Te werk en rondtrekken door Nieuw Zeeland

Hallo mensen,

Ik heb de wilde plannen om naar Nieuw Zeeland te gaan komende Januari.
Ik heb 't hier in NL een beetje gehad met de crisis etc. een aantal jaar hard gewerkt en een spaarcentje verdient om lekker naar de andere kant van de wereld te gaan!

Stilzitten is voor mij totaal geen optie, dus wil ik daar graag gaan werken. (om zo ook een gedeelte van me reis te bekostigen)
Het liefst in mijn eigen sector als daar mogelijkheden voor zijn “De Elektrotechniek”.

Om te beginnen wil ik 3 maanden gaan, en als het me bevalt ga ik cker langer blijven. (misschien wel een jaar)

Ik denk dat ik een reisconsultant ga inschakelen om het één en ander te regelen, zoals: de tickets, de opvang als ik aankom en het working holiday visum.

Ik heb meerdere hobby’s die ik daar ook wil gaan beoefennen:

• Foto’s maken; (dan kom ik in Nieuw Zeeland helemaal tot mijn recht denk ik zo)
  • Fietsen;
  • Zwemmen;
  • Werken.

Weet alleen niet of het verstandig is om een Spiegel Reflex Camera te kopen omdat hij toch wel groot is, en misschien niet handig mee te nemen tijdens het backpacken, en achter te laten als je gaat werken… Zowieso neem ik een kleine digitale camera mee die ook onderwaterfoto’s kan maken, wil namelijk ook graag me duikcertificaat gaan halen daar!

Als je daar veel wil gaan fietsen is het dan makkelijk en voordelig om een fiets daar te kopen (mountainbike of racefiets?)

Ook denk ik dat ik een auto koop daar i.p.v. huur… volgens mij ben ik dan goedkoper uit, is het makkelijk om daar aan een auto te komen?

En wat kan ik het beste meenemen vanuit NL??
Is het verstandig/voordelig om hier alle inkopen al te doen, zoals: camera, kleding, tent, rugtas, slaapzak etc. etc.?

N-Z staat nog op mijn verlanglijstje, dus veel advies kan ik je nog niet geven, maar wat de camera betreft: ik heb een Canon Powershot G11, en ben daar erg blij mee. Het is geen spiegelreflexcamera, het is ook geen “gewone” compact. (hij is niet heel licht, maar zeker compacter in gebruik dan een spiegelreflex). Ik vind het een fijn ding, maakt goede foto’s.

Heb je al een idee van wat je allemaal wilt zien/waar je wilt beginnen?

Ik wil een hele hoop zien, en denk dat ik start waar ik land… In Auckland zal dat hoogst waarschijnlijk worden. Maar voorderest ga ik lekker zonder te plannen en zonder zorgen heen. Als je daar eenmaal zit zal je van meerdere mensen de reisverhalen wel horen, en aan de hand daarvan wil ik mijn reis daar gaan vervolgen.

Van tevoren zal ik wel het één en ander bekijken waar je het best kunt duiken en fietsen…

Misschien hebben jullie daar nog tips over?

Hallo,

Wat een geweldig idee.

Een working holiday visum kun je aanvragen via de NZ ambassade in Den Haag. Je kunt het ook via een consultant doen maar dan is het wel een stuk duurder, die mensen moeten ook hun brood verdienen.

Met foto’s maken kun je hier je hart ophalen. Het is zo’n ontzettend mooi land. Met een goede kleine digitale kamera kom je een heel eind. Ze zijn tegenwoordig van zulke goede kwaliteit en een stuk makkelijker met rondreizen dan een grote camera.

Je kunt hier makkelijk een fiets kopen. Een mountain bike is de beste optie aangezien de wegen niet zo goed zijn als in NL. Ook kun je dan naar de mooiere plekjes fietsen die vaak over gravel wegen gaan. Voor prijs vergelijk zal je zelf wat onderzoek moeten doen via het internet. Trademe.co.nz is een goede site om je een idee te geven van de prijzen. Op deze site verkopen ze 2e hands fietsen maar ook nieuwe fietsen en ook auto’s aangezien je ook een auto wil kopen, wat inderdaad een stuk goedkoper is dan huren.

Je kunt hier prima een tent kopen zo tussen de $100 en $200 via de Warehouse. Ook zijn er veel outdoor winkels. De kleding voor mannen is hier vrij hopeloos. Alleen merino wollen truien kun je hier erg goed kopen. Niet goedkoop maar wel erg goede kwaliteit.
Voor outdoor spullen kijk dan eens op: www.thewarehouse.co.nz (vergelijkbaar met V&D) of www.Kathmandu.co.nz (vergelijkbaar met perry sport).

ik hoop dat dit je op weg helpt.

Groetjes vanuit het Tongariro World Heritage Park :wereld:

Duiken: Poor knight islands boven Whangarei in Nothland
fietsen: 42nd traverse en bridge to knowhere, beide ritten starten in het Tongariro World Heritage Park

:wereld:

Ik bedoel “Bridge to no-where” :wereld:

Hoi Miekelien,

Ik begrijp dat je heel veel weet van het Tongariro National Park. Wij gaan in november een reis van 4 weken maken en waren van plan om de Tongariro crossing te gaan doen. Het schijnt prachtig mooit te zijn. Nu lezen we alleen op internet dat je hiervoor wel echte wandel/bergschoenen nodig hebt. Is dit zo? Je geeft nu aan dat je ook kunt fietsen in het park. Kan je dit ook van te voren boeken?

Groetjes Sietske

Nog even een vraag…

Is er in Auckland ook zoiets als een plek waar iedere backpacker zijn auto verkoopt aan nieuwe backpackers als ze weg gaan? Op die manier kan je veel goedkoper aan een auto komen lijkt mij, ik heb gelezen dat dat in Australië wel zo gaat maar dat je hem dan wel eerst goed moet laten controleren voordat je hem koopt.

Ga trouwens komende zaterdag naar Amersfoort één of andere informatie dag van Activity International over werken en reizen in Nieuw Zeeland.

Als je niet van stilzitten houd en graag fietst, waarom trek je niet op de fiets door Nieuw Zeeland?

Zeker als je ook gaat werken, is de fiets wel een optie denk ik hoor. Je fietst een tijdje rond, vind werk en blijft daar een tijdje, en als je het zat bent fiets je weer een weekje verder.

Koop zo´n eenwielig aanhangertje voor achter de fiets voor je bakcpack en niemand maakt je wat én, het belangrijkste waarom ik dit voortsel: je houdt heel veel geld in je zak!

Ik zou in dat kader ook lekker zelf alles regelen. Het lijkt een oerwoud aan regels en procedures maar als je er even in verdiept valt het best mee en is het goed te doen. Gewoon niet bang zijn de telefoon te pakken em dingen te vragen.

Scheelt je ook weer veel geld want inderdaad, die consultants en workholliday organisaties zijn geen liefdadigheidsinstellingen maar moeten ook verdienen om de kachel te laten branden.

Bedankt voor de tip!
Maar ik heb er nu toch voor gekozen om via Activity International te boeken.

20 Januari mag ik vliegen!

Direct een ticket waarmee ik ook naar Australië, Fiji, en Azië kan!

Dus ik ken alle kanten op, nu nog ff uitstippellen van welke plek naar de andere plek te vliegen en te reizen en dan kan ik me reis beginnen!

Klinkt goed hoor, heel veel plezier!!