(origineel bericht op be-more.nl)
Mijn 5de week op Palm Tree
Sawubona!
De titel van mijn weblog is nu al vrij deprimerend, het betekend namelijk dat ik bij de volgende al over de helft van mijn tijd hier zit. Wat gaat het afschuwelijk snel hier, ik had me er wel op voorbereid maar dat het echt zo snel zou gaan had ik me nooit voor kunnen stellen.
Deze week heb ik weer heerlijk op de daycare gestaan. Omdat we met minder vrijwilligers zijn deze maand krijgen J. en A. om de dag les, J. heeft 3 dagen en A. 2, de andere 3 dagen staat ze bij ons op de daycare.
Ontzettend leuk om haar erbij te hebben, ze werkt hard en je ziet duidelijk dat ze er plezier in heeft.
In de avond kwamen we erachter dat de boiler onder ons huisje het niet meer deed, dus een lekkere koude douche gehad.
Dinsdag hadden we lekker de hele dag geen water, alleen bij de baby’s was iets van water. Een leuk welkom voor Caroline dus.
’s Avonds zijn we lekker uiteten geweest bij de galaria, toen we net aan het eten waren was het ineens compleet donker. Gelukkig hebben ze een generator dus een paar seconden later was het weer bijna helemaal licht. Een tijdje later zaten we weer in het donker, gelukkig was het ook nu vrij snel weer licht.
De kinderen waren uitgenodigd om gratis bij de Spur te gaan, toen wij belden omdat we klaar waren zaten ze dus allemaal in de bus. Ik wist niet dat er zoveel mensen in een busje pasten hahaha.
Op de weg was het compleet donker, dus hadden we een enorme stroomstoring. Eenmaal op het project aangekomen was ik ineens heel erg blij met mijn nieuwe telefoon van 150 rand, nog geen 15 euro. Die als enige ‘luxe’ een flashlight heeft. Het was echt echt donker hier, ik ben nog nooit ergens geweest waar het zo donker was. De rest van de avond hebben we heel gezellig bij kaarslicht doorgebracht. Toen we maar besloten in naar bed te gaan, goed en wel lagen begonnen de andere meiden ineens te juigen, de stroom deed het weer.
Woendsdag ochtend dachten we dat onze boiler gemaakt was, maar helaas, nog steeds geen warm water.
Bij de baby’s deed de stroom het niet dus geen warm water daar. De baby’s moesten toch echt wel een keertje in bad zo langzamerhand dus zouden ze boven in het huis van de kinderen met ons onder de douche gaan. OOK geen warm water in de douche, gelukkig pasten de kleintjes precies in een teiltje dus konden we ze daar snel even in badderen.
Sophie en in gingen bij de baby’s slapen om half 8 zou ons eten komen zodat we lekker eerst de baby’s in bed konden stoppen. De baby’s lagen, ik was N. het gehandicapte jongetje nog een fles aan het geven en ineens viel de stroom weer uit. De vorige keer dat de lampen uitgingen begon hij heel erg hard te huilen, gelukkig deed hij dit deze keer niet. Een van de baby’s schok wel heel erg en moest echt een tijdje getroost worden, toen kwamen de andere dames eraan met ons vrij primitief gekookte eten omdat halverwege het koken de stroom uitviel. Lekker was het gelukkig wel dus ons diner bij kaarslicht was heel erg romantisch.
De baby’s waren heel rustig ’s nachts ze sliepen zelfs redelijk uit ’s ochtens, om 7 uur waren we net wakker toen 1 van de jongens heel hard giechelend binnen kwam lopen om zijn biologische moeder goedemorgen te wensen. De baby’s hadden nog steeds geen warm water dus hebben we ze met vochtige doekjes schoongemaakt. Het was best koud in de ochtend en ze zijn allemaal verkouden dus hebben we schoenen voor ze uitgezocht. Trots dat ze daar dan op rond lopen, die mogen dan echt niet meer uitgedaan worden haha. Nog even meegeholpen met porridge geven en toen lekker vrij gehad in de ochtend.
De middag heb ik lekker met de kleinsten gekroeld, M. een jongetje van 2 maanden begint nu echt om aandacht te huilen. Toen hij hier net binnenkwam huilde hij helemaal nooit, hij was namelijk vanuit het ziekenhuis gewend dat daar toch niemand op reageert maar nu begint hij echt om aandacht te vragen, heel erg lief. Als je dan een beetje met hem aan het praten en kroelen bent begint hij heel lief te lachen en hij steekt steeds zijn tong uit heel schattig.
