Backpacken Nieuw Zeeland

Hoi,

Ik heb mijn zinnen gezet om te gaan backpacken in NZ. Ik wil dit aankomende jaar gaan sparen en dan volgend jaar vertrekken (tegen het einde van het jaar ofzo).

Ik heb nu alleen nog maar tegen mezelf gezegd “ik ga en begin met sparen” maar ik zou graag in contact komen met mensen die het al eens gedaan hebben om gewoon wat dingen te vragen over voorbereidingen en tips e.d.

Ik wil zo vlug mogelijk al overal van op de hoogte zijn zodat ik heel snel al wat planningen kan maken, dan kan ik namelijk ook mijn budget een beetje ordenen.

Als er mensen zijn die mij willen helpen daarmee, zou ik het heel fijn vinden en mag je mij gewoon prive contacteren. Ook zijn alle tips e.d. hier mijn post meer dan welkom :smiley:

Alvast bedankt.

Groetjes
Nathalie

Ik had trouwens iets duidelijker moeten zijn over het vertrekken: ik wil gaan sparen en eind 2013 weggaan :smiley:

Wij zijn enkele jaren geleden een maand in NZ gaan toeren.
Het hoeft niet persé een dure zaak te worden.

Vliegtuigtickets : Boekten wij bij WTC voor een zéér schappelijke prijs. Bovendien hebben we een drietal dagen kunnen genieten van Singapore en Hongkong (tijdens de terugvlucht). Als je het ziet zitten om met enkele tussenstops te vliegen kan dit de prijs drukken en je kan eveneens enkele andere stukken wereld verkennen.

Vervoer : NZ is nog steeds een fenomenaal liftland. Op één enkele (overbodige) bus na (een heel verhaal) hebben wij van Auckland naar Christchurch gelift en dus geen enkele euro uitgegeven. Bovendien zijn we enkele keren zelf thuis bij mensen uitgenodigd (zelf een Maori-familie), waar we nog steeds prachtige herinneringen aan hebben.

Accommodatie : Ik weet niet hoezéér je op luxe bent gesteld, maar buiten de grotere steden hebben wij telkens aan wildkamperen gedaan (opnieuw geen euro uitgegeven). Wel zorgen dat je niet in de nationale parken uw tent opzet.

Als je je eten en benodigdheden in de supermarkten koopt, zal je niet veel meer geld uitgeven dan in België.

Groetjes!

Hoi,

Bedankt hiervoor alvast :smiley:

Liften is wel iets wat ik toch niet ga doen, een vrouw alleen, je weet toch maar nooit (tenzij je met andere backpackers bent die je tegenkomt).

Luxe is voor mij niet zo belangrijk (hoewel misschien een WC in de buurt wel handig is hahaha). Maar ik ga prijzen vergelijken. Wat kosten hostels in de plekken waar ik naartoe ga, en wat kost het mij (ongeveer) als ik een goedkope auto/van/camper koop en inderdaad gewoon de hele reis ga kamperen. Dat moet ik nog eens bekijken.

Hoe ik wil vliegen weet ik eigenlijk nog niet, dat kan ik pas na mijn kostenraming een beetje weten. Ik wil misschien wel een dag (of paar dagen) een overstop maken in bijv Dubai als dat in de vliegticket zit. Maar het liefste wil ik vanuit NZ terug via Brisbane en Sydney, en zo terug naar huis. Maar goed, dat ligt er allemaal maar net aan hoe dat het zit :smiley:

Boodschappen ben ik ook niet zo moeilijk mee, al moet ik 5 van de 7 dagen brood met pindakaas eten bij wijze van, heb je mij er niks mee. Maar boodschappen hier in België zijn duur hoor! Ik kom zelf uit NL (Tilburg) en wij gaan nog steeds om de week ofzo daar boodschappen doen :smiley:

Ik denk ook wel dat ik het redelijk goedkoop kan houden als het moet :smiley:

Hey nathalie,

Ik heb zo ongeveer hetzelfde plan als jou, in oktober van dit jaar zou ik willen verrekken naar nieuw zeeland, maar er dan daar ook bij werken.
Ook ik vraag me af of ik al voldoende gespaard heb… ik heb ergens gelezen dat je voor een maand aan ‘normale’ kosten zo’n 1000 tot 1200 euro moet rekenen. Maar ik kon niet achterhalen hoe up to date deze informatie was.

