + percent op verkoop excursies), lag dit wel meer dan dubbel zo hoog als de animatoren die rechtstreeks voor het hotel werkten. Deze laatsten hadden geen echt arbeidscontract en werden naar goeddunken ontslagen. Het lijkt me dus belangrijk dat wie vertrekt vooral goed een aantal vragen op een rijtje zet: hoeveel ga ik verdienen, wanneer en hoe wordt ik betaald, zijn huisvesting en maaltijden inclusief, is het vervoer inclusief ?
Geert

Vaak is het zo dat als je via een Nederlandse organisatie gaat werken, dat je een vrij laag salaris krijgt. Een vriendin van mij heeft in Griekenland gewerkt en die kreeg iets van 400 of 500 euro per maand!!! Lekker man, ik zat daar ook aan te denken, maar doe het toch niet!

Mariska in ieder geval veel succes!

x Cyn

Klopt, van TUI en Thomas Cook weet ik dat je een Zwitsers contract krijgt. Maar bij veel touroperators (grote, kleine, zowel in omvang als naam) werk je zonder contract en meestal zonder werkvergunning in Turkije. Zoals je zelf al schrijft, dat is inderdaad de gangbare praktijk. Dit weet ik uit persoonlijke ervaring en dit is ook wat ik voortdurend van anderen hoor en lees, op deze site en andere sites.

De werkomstandigheden als animator in Turkije zijn zwaar, er zijn geen vaste uren, werkdagen van 10+ uur zijn geen uitzondering, als je geluk hebt, heb je 1 vrije dag per week, het beloofde onderdak blijkt vaak een gedeelde kamer zonder privacy met enkel een bed en een stoel, etc. Zoals ik eerder al schreef liggen de salarissen tussen de 300 en 500 euro. Niet dat ik de TS wil afschrikken, want het is echt een fantastische ervaring, maar in deze context vond ik het advies om bij de vakbond langs te gaan een beetje vreemd… vandaar mijn reactie.

Het is zeker belangrijk om van te voren alles goed geregeld te hebben. Wordt je ticket bijvoorbeeld vergoed? Hoe wordt het salaris uitbetaald? Hoe zit het met je verzekering? Komt de organisatie die het voor je regelt z’n afspraken wel na, wat doe je als dat niet gebeurt? Etc. Ik vind het dan ook erg slim van Mariska om alvast een beetje rond te vragen vóór ze een eventueel contract tekent. Ik moet zeggen dat het de eerste keer is dat ik hoor dat er in NL een contract getekend wordt voor animatiewerk in Turkije.

je krijgt uberhaupt een laag salaris, maakt niet uit of je via een nederlandse of turkse organisatie gaat werken.

denk zelf dat je gewoon even de organisatie moet gaan bellen en alles met hun duidelijk op een rijtje gaan zetten

succes en veel plezier

Beste gvg,

Yolcu heeft helemaal gelijk;je het het over Spanje,een EU land.
Ze kunnen een contract opstellen maar dat heeft hier geen rechtsgeldigheid.
Wel als je voor een touroperator als host gaat werken bij bvb OAD,maar dan teken je er ook voor dat je volgend seizoen in Spanje een standplaats kunt krijgen.
Het animatie is een erg vaag gebied met beloftes die meestal niet nagekomen worden.

Groetjes,

Hans.

Ik heb het even nagevraagd bij een werknemer van Thomac Cook. Het maakt niet uit in welk land je als animator werkt, je krijgt bij hen altijd een Zwitsers contract, dus ook voor Turkijë.

Geert

Hey komaan Telesmart !!!

Er is een speciaal topic ivm bellen !! gebruik dat dan maar zet het niet op ieder topic hier, bedankt

Minimumloon in Turkije zie http://www.advocaatturkije.nl/2012/01/minimum-loon-in-turkije.html

Verder secundaire voorwaarden en de gewone voorwaarden, of tewel een contract, dat stelt veelal niet veel voor in Turkije. De kans dat je iets op papier krijgt is 3%. Maar mocht je iets op papier krijgen laat het aub eerst even controleren door een deskundige.

Beste Serhat

Dit is een topic uit 2006!!! Bijna niemand van deze gasten komt nog hier kijken.
Ik dank je voor je aanvulling, maar of er werkelijk hier vraag naar is??

Ik verplaats het naar wonen en werken in Turkije