Hoi hoi,
Je bent inderdaad al goed bezig 
Als je inderdaad zoveel spaargeld meeneemt en dat ook kunt laten zien (neem een bankafschrift mee met datum) dan hoef je echt geen retour ticket te kopen, geen zorgen, je kunt dan aantonen dat je genoeg geld hebt om er 1 te kopen. Maar als je op een working holiday visum gaat, kun je daar werken terwijl je reist, dus hoeveel je aanbreekt van je spaargeld ligt natuurlijk aan jezelf, en je bent over het algemeen wel goedkoper uit als je een retour ticket neemt, maar kijk vooral even op de site van Kilroy, daar zijn ook veel tickets beschikbaar wat ze noemen “around the world” en die stoppen ook op andere plaatsen, en ze kunnen ook een offerte aanmaken voor je, als je een ticket wilt die er niet tussen staat.
En ik denk dat je bij hen ook (wel tegen kosten) de datum op je ticket kunt wijzigen en de plaats (waar mogelijk is natuurlijk)…wat ze daarvoor vragen staat op de website als dat zo is 
Ik reis ook helemaal alleen, maar ik heb inderdaad voor de camper gekozen omdat ik dan veel mobieler ben en niet afhankelijk van openbaar vervoer, ik hou van mijn onafhankelijkheid :D. En het kan inderdaad goedkoper zijn dan een hostel, op veel plekken kun je zelfs “wild kamperen”…je hebt dan wel niks he, geen wc of douche ofzo in de buurt, maar je staat wel midden in de natuur. En verder ga je gewoon op campings staan. Vind ik heerlijk
Maar dat ligt er natuurlijk aan wat je zelf het fijnste vind. Ik hou niet zo van hostels omdat je dan je kamer moet delen (ik ben iemand die graag op zichzelf is) en ook je spullen liggen dan daar…ik kan dan een 2persoons kamer nemen in mijn eentje, maar dan ben ik duurder uit dan wanneer ik gewoon op een staanplaats in mijn campertje slaap.
Ik blijf in ieder geval ook geen volledig jaar in Nieuw Zeeland. Ik blijf er dan 10 maanden. Ik had eigenlijk 1 maandje langer willen blijven, maar dat komt dan niet uit als ik nieuwjaar in Sydney wil vieren, en dat is iets wat ik al jaaaaaren wil, en nu ben ik “in de buurt” dus ga ik het doen ook. Ik blijf dan sowieso 1 maand in Sydney, en misschien dat ik, voordat ik naar huis vlieg (en het geld er voor heb) nog even tussendoor naar Brisbane vlieg omdat een vriendin van mij daar woont.
En ik weet niet of je je visum al kunt aanvragen, toen ik naar Australië ging (dit was in 2007 ook op een WHV) toen kon ik pas mijn visum aanvragen op het moment dat ik mijn vertrekdatum wist. Ik weet dus niet of dat voor NZ ook zo is, maar dat zou ik wel even goed checken. Als dat zo is, dan moet je natuurlijk je visum pas aanvragen als je je vliegticket geboekt hebt. Als je ouder bent dan 18 en jonger dan 31 dan moet je in principe het visum gewoon krijgen hoor, er zijn verder geen echte voorwaarden. Maar als je checkt of je een vertrek datum moet hebben, dan laat het maar even weten, ben wel benieuwd 
Oh ja, en je moet natuurlijk een credit card hebben om je visum te betalen
mocht je dat niet weten.
Leuk wel dat je binnenkort al echt gaat plannen. Ik ga binnenkort eerst even met een collega van mijn vader praten, die is er ook een jaar geweest, dan kan ik uitvragen hoe het zit met de tijdsverdeling van het land, hoe lang ik nodig heb ongeveel voor bepaalde delen van NZ, dan kan ik makkelijker een route maken. Hoewel ik niet te veel wil plannen, ik wil ruimte hebben voor op de bonnefooi te gaan hahaha.
En ja we zijn hier om elkaar te helpen
dus ik sta open voor de dingen die tegenkomt, en als ik dingen te weten kom geef ik het je ook zeker door 
Groetjes
Nathalie