Als jij ondertussen al meer hebt ontdekt zou ik dat graag van je horen. :slight_smile:

Groetjes esther

hoi ester,

Sorry voor de late reactie, ik dacht dat ik al gereageerd had…niet dus haha.

Ik heb mijn reis ietsjes uitgesteld naar februari volgend jaar. Ik ben Nederlandse maar woon in België en hier is er zoiets als loopbaanonderbreking. Ik ben erachter gekomen dat ik daar ook recht op heb, maar dan moet ik tot en met januari volgend jaar werken (ik krijg dan elke maand een beetje geld met niks doen, alle beetjes helpen) en aangezien mijn zusje op 7 februari 21 word, had ze gevragen of ik dan die 2 weken ook nog hier kon blijven, dus doe ik dat ook.

Over maandlasten weet ik eigenlijk ook nog niks, maar het zal er ook aan liggen hoe duur of goedkoop je kunt en wilt leven, maar ik denk dat 1200 euro per maand wel wat veel is hoor. Je moet gewoon een beetje voor jezelf wat gaan rekenen:

• waar ga ik allemaal slapen (of kijk naar verschillende prijzen en neem een gemiddelde) en bereken wat dat kost per week of per maand
  • reken dat boodschappen ongeveer NL prijzen zullen zijn (heb ik gehoord) dus ook dan kun je wel een beetje berekenen wat je uit moet geven
  • vervoer, dat ligt eraan hoe je je wilt verplaatsen, maar ook hier geld weer, even een beetje googlen en je komt een heel eind
  • wat wil je uitgeven aan excursies en dingen om te kopen.

Dus als je gewoon globaal gaat kijken wat dit hierboven ongeveer kost, dan kun je wel wat berekenen wat je per week of per maand kwijt bent.

Ik heb voor mezelf al besloten dat ik daar een camper wil kopen (2de hands) en dan wil gaan rondreizen. Maar ik neem ook wel meer dan genoeg spaargeld mee (minstens 8000 tot 9000 euro).

Zorg er wel voor dat je minstens een retour ticket hebt en je moet kunnen aantonen dat je minstens 4200 Nieuw-Zeelandse dollar op je rekening moet hebben staan (even zelf door de wisselkoers gooien :wink: ) dat is wel verplicht. En ook heel belangrijk, mocht je dat nog niet weten, is dat je paspoort na TERUGkeer nog minstens 6 maanden geldig moet zijn!

Verder ben ik nog niet echt bezig met financiën, ik ben nu gewoon reisboeken aan het lezen om te kijken wat er allemaal te doen is :slight_smile:

Heb je ook al concrete plannen?

Groetjes
Nathalie

Hey nathalie,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben al zo concreet dat ik in elk geval zeker wil gaan in oktober/november. Ik heb al een lijstje gemaakt met dingetjes die ik hiervoor moet doen zoals idd een nieuw paspoort aanvragen. Al had ik zelf gehoopt daft ik geen retour ticket nodig zou hebben. Vindt het zelf altijd vervelend als je je dan aan een terugkeer datum moet houden, terwijl ik misschien wel via zuid-amerika terug wil. Even afhankelijk van hoeveel geld ik over houdt na mijn tour door nieuw zeeland. Waar ik overigens ook wil werken.
Qua spaargeld hoop ik trouwens met zo’n 15.000 euro die kant op te kunnen. Daar moet ik me wel ff mee kunnen redden denk ik :slight_smile:

Een 2e hands camper huren lijkt me ook wel een top plan, dan heb je zeker mee vrijheid en volgens mij zijn de slaapplekken dan ook iets goedkoper. Maar ik ben er dan wel een beetje bang voor dat je ook minder snel contacten legt,. Aangezien ik verder alleen ga vindt ik dat juist belangrijk. Maarja, wie weet :slight_smile:

Ik denk dat ik op mijn komende vrije dag maar eens ga beginnen met het aanvragen van mijn paspoort en het visum. Eerst maar eens zien of ik uberhaupt binnen mag komen :stuck_out_tongue: hahaha

Als ik nog wat ontdek zet ik het hier wel neer. We moeten elkaar tenslotte helpen.
Groetjes esther

