Mijn allereerste Wereldreis

Hi Iedereen,

In januari ben ik net 25 en vertrek ik op mijn eerste wereldreis Jeeej :smiley:
ik vind dit heel spannend allemaal maar ik heb dus ook nog heel veel vragen.

Mijn route heb ik ongeveer al uitgestippeld :

Brussel -Thailand ( eventueel combineren met Laos of dergelijke)- australie- Nieuw zeeland - zuid amerika - canada - Brussel

Ik wil dus echt een reis rond de wereld maken !
Ik heb nu beetje problemen met wat wel wat niet en de logische routes

in thailand weet ik niet goed of ik dit zou combineren met de buurlanden en wat hiervoor de logische route is

voor australie had ik gedacht in Melbourne te vertrekken naar Cairns ( wss met hop on hop off bus, of zouden jullie eerder een camperauto of dergelijke huren ?

Nieuw zeeland zou ik de kiwi experience doen ( heel NZ) dit lijkt me wel leuk en makkelijk.

Dan zuid amerika had ik gedacht Peru en ev combineren met buurlanden , wat denken jullie hiervan alsook de logische route ?

Canada zou ik in vancouver vertrekken daar eventueel wat rondcirkelen en dan richting toronto ( daar ken ik mensen )
wat zouden jullie hier doen ivm vervoer/verblijf?

Ik wil overal ongeveer een maand verblijven denk ik en in totaal zo een 5- 6 maand wegblijven
ik wil graag een combi Natuur , Cultuur en Avontuur hebben ( een feestje kan ook nooit kwaad :wink: )
alsook wil ik zoveel mogelijk zien van de highlights maar het hoeft zeker niet alleen de platgereden paden zijn.
Met de routes rekening houdend dat ik alleen ( vrienden komen af en toe langs maar merendeel zal ik alleen zijn) ben en blond dus ik denk dat dit in sommige landen meer opvalt :smiley:

qua vliegtickets zat ik altijd rond de 3000 euro

Alvast bedankt !!!

Shari

Hoi Sharii!

Wat superleuk om zo’n reis te maken!
Ik zie dat je berichtje niet zo heel recent meer is, maar wil je nog steeds tips ontvangen?
Voor ik een heel verhaal hier neerzet; Ik denk dat het belangrijkste is dat je een route kiest waarbij je in 1 lijn om de aarde gaat; een logische route dus.
De meeste wereldtickets hebben dit ook als voorwaarde. (Dus niet eerst linksom, dan een stukje rechtsom en daarna weer linksom)
En zo’n tickets is een stuk voordeliger dan allemaal losse tickets.

Van jouw huidige route kan ik nog wel wat info geven over Australië en Thailand.
Laat maar even weten of je hier nog behoefte aan hebt.

Met vriendelijke groet,
Petra

Hi Petra,

Bedankt voor je berichtje!
Ik vertrek 5 januari en de route is als volgt : Sri Lanka, Thailand, Australië , nieuw zeeland , Amerika. Canada :slight_smile:
Ik weet ongeveer overal wel wat I, ongeveer ga doen. Juist in Amerika heb ik een auto gehuurd (ik ging normaal samen met een vriendin-maar die heeft afgehaakt) en gingen we in een tentje slapen, nu denk ik dat ik dat alleen. Iet echt durf dus weet ik niet goed wat ik moet doen qua overnachtingen ( westkust Amerika)
Kan je me helpen met budget?
Ik had voor nieuw zeeland (3 weken) Australië 4weken en Canada ook een maand elk €3000 voorzien , enkel voor daar … (mijn vervoer, camper en bus is al betaald ) is dat realistisch ?
Nu dat ik alleen ben inamerika weet ik ook niet meer goed wat voor budget ik daar nodig heb… ik wil zoveel mogelijk low budget doen qua overnachtingen etc maar wel activiteiten kunnen doen :slight_smile:

In Thailand doe ik eerst mijn twee weken vrijwilligerswerk en dan heb ik nog eeen dikke twee weken over - ik was van plan om naar chiang mai te gaan en vanaf daar een vlucht naar het zuiden te nemen voor de phi phi eilanden en vandaar terug naar Bangkok te gaan :).

