(origineel bericht op be-more.nl)
safari en daycare
Hallo bloglezers,
Hierbij, met wat vertraging, m’n verslagje van het afgelopen weekend. Er was sinds zaterdagavond een stroompanne bij Palm Tree. Deze is maandagnamiddag opgelost. We waren al bang dat het weer drie weken zou duren zoals ze hier enkele maanden geleden gehad hebben. Maar gelukkig was het dit keer snel in orde. Enkele dagen geen internet, licht, geen warm water, niet kunnen koken, geen batterijen opladen… Je weet maar wat je er aan hebt als je het moet missen.
Vrijdag werden we, met wat Afrikaanse vertraging, opgehaald voor onze safari. Onze gids, Cameron, herkende ons nog van vorig jaar en we kregen dan ook een hele ferme knuffel. Na vier uur rijden kwamen we aan op onze eerste slaapplaats, aan de rand van het HluHluwepark. Toen we aan de bar een Safari Dry dronken kwamen onze reisgezellen ook aan. Vijf Nederlandse mannen die vrijwilligerswerk doen voor Let Us Work, ze knappen huizen op in townships, met hun gids Jason (de zoon van onze gids). Vlug iets eten bij het kampvuur en dan vlug naar bed want om 5u liep de wekker af. Hoe vroeger we in het park zouden zijn, hoe meer kans op leeuwen. En ja hoor, we reden nog maar een half uurtje door het park en daar zagen we ze! Vijf leeuwen lagen midden op de weg!!! Verder zagen we vele impala’s, buffels, witte neushoorns, giraffen, een krokodil, ontelbare soorten vogels, en na lang rondrijden de tweede dag eindelijk ook enkele olifanten. Vorig jaar zagen we wel een tiental olifanten, dit jaar was het echt zoeken en spannend afwachten…
Heel leuk was ook ons luxe huisje in het park waar we de tweede nacht doorbrachten. Toen ik even op ons terras ging staan, zag ik in het donker een hele kudde impala’s staan in onze achtertuin. Ze zijn er de hele nacht blijven staan! Tijdens de braai, die onze gidsen voor ons klaarmaakten kregen we bezoek van enkele hyena’s, eentje probeerde zelfs tijdens een onbewaakt moment het vlees van de braai af te halen. De overgebleven kippenbotjes kwamen ze op een twee meter van ons terras oppeuzelen. Heel spannend om te zien!! We waren dan ook heel blij dat onze gids ons tot aan onze chalet begeleide toen we gingen slapen.
Zondagavond kwamen we moe van het lange zitten in de auto terug op Palm Tree. Van een warme douche was echter geen sprake door de stroomapanne. Maar ja, this is Africa.
Sinds vandaag werk ik samen met Geke en Corine op de daycare. Een heel ander werk dan de homescholing. Ik voel dit vooral aan m’n rug. De hele dag zorgen door een twintigtal kindjes uit de township en onze eigen zes “Palm Tree-baby’s”. En dan is er natuurlijk ook N, het gehandicapte jongetje om voor te zorgen en af en toe oefeningetjes mee te doen.
De kindjes krijgen hier ontbijt en lunch en twee tussendoortjes. Ze leren wat engels en er wordt wat les gegeven (knutselen, schilderen, tekenen…) Na de lunch gaat iedereen slapen en daarna spelen ze buiten. Om 4u gaan de baby’s terug naar de babyroom waar Corine en ik ze vandaag in bad hebben gestopt en met hen gespeeld tot we om 5 werden afgelost door Aunti Tobilo. Zij zorgt s’avonds en s’ nachts voor hen, en woont ook op het project.
Goed nieuws over m’n kwaaltjes : ze zijn verdwenen! De antibiotica heeft er voor gezorgt dat ik in drie dagen tijd van alle last verlost was. Er resten nu nog enkel optelbare insectenbeten! Maar ja, ook this is Africa!
Woensdag probeer ik jullie nog een blogje te sturen want… donderdag vertrek ik terug naar Kaapstad!!! Ik heb mezelf een kadootje gedaan voor m’n komende verjaardag! Vier dag Kaapstad!!!
Tot gauw,
Veerle