Mijn 3de week in Zuid-Afrika

(origineel bericht op be-more.nl)

Mijn 3de week in Zuid-Afrika

Vandaag is alweer bijna de 3e week geëindigd. Wat gaat de tijd toch snel. Is gewoon echt niet meer leuk. Ook dit was weer een week met veel verassingen en leuke dingen.
Deze week stond ik weer op de day care. Dat is mijn laatste week. Maar o wat is dat toch leuk.
Elke dag de kinderen opvangen met een grote lach. Ze zijn altijd zo blij om je te zien dat je het gewoon een fijn gevoel geeft. Ze rennen met open armen naar je toe en huilen als je even naar de wc moet. Je merkt gewoon dat ze thuis geen of bijna geen liefde krijgen en dat ze dat nu gewoon nodig hebben. Ik word altijd vrolijk van ze. Die lieve donkere gezichtjes met mooie glimlachen. Heerlijk!!
Het is lekker om op de day care te werken. Vooral nu de 2de week. Je kent de namen, de kinderen herkennen je en noemen je ook bij de naam en je bent gewoon helemaal gewend aan de dagindeling en structuur. Het is alleen nog wel even wennen dat het hier in Afrika allemaal zo langzaam gaat. Ze nemen hier echt de tijd en als de kinderen om 3 uur opgehaald moeten worden kan het zo half 7 worden. En dat is nog netjes!! Aangezien ik in Nederland best wel gestructureerd ben is dat wel even wennen.
Dinsdag heb ik weer bij de baby’s geslapen. Gelukkig zijn de baby’s weer beter dus het was een rustige ochtend. Rond 5 uur werden de baby’s langzamerhand wakker en konden we ze lekker tussen ons in leggen. Altijd leuk om te doen!
Woensdag hadden we de be-more dag. Het was een lange dag.
De be-more dag houdt in dat we alle projecten konden bekijken van be-more. Alleen ben ik er al weg achter gekomen dat ik echt wel op het beste project zit. Geen 1 andere project trok mij echt heel erg. Er was 1 project wat ik erg indrukwekkend vond. Het is een project waar je misbruikte kinderen moet ondersteunen en vooral veel rechtszaken moet bijwonen. Heel indrukwekkend hoe ze te werk gaan maar daar moet je echt heel sterk voor zijn. De kinderen van home schooling maken elke dag armbandjes, sleutelhanger en kettingen van kralen. Alle maten, soorten en kleuren. De armbanden zijn 5,00 euro. Ook deze armbanden werden erg goed verkocht tijdens de be-more dag. Wat leuk is dat van het geld wat we verdienen aan armbanden dat een deel naar de kinderen gaat. Het geld wordt op de spaarrekeningen gestort voor later. Dus echt voor een goed doel. De armbanden zijn erg gewild dus we zijn druk bezig met het maken ervan. Als jullie in Nederland interesse hebben in armbanden kunnen jullie dat via de mail sturen. Dan neem ik ze mee als ik weer naar Nederland gaat. Het bedrag kunnen jullie storten op mijn rekening zodat ik het kan pinnen en geven aan Peter voor de verdere administratie. Het zijn armbanden van hout, alle kleuren en ook Multi color armbanden. Ik hoor het van jullie!!
De hele week hebben we veel meegeholpen met het inpakken van de tassen voor alle kinderen. Ze gaan met Pasen op kamp voor 4 dagen. Heel leuk voor de kinderen maar niet echt leuk voor mij. Een weekend zonder kinderen hoe ga ik dat overleven. Daar zat ik en alle vrijwilligsters wel tegenop maar uiteindelijk is het helemaal goed gekomen. Donderdagavond hebben we nog gezellig met alle kinderen film gekeken. Met alle matrassen op de grond had ik al snel wat kinderen boven op me liggen. Vooral om te stoeien… J