Hoi hoi,

Je bent inderdaad al goed bezig :wink:

Als je inderdaad zoveel spaargeld meeneemt en dat ook kunt laten zien (neem een bankafschrift mee met datum) dan hoef je echt geen retour ticket te kopen, geen zorgen, je kunt dan aantonen dat je genoeg geld hebt om er 1 te kopen. Maar als je op een working holiday visum gaat, kun je daar werken terwijl je reist, dus hoeveel je aanbreekt van je spaargeld ligt natuurlijk aan jezelf, en je bent over het algemeen wel goedkoper uit als je een retour ticket neemt, maar kijk vooral even op de site van Kilroy, daar zijn ook veel tickets beschikbaar wat ze noemen “around the world” en die stoppen ook op andere plaatsen, en ze kunnen ook een offerte aanmaken voor je, als je een ticket wilt die er niet tussen staat.
En ik denk dat je bij hen ook (wel tegen kosten) de datum op je ticket kunt wijzigen en de plaats (waar mogelijk is natuurlijk)…wat ze daarvoor vragen staat op de website als dat zo is :slight_smile:

Ik reis ook helemaal alleen, maar ik heb inderdaad voor de camper gekozen omdat ik dan veel mobieler ben en niet afhankelijk van openbaar vervoer, ik hou van mijn onafhankelijkheid :D. En het kan inderdaad goedkoper zijn dan een hostel, op veel plekken kun je zelfs “wild kamperen”…je hebt dan wel niks he, geen wc of douche ofzo in de buurt, maar je staat wel midden in de natuur. En verder ga je gewoon op campings staan. Vind ik heerlijk :smiley: Maar dat ligt er natuurlijk aan wat je zelf het fijnste vind. Ik hou niet zo van hostels omdat je dan je kamer moet delen (ik ben iemand die graag op zichzelf is) en ook je spullen liggen dan daar…ik kan dan een 2persoons kamer nemen in mijn eentje, maar dan ben ik duurder uit dan wanneer ik gewoon op een staanplaats in mijn campertje slaap.

Ik blijf in ieder geval ook geen volledig jaar in Nieuw Zeeland. Ik blijf er dan 10 maanden. Ik had eigenlijk 1 maandje langer willen blijven, maar dat komt dan niet uit als ik nieuwjaar in Sydney wil vieren, en dat is iets wat ik al jaaaaaren wil, en nu ben ik “in de buurt” dus ga ik het doen ook. Ik blijf dan sowieso 1 maand in Sydney, en misschien dat ik, voordat ik naar huis vlieg (en het geld er voor heb) nog even tussendoor naar Brisbane vlieg omdat een vriendin van mij daar woont.

En ik weet niet of je je visum al kunt aanvragen, toen ik naar Australië ging (dit was in 2007 ook op een WHV) toen kon ik pas mijn visum aanvragen op het moment dat ik mijn vertrekdatum wist. Ik weet dus niet of dat voor NZ ook zo is, maar dat zou ik wel even goed checken. Als dat zo is, dan moet je natuurlijk je visum pas aanvragen als je je vliegticket geboekt hebt. Als je ouder bent dan 18 en jonger dan 31 dan moet je in principe het visum gewoon krijgen hoor, er zijn verder geen echte voorwaarden. Maar als je checkt of je een vertrek datum moet hebben, dan laat het maar even weten, ben wel benieuwd :wink:
Oh ja, en je moet natuurlijk een credit card hebben om je visum te betalen :wink: mocht je dat niet weten.

Leuk wel dat je binnenkort al echt gaat plannen. Ik ga binnenkort eerst even met een collega van mijn vader praten, die is er ook een jaar geweest, dan kan ik uitvragen hoe het zit met de tijdsverdeling van het land, hoe lang ik nodig heb ongeveel voor bepaalde delen van NZ, dan kan ik makkelijker een route maken. Hoewel ik niet te veel wil plannen, ik wil ruimte hebben voor op de bonnefooi te gaan hahaha.

En ja we zijn hier om elkaar te helpen :smiley: dus ik sta open voor de dingen die tegenkomt, en als ik dingen te weten kom geef ik het je ook zeker door :smiley:

Groetjes
Nathalie