(origineel bericht op be-more.nl)
Mijn 7de week in Zuid-Afrika
Lieve allemaal,
Hier weer een verslag vanuit het o zo zonnige Zuid-Afrika. Deze week hebben we lekker weer gehad. Dus ook weer even tijd om lekker bij te kleuren. Deze week was weer een nieuwe uitdaging voor mij. Ik ga op de homeschooling. Deze week begeleidt ik P en T. De jongens krijgen homeschooling omdat ze een normale school niet kunnen bijbenen. Niveau te hoog of een te snel tempo. T en B zijn 14 en 15 jaar oud en hebben het niveau van groep 7 en 8. De jongens zijn heel zelfstandig. Ze hebben verschillende vakken en mogen zelf kiezen waar ze uit werken. Natuurlijk wel alles evenveel maar daar zijn ze heel zelfstandig in. Tijdens de homeschooling werken de jongens goed zelfstandig. Je bent er dan om werk na te kijken of om dingen uit te leggen. De boeken waaruit de jongens werken is al van iemand geweest. De boekjes moet je dan uitgummen en voor de zekerheid opnieuw tapen zodat ze de antwoorden er niet doorheen kunnen lezen. Dat is dus ook zeker een bezigheid waar je mee bezig bent. Het is heel moeilijk om aan boeken te komen van een school. Vandaar is tot nu toe de beste oplossing om de kinderen zo goed mogelijk les te geven en wat ook echt bij het niveau past.
Inmiddels gaat het qua gezondheid weer stukken beter. Ik heb helemaal geen pijn in mijn buik en ben ook niet benauwd. De pillen slaan dus heel goed aan. Helaas heb ik er wel een klein griepje bij maar als dat het enigste is tot nu toe ben ik heel blij.
Woensdag was het be-more dag. Op de be-more dag komen de nieuwe vrijwilligsters alle projecten van be-more bekijken. Ik had die dag al 2 maanden geleden gehad. Nu kwam er weer een nieuwe lading. Het mooie ervan is dat de mensen een kijkje kunnen nemen op Palm Tree maar ook zeker bij Arts en Craft. De nieuwste olifantenhanger van vilt in alle kleuren en zelfs een grote olifantenknuffel. Ik zat met 3 homeschoolers aan tafell om armbanden te maken. Zo kunnen de mensen ook zien hoe het werkelijk gaat. P die ik deze week heb begeleidt doet het verkopen. Het is goed voor hem om te leren hoe je met geld om moet gaan en ook zeker hoe je moet verkopen. Het is super om te zien hoe goed hij zijn best doet om dingen te verkopen op een lieve en sociale manier. Af en toe komen er opmerkingen langs dat het bij je ogen past maar daar moeten we alleen maar om lachen.
Donderdag was weer mijn laatste dag op de homeschooling. Het was een gezellige, leuke maar ook rustige week. De jongens zijn lekker zelfstandig waardoor je ze ook lekker rustig kan laten werken.
Vrijdagmorgen om 06:15 werden Kaylee en ik opgehaald voor de excursie Wild Coast.
Ik was erg benieuwd hoe de excursie zou zijn. Ik heb er veel verhalen over gehoord dus was erg benieuwd. Als eerst moesten we nog 3 dames van een ander project ophalen en dan waren we helemaal klaar om richting de Wild Coast te gaan. In de auto was het al snel gezellig dus de groep was me al snel bevallen. Na 4 uur rijden kwamen we eindelijk aan. Dit weekend bleven we in een backpackers hotel overnachten. Het hotel zag er erg tropisch uit. Het was ingericht als een soort hippie hotel met veel foto’s van Bob Marley en ook regelmatig de muziek wel op. Even uitrusten met een coctail met als achtergrond Bob Marley was wel even relaxen. Er hing een heel lekker sfeertje dus dat kwam al helemaal goed. Na de spullen te hebben uitgepakt zijn we gaan Hiken. Lopend om de bergen heen op hele smalle weggetjes. Als je naar links keek kon je zo het water zien. Je klimt op rotsen en moet van stenen afspringen. Het is niet de normale manier van wandelen maar dit was zeker leuk om een keer mee te maken. Vooral met naast je een mooi uitzicht op de zee en aan de rechterkant de Jungle. Het 28 graden zonnetje maakten het dan ook helemaal af.
