Ja, dat is in ieder geval het plan! Nu veranderen mijn plannen redelijk vaak, maar gezien ik al gek ben van Nieuw-Zeeland sinds de eerste foto die ik zag, denk ik dat het deze keer wel door zal gaan. Eerst was het plan om 1 of 2 jaar naar Azië te gaan, maar na het lezen van alle verhalen en moeilijkheden lijkt me dat iets te hoog gegrepen voor een eerste reis alleen. Vandaar dat ik aan andere dingen begon te denken, en uiteindelijk kwam daar dus Nieuw-Zeeland uit. Wat me tot nu toe al een stuk makkelijker af gaat! Ik weet al wat voor Visum ik nodig ga hebben, hoeveel geld ik minimaal nodig heb om me daar een beetje te redden, ik weet ook dat ik dit kan verdienen voor (om en nabij) augustus 2012. Ik heb al lijstjes met dingen voor in mijn Backpack en al een lijstje met dingen die ik nog uit moet zoeken. Ook heb ik sinds gister al de camera die ik zo graag mee wilde op mijn reis. En dat bracht me er ook toe om hier een topic te openen, het komt namelijk aldoor dichterbij! En ik heb uiteraard nog niet alles uitgezocht, ik moet nog uitzoeken hoe onbeperkt ik een open retourtje (vliegticket) kan gebruiken, waar ik wil beginnen, waar ik wil eindigen. Ik moet nog een lijstje maken met eventuele slaap- en werkplekken, ik moet nog werk vinden (hopelijk komt daar vandaag nog wat van), waarschijnlijk zal ik mijn lijstje ook nog uit moeten breiden en ik vroeg me ook nog af wat jullie van mijn lijstje dachten, wat jullie nog toe zouden voegen of juist weg zouden laten. Ook ervaringen zijn er nooit teveel uiteraard.
Things to put in my backpack:
A sleeping bag
A dairy and pen
Clothes
A geographical map of New-Zealand
Little reading books for in the plane
Drawing pencils and paper
A travel guitar (size 3/4)
A compass
A film camera and a memorycard
An analog photo camera and film
A flashlight
Matches/A lighter
My pocketsize SAS-book
Little handtowels
A MP3 working on batteries
My wallet with some cash inside
My Divers’ logbook
A mobile phone (for emergency calls)
Sunglasses and a hat
A list with working- and sleepingspots
My necklace (of emotional value)
A clasp knife
A tent or canvas
Ik zit er trouwens aan te denken om per fiets te reizen. Of te voet of per paard, maar dat lijkt me nog net wat moeilijker te realiseren, haha.
Yes! De analoge camera + filmrolletjes zijn binnen. Ik heb een Minolta x-500 met 4 lenzen, een cameratas, een externe flitser en een winder overgenomen van iemand Uiteraard gaat dit alles niet mee op reis, ik zoek nog naar een groothoeklens, maar als ik dit niet weet te vinden, is 1 van de lenzen die ik mee heb gekregen ook erg fijn en niet te groot. Ik ben er helemaal gelukkig mee, hij doet het ook nog
Alleen het vinden van de goede batterijen is nog een hele klus…
Ga je in 2011 of 2012?
Nu alvast werk zoeken is gezien je leeftijd een erg goed idee, niet alle werkgevers staan te springen om jonge toeristen in dienst te nemen.
Heb je ook door dat je, door in augustus te reizen, midden in de winter aankomen gaat? Denk daar even goed aan met je keus om op het Noorder- of Zuidereiland te beginnen en wat je dus meeneemt aan gear en kleding.
Leesboekjes: een of twee maximaal, die kun je verder ruilen in de boekenkasten in de hostel waar je misschien slaapt.
Zonnebrand crème (factor 35 of hoger) is een absolute must.
Amerikaanse Dollars: voor een kopje koffie op een vliegveld ergens tussendoor.
Een reisboek Nieuw-Zeeland is vaak ook fijn (bv Roughgide of Lonely Planet).
Als je een tent en slaapzak mee neemt, kan een matje ook comfortabel zijn. En een kussensloop: als je daar je fleecetrui indoet, heb je een mooi kussen.
Ik ga in 2012, ik heb dus gelukkig nog alle tijd om het te regelen
Ik denk trouwens dat ik qua werk het liefst buiten zou willen werken. Dat zal dus veel plukken worden. Dat is op zich geen probleem, dat vind ik wel leuk, maar is het dan ook nog moeilijk om werk te vinden? Of geldt dat vooral voor kantoor werk e.d. Dat spreekt me namelijk totaal niet aan, als er niet aan te ontkomen valt, dan valt er niet aan te ontkomen, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Een matje heb ik inderdaad nog niet aan gedacht, bedankt. Alleen moet ik dan even kijken of ik een heel klein matje aan kan schaffen, ik heb namelijk geen zin om met zo’n grote te gaan slepen. Dan maak ik wel een matrasje van mijn kleding oid. Kussen hoeft niet, ik slaap prima zonder kussen gelukkig En anders kan ik altijd nog gewoon een vest als kussen gebruiken.