Op vrijdagochtend om 09:00 uur moesten de kinderen uitzwaaien. Allemaal heel enthousiast in de auto, zingen, dansen en ook wel schreeuwen liepen wij met tranen in de ogen mee tot de poort. Een paar keer toeteren en toen waren ze echt weg. Het voelde echt niet fijn. Een heel weekend zonder de kinderen. Wat moeten we doen!! Al snel hadden we besloten dat we niet op het project moeten blijven maar dat we echt even weg moesten. We hebben een taxi besteld en zijn een uur daarna vertrokken richting Durban. We zijn naar Ushaka geweest. Dat een toeristisch gebied in Durban met veel souvenirs en spullen dat echt uit Afrika komt. En het lekkerste nog wel dat het aan het strand ligt. Meteen de 1ste winkel was ik al geslaagd. Heb na 3 weken in Afrika al veel ste veel spullen gekocht dus ben benieuwd hoe ik het voor elkaar ga krijgen om alles naar Nederland te krijgen.
Na wat uurtjes te hebben geshopt zijn we naar het strand gegaan en hebben lekker geluncht bij een van de tenten op de boulevard. Was erg lekker en wat een mooi strand heb je daar. Als je dat ziet heb je echt het gevoel dat je in Afrika bent. Lekker lunchen met uitzicht op het strand en als achtergrond een Afrikaanse groep die muziek maakt met vooral veel trommels. Wat wil je nog meer!! Het was echt een dag om te genieten en zeker een dag om er lekker even tussen uit te gaan. Vooral ook na het slechte en trieste nieuws vanuit Nederland van mijn werk. L
De volgende ochtend kwamen we al snel tot de conclusie dat we weer even lekker weg moesten. Deze keer was het na een mega groot winkelcentrum in Amanzimtoti waar wij wonen. Heel veel winkels dus wij waren wel even voor een paar uurtjes zoet. Eenmaal thuis hebben we Peter en Yvon geholpen met schoonmaken in het grote huis. Het huis van de kinderen wordt helemaal opgeknapt. Vooral nu omdat het handig is dat de kinderen niet door het huis heen rennen.
Zondag heb ik lekker uitgeslapen, de was nog even gedaan en daarna lekker met de baby’s gespeeld.
Dit weekend zijn er 2 nieuwe kinderen bij ons op Palm Tree. De moeder van de kinderen is met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ze Aids heeft. We hebben de kindjes natuurlijk zo goed mogelijk ontvangen en zo veel mogelijk met ze gespeeld. Ze doen net alsof het hun eigen huis is dus dat was erg fijn om te zien. De weersvoorspelling was voor deze dag niet echt goed dus ons plan was om thuis te blijven. Aangezien de zon maar bleef schijnen hebben Kaylee en ik besloten om lekker naar het strand te gaan. Een heel mooi strand met veel tentjes dus wij zouden ons zeker wel vermaken.
We hebben lekker een paar uurtjes gebakt. En gebakt dat kan je wel zeggen. Nadat we weer thuis waren gekomen kwamen we erachter dat we zo rood als een tomaat waren. En ik maar zeggen op het strand dat ik maar geen vooruitgang zie met mijn kleurtje! Haha wat een giller!!
Het was een geslaagd weekend. Erg stil zonder de kinderen maar zeker veel gelachen met de dagjes uit met de mede vrijwilligsters. Morgen ben ik nog een dagje vrij ivm Pasen. Maar de kinderen komen om 10:00 uur in de ochtend al aan dus ik ga er wel vanuit dat mijn dag helemaal vol zit.
Langzamerhand wordt het heel eentonig maar heb het nog steeds onwijs naar mijn zin. Voel me helemaal lekker hier en de weken worden elke keer weer leuker. Ik moet er niet aan denken om nu al van de kinderen afscheid te nemen dus dat ga ik ook lekker nog lang niet doen.
De eigenares en moeder van de kinderen had gehoord dat ik misschien de 4de maand hier ook wilt blijven. Ze was erg enthousiast en als het aan haar lag gingen we vandaag al naar de ambassade voor een visum. Het lijkt mij alleen slimmer om nog voor de zekerheid nog even een paar weekjes af te wachten en kijken hoe ik er dan over denk. Kan me niet voorstellen dat het tegen gaat vallen maar je weet maar nooit.
Ik ga weer een leuke week tegemoet en ga jullie zeker op de hoogte houden.

Heel veel liefs
Sophie

PS. De foto’s uploaden gaat nog steeds erg moeilijk maar ooit komt het ervan. Ik stuur af en toe wat naar Pa toe dus als je foto’s wilt zien moet je hem even bellen of mailen

(origineel bericht op be-more.nl)