Daarna zijn we naar een berg gegaan waar ze gingen abseilen. Ik had verwacht dat je een soort luier aan kreeg en zo van de berg af ging maar dat was dus niet zo. Je moest een touw tussen je benen doen en zo kon je je zelf naar beneden brengen. Ik vond het ontzettend spannend. Ik had het zweet op mijn voorhoofd staan en mijn benen trilden de hele tijd. Het was niet echt mijn ding maar vond het leuk om een keer mee te maken. Na het abseilen zijn we naar de top van berg gereden om de zonsondergang op foto te krijgen.
Rond 1800 gingen we naar het restaurant / bar. Het duurde ongeveer 2 uur voordat we ons eten kregen maar dat is dus wel normaal hier. Het Afrikaanse tempo is erg langzaam maar daarm oet ik gewoon nog even aan wennen. De avond was erg gezellig. Verschillende reggae bandjes en danseressen kwamen optreden. Lekker met een coctail in je hand genieten op de muziek die er werd gespeeld. Heerlijk! Het was alleen echt een hippie tent dus de wiet lucht was ook erg overheersend. Een gezellige avond waar ook zeker de mooie mannen niet ontbraken ![]()
De volgende dag zijn we naar een Afrikaans gezin geweest die bij een grot wonen. In die grot zit veel modder die de mensen hier gebruiken voor het gezicht. Het schijnt het gezicht erg zacht te maken en je krijgt er een gladde huid van. De afrikanen smeren het ook wel op het gezicht ter bescherming voor de zon. Met onze vieze gezichten zijn we in de auto gestapt om naar de volgende bestemming te gaan. We gingen weer hiken langs het strand om naar een grot te gaan aan de zee. Een mooie donkere grot waar je mooie foto’s kon maken met de fel blauwe zee als achtergrond.Het uitzicht was adembenemend. Om even te breaken kregen we een broodje hamburger. Lekker op een dagterras aan de zee. Gewoon even een momentje voor jezelf met de zee horend als achtergrond. Genieten! Daarna zijn we naar arme Afrikaanse gezinnen gegaan om te kijken hoe ze leven. Dat was wel even schrikken. Kinderen die op de grond moeten slapen en geen bedden hebben. Geen verwarming dus dan maar met z’n allen tegen elkaar aan. Geen stromend water en geen elektriciteit. Dat was wel even een eye-opener. Maar een teleurstelling op het gezicht zie je dus echt nooit en daar kunnen wij in Nederland zeker wel van leren. Ze zien in de allerkleinste dingen geluk en genieten daarvan en dat is prachting om te zien.
Ook deze avond stond op de planning om weer naar de bar te gaan. Weer een lekker bandje met afrikaanse muziek instrumenten. Was een geslaagd feest. Het was zeker een latertje maar heb echt genoten en heb me super vermaakt. Zeker een plek om een keer terug te komen. Mooie omgeving, lieve en gezellig mensen. Altijd leuk! Ik voelde me zo relaxt dat het echt een aanrader is om lekker een weekendje er tussen uit te gaan bij het hotel. Aangezien ik erg laat op bed lag was het moeilijk om er uit te komen maar even snel douchen en ik was weer fris en fruitig. Als allerlaatst nog een berg op hiken en te kijken naar dolfijnen. Helaas hadden de dolfijnen er niet zo veel zin in dus dat was wel even jammer. Rond 1500 waren we weer thuis op het project en was ik erg blij om iedereen weer te zien. De kinderen weer te zien lachen en ze altijd gelukkig te zien. Deze week sta ik op de daycare. Voor 3 vrijwilligsters is het de laatste week dus zal niet makkelijk worden. We hebben het heel gezellig dus afscheid nemen moeten we nog maar niet aan denken.
Ik geniet nog steeds elke seconde hier in Afrika.Door zulke uitstapjes te maken waardeer ik ook met hoe mooi het hier kan zijn en hoe hard ik wel in mijn handjes moet knijpen dat ik dit allemaal zo doe. Het geeft me een fijn gevoel en wordt ook zeker wel trots als ik naar die mooie zee kijk of de mooie omgeving. De wildcoast is echt Afrika dus zo leer je elke keer weer nieuwe dingen van het land. Morgen begint mijn week op de daycare. Ik ga vanavond lekker vroeg naar bed anders houd ik het niet vol.
De foto’s komen eraan!
Heel veel dikke kussen en knuffels.
Liefs sophie