Amerikaanse dollars is inderdaad een goed idee, bedankt! Ik dacht er inderdaad aan om maar 2 of 3 boekjes mee te nemen. Zonnebrandcrème is een toptip, wil niet weer brandwonden door de zon op mijn schouders, dat was alles behalve fijn, haha. Bedankt!
Ik had er inderdaad nog niet over nagedacht dat het daar dan winter is, had wel gezien dat het andersom was daar, maar nja, had de link nog even niet gelegd, hehe Inderdaad een goed idee om daar dan over na te denken.
Wat betreft het seizoen: in het Noorden is het subtropisch en zal de temperatuur zelfs in de winter niet onder het vriespunt komen. Anderzijds kan het in het Zuiden (in de “Sounds”) zelfs in de zomer sneeuwen. Absoluut iets om over na te denken dus!
Qua werk: ik heb, binnen mij toeristenvisum zelfs, gewerkt op een gewone boerderij met koeien bij een familie, bij een hondenkennel, op een blauwe dinsdag in een restaurantje en ik heb ook bij mensen het onderhoud van huis en tuin gedaan. Plukken is veruit het meest bekende werk, maar er zijn dus heus meer opties als je even verder kijkt. Zoek je werk voor volgend jaar winter, ben je nu misschien wel wat vroeg hoor.
Omdat Nieuw-Zeeland erg dichtbij het gat in de ozonlaag ligt, is de zonnekracht heel groot daar. Zelfs op bewolkte dagen, als je gewoon bijvoorbeeld even naar het dorp loopt, zul je als toerist al verbranden. Zonnebrand is daarom echt een must, vooral je eerste weken!
Heb je die baantjes ook van te voren gezocht of ben je daar op een andere manier aan gekomen?
In dat geval is zonnebrandcrème helemaal een must, aangezien ik in Frankrijk dus al verbrand, haha. En wat betreft klimaat is dat inderdaad iets om over na te denken, want het hele jaar een halve zomer is niet lekker, maar een half of een kwart jaar ijskoud is ook niks. Dus daar ga ik nog even over brainstormen!
Let wel dat je voor Nieuw Zeeland een werkvisa nodig hebt. Een toeristen visa is niet genoeg om te werken in NZ. Nieuw Zeeland per fiets?! Niet doen! de wegen hebben geen fietspaden en de gemiddelde Kiwi is niet gewend aan fietsen op de weg. Wij noemen het zelfmoord…
Wat anderen ook zeggen Nieuw Zeeland is geen geweldig land om met de fiest te verkennen.
Via veel backpackers lodges kan je werk krijgen. Meestal zoekt de eigenaar werk, uiteraard tijdelijk, soms 1 dag soms een paar weken. Ik heb een camperverhuur bedrijf en een B&B maar werk partime voor Lemon-Z een bedrijfje dat limoncello maakt. Ik ben de likeur maker op zijn Nederlands gezegd. Wij huren regelmatig backpackers in voor het schillen van citroenen. Maar wij moeten altijd vragen om je IRD nummer die je kunt aanvragen als je een werkvergunning hebt. Meer informatie kan je vinden op http://www.ird.govt.nz/
Werken zonder IRD nummer en werkvergunning kan natuurlijk altijd maar is niet legaal.
winterless North is een goede start als je eind van de winter, begin van de zomer naar NZ komt. Kerikeri is een goede start voor Backpackers, Ik heb goede ervaringen met Hide away lodge in Kerikeri. Kijk ook een op http://www.kiwitravelkit.co.nz een handig pakketje dat de backpackers lodges in Auckland op voorraad hebben. Handig om hier in NZ aan te schaffen inplaats van mee te “slepen” vanuit NL
Pick NZ
Is de perfecte site als je buitenwerk wil gaan doen als backpacker in nieuw-zeeland
Wat mij er tegen viel op het gebied van werk zoeken in NZ, is dat ze de meeste mensen alleen voor langere tijd aannemen, dit i.v.m het grote aanbod van werkzoekende. Ik wilde graag af en toe ergens 2 of 3 weekjes werken, maar kreeg vaak te horen dat ze alleen mensen zochten voor minimaal 3 maanden…
Bedankt voor alle reacties!
Ik weet inderdaad dat ik een werkvisum nodig heb, wel bedankt
Wbt het niet kunnen fietsen hoorde ik laatst ook van iemand anders, dat vind ik wel echt een bummer, aangezien ik eigenlijk niet met de auto wil reizen… Dus ik weet niet of je andere tips hebt?
Bedankt voor alle sites, ik ben al druk rond wezen kijken, leuk leuk
Heb je al gedacht aan Wwoofen? Daar verdien je dan wel geen geld mee, maar je geeft ook nauwelijks iets uit. Vaak krijg in ruil voor werk op farms/hostels/etc. onderdak en eten.
Check www.wwoof.co.nz anders eens! Vooral voor jonge backpackers erg handig omdat werkgevers inderdaad niet graag jonge mensen in dienst nemen.