In de middag gingen we eerder weg omdat A. 17 was geworden, als iemand jarig is hier mogen ze met ons mee naar de galaria een cadeautje kopen en dan gaan ze op onze kosten mee uiteten. A. wou eigenlijk met ons gaan karten maar omdat wij niet wisten of dit wel mocht van zijn geld hebben we het niet gedaan. Hij was er wel al snel uit wat hij wou hebben, een spelletje voor de Playstation. Daarna zijn we even bij de game afdeling geweest, hij had nog geld over en wou graag daar wat dingen doen, erg leuk. Wij moesten nog even wat boodschappen halen dus hij ging mee, hij liep echt te genieten daar leuk om te zien.
Op den duur sprak een jongen uit de supermarkt mij aan met de slechte zin van ‘volgens mij ken ik jou ergens van’ dus ik was even aan het praten, A. vond dit nogal grappig haha.
Daarna zijn we uiteten geweest, heel erg gezellig. We hadden allemaal een kippenvleugel met spareribs, A. wist niet hoe het gegeten moest worden dus alles zat eronder, heel erg leuk.
Vrijdag ochtend vroeg werden we opgehaald voor de wildcoast, eerst een paar uur in de auto gezeten genoten van de mooie uitzichten. Geschokt door de hoeveelheid krottenhuisjes en bekeken in een stadje vol met donkere mensen. We kwamen tegen de middag aan in de backpackers, daar hebben we lekker even onze spullen neergelegd en geluncht. Daarna zijn we bij een soort rots naar beneden geklommen, heel erg eng vooral het laatste stukje waar er een heel naar trappetje was. Het was gelukkig wel absoluut de moeite waard. Hierna zijn we naar het gevaarlijkste strand van de wereld geweest, hier zijn de meeste haaienaanvallen geweest. Toch zwemmen er nog mensen, raar is dat. Het was wel een heel mooi strand, wat ik zo grappig vind hier is dat er overal koeien op het strand lopen.
Hierna hebben we een gedeelte gehiked, heerlijk. Alles is zo ontzettend mooi hier!
We hebben daarna nog even bovenop een berg naar de zonsondergang gezeten, prachtig!
In de avond hebben we heel gezellig aan de bar bij de backpackers gezeten. Heel erg grappig om te zien hoe sommige mensen op je reageren en hoe anderen echt alleen daar komen om lekker te kletsen.
Zaterdag ochtend hebben we lekker daar ontbeten en zijn we weer in de auto gestapt. Onderweg zijn we langs een kleine community gekomen, een dorpje viel het niet te noemen. De mensen waren daar zo arm, niet normaal allemaal krottenhuisjes waar hele gezinnen in wonen. Ze hadden een moddergrot daar, dus kregen we een lekker gestipt maskertje.
Daarna zijn we doorgereden naar zijn huis met zeezicht. Daar hebben we lekker gelunched en schelpen gezocht op het strand. Nadat we dat gedaan hadden zijn we opgehaald door 1 van de locals voor een hike. Heerlijk over het strand gewandeld, langs richeltje richting een ander strandje. Daar was een grot waar je echt hele leuke foto’s uit kon maken.
We zijn nog een stukje aan het lopen geweest naar de mangrove moerassen, waar me met 10 personen in een mini bootje dat op zinken stond geperst werden. Heel grappig eigenlijk, en leuk om te doen.
In de avond hebben we nog een beetje rond gelopen op het strand en een heerlijke braai gehad. Na de braai hebben we lekker rond de barbecue gezeten, de lampen uit en een sterrenhemel die je alleen op foto’s ziet. Ongelofelijk mooi! Daarna zijn we lekker vroeg in bed gaan liggen.
Zondag waren we weer redelijk vroeg wakker, helaas was het geen mooi weer dus echt heel erg koud. We zijn nog even langs een paar locals geweest die echt in een hutje van koeienpoep zonder wc woonden. Heel naar en dubbel om daar naar binnen te gaan met je mooie dure camera. Aan de ene kant krijgen ze wel 100 rand voor de 2 minuten dat wij binnen zijn, maar het voelt wel raar om bij ze binnen te lopen en een beetje te kijken hoe arm zij zijn.
Hierna zijn we weer richting huis gereden.
Deze week sta ik weer op de homeschooling met P. en T. ik heb er weer zin in, al ga ik de kleintjes wel een beetje missen denk ik.
Verder ga ik dinsdag naar Durban bij night, met een gewapende politieagent in het donker de echt gevaarlijke en arme delen rond Durban bekijken, ik heb er wel zin in maar het lijkt me heel heftig.
Liefs!
Nathalie