Hi Sharii,

Leuke route! Ik ben jaloers :slight_smile:

Ik zou zelf niet in mijn eentje in een tentje gaan slapen in Amerika.
Ik zou als alternatief voor een hostel kiezen of een camper huren (misschien kun je nog wijzigen van auto naar camper?)
Een hostel is goedkoper dan een hotel en bovendien heb je een grote kans dat je andere reizigers treft die vaak ook weer goede ideeën hebben voor een volgende stop.
Op welke luchthaven vlieg je aan? En vertrek je ook vanaf dezelfde luchthaven?

€3000 euro per land is op zich wel te doen, maar het hangt er wel vanaf wat je precies wilt.
Met zijn tweeën is wel een stuk voordeliger omdat een 2-persoonskamer vaak net zo duur is als een 1-persoonskamer, en dan kun je kosten natuurlijk delen.
Misschien kun je nog een reisgenoot vinden via een forum :slight_smile:
In Azië is kun je spotgoedkoop overnachten en eten & drinken, maar in Australië en Nieuw Zeeland is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb zelf in Australië in verschillende hostels overnacht, en dat is mij prima bevallen.
Ik heb heel veel bekeken, maar in verhouding weinig excursies geboekt.
Daar kun je veel geld mee besparen; door zelf ergens heen te gaan i.p.v. een georganiseerde trip.
Ik weet ook nog dat ik weinig restaurants bezocht heb.
Ten eerste omdat ik het niet leuk vond om in mijn eentje te moeten zitten aan een tafeltje en ten tweede omdat ik veel goedkoper ergens iets uit de supermarkt/ snackbar etc kon halen.
Vind je het wel leuk om vaak lekker uit eten te gaan, dan ga je dat wel merken in je portemonnee.
(en zul je waarschijnlijk je budget moeten bijstellen)

Voor welke bestemming heb je een camper gehuurd? Zorg wel dat je goed verzekerd bent! Je kunt op heel veel dingen veel geld besparen, maar een auto of caravan huren in het buitenland zonder goede verzekering is geen goed plan!
Het is handig om van te voren even te checken of er ook plekken zijn waar je gratis mag staan met je camper.
In Nederland heb je dit ook in veel steden (vaak mag je dan maximaal 24 of 48 uur gebruik maken van zo’n plek)
Scheelt ook weer geld!

Thailand is echt een supermooi land. Ik ben er nu al verschillende keren geweest.
De eerste keer ben ik ook van noord naar zuid gereisd. En dat is eigenlijk zonde.
Ik zou een keus maken.
Zeker omdat je in de andere landen wel enorme afstanden MOET afleggen wil je iets van het land zien, is het waarschijnlijk fijn dat je dat hier niet perse hoeft.
(na verloop van tijd gaat het je denk ik wel wat tegenstaan steeds te moeten reizen in auto, bus, trein etc)
Ik neem aan dat je in Bangkok aankomt.
Voor cultuur zou je naast Bangkok zelf naar de oude hoofdstad Ayutthaya kunnen gaan. Vind je de jungle mooi zou je bijvoorbeeld van daaruit door kunnen reizen naar Khoa Yai National Park.
Dat ligt nog relatief dichtbij Bangkok.
Zelf vind ik Hua Hin erg leuk, maar voor het echt bounty gevoel moet je wel iets zuidelijker in Thailand gaan.

Wat zijn je plannen in Australië?
Zelf ben ik begonnen in het hart van Australië, vanwaaruit doorgevlogen naar Cairns en toen (met de bus) langzaam richting Sydney afgereisd.
De wandeltocht door de Kings Canyon was echt een ongelooflijk mooie ervaring, en eigenlijk het mooiste wat ik heb gezien tijdens mijn trip door Aussie.
Al had ik mijn andere ervaringen ook niet willen missen :slight_smile:

Mail me anders even je hele schema met al je plannen en activiteiten.
Dan kijk ik even of ik nog leuke tips voor je heb :slight_smile:

Met vriendelijke groet,
Petra

Hello ,
ik raad je aan om in Australie van Melbourn een toer te doen met adventurs via great Ocean Road naar Kangoeroe eiland (prachtig ) en voorts kunt ge even goed met de greyhound bus die stopt aan elke stad en ge kunt b.v.een dag of 3 in een stad blijven en van daaruit een excursie regelen
prettige reis , ik vind het jammer dat ge de West coast niet doet
Marcella