Hallo, Ik en een vriend gaan januari 2011 een jaar naar Nieuw Zeeland. Het plan is zo veel mogelijk reizen en werken als we het niet meer kunnen betalen…
Maar waar moet ik beginnen? hoeveel geld moeten we meenemen? hoe komen we aan werk? Hier in Ned. alvast iets regelen? of daar? Gaat het daar zo gemakkelijk? Is het een realistisch plan om gewoon daar aan te komen en kijken wat op je pad komt?? gewoon gaan?
naja jullie snappen het al… Het is mijn grootste droom maar ik ben eventjes de weg kwijt… zenuwen, te veel nadenken… Ik heb gewoon heel veel hulp nodig om me wat zekerder te voelen. ga al over 4 maanden:)
Hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen!
Wat een geweldig plan. Ik heb zelf ook een jaar gereisd voordat ik in NZ ging wonen en het was zo waanzinnig leuk.
Het ligt er aan hoeveel geld je hebt gespaard of je alvast naar een baantje moet zoeken. Zorg er wel voor dat je je “working holiday visa” in Nederland goed geregeld hebt. Dat kan niet als je eenmaal hier bent. Dat kun je doen via de NZ ambassade in Den Haag.
Meestal is het vrij makkelijk om een baantje te krijgen. Vooral in de hostels waar je logeert kun je vaak helpen. Ook in de horeca, call center of fruit plukken gaat erg goed. Het ligt natuurlijk een beetje aan je opleiding.
Vooral op plaatsen die relatief afgelegen zijn maar waar veel toerisme is kun je vaak vrij makkelijk werk vinden. In de grote steden is momenteel veel werkeloosheid dus daar is het een stuk moeilijker.
Als je vast wil zoeken naar werk terwijl je in NL zit kijk dan op www.trademe.co.nz
Ik hoop dat dit werkt
Als je nog vragen hebt stuur me dan gerust een mailtje :wereld:
Hoeveel geld moet je meenemen.
Als je gaat backpacken dan kost een bed gemiddeld zo’n $25 per dag. Je kunt ze ook goedkoper vinden maar dat lijkt me een goed bedrag voor je budget.
Eten in de supermarkt is hier even duur als in NZ, dus je kan zelf ongeveer uitrekenen hoeveel je daarvoor nodig hebt. Voor mezelf zou ik NZ$25 per per dag rekenen. En dan eet je heel basic maar wel gezond.
Ik zou in ieder geval genoeg geld meenemen voor de eerste maand. En dan heb je ongeveer NZ$3000 nodig voor een auto of campervan busje. Laat je auto wel eerst checken voordat je hem koopt bij een wof garage (apk inNL). Dat kost misschien $100 maar kan je een hoop ellende besparen. De auto kan je weer verkopen als je vertrekt uit NZ.
En dan nog wat geld voor noodgevallen.
In NL verdien je veel meer geld per uur dan hier dus probeer zoveel mogelijk in NL te sparen. Hier verdien je vaak slechts $12 per uur.