Midden-Amerika tussen jaar

Hallo,
Het eerste jaar van mijn studie zit er bijna op, maar ik wil eigenlijk toch nog een tussenjaar nemen om Spaans te leren en rond te reizen.
Ik zat nu zelf te denken aan midden Amerika (nicaragua, costa rica, panama, equador, honduras, bolivia, peru). Heeft iemand ervaring met een van deze landen en/of tips wat niet te vergeten te bekijken/ doen daar? Wat is de beste plek om te beginnen met een paar maanden spaanslessen? Welke landen kan je prima alleen reizen als meisje van 19? En is het aan te raden van september tot juni te gaan of van januari tot december?
Groetjes,
Julia

Hoi Julia,

Ik ben ook aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor het buitenland,
zelf zat ik eerst te denken aan vrijwilligerswerk in Afrika, maar toen ik verder ging zoeken kwam ik dit tegen:
http://www.xtreme-gap.nl/search_programs.php?destination_dropdown=Venezuela&activities_dropdown=&durations_dropdown=&=

het is de Nederlandse tak van Xtreme Gap Year, en dit is een reis van 8,12 of 24 weken.
Mij leek deze reis heel leuk omdat je Spaans leert maar ook door het land heen trekt.

Mischien is dit wat voor jou

Groetjes Dianthe

1 like

Hey,

Vaak kijk ik deze site door op zoek naar leuke ideeën en dan krijg ik hier en daar wat inspiratie. Maar zo’n site als dit (Xtreme Gap Year) was ik tot nog toe nog niet tegen gekomen. Ik weet wel wat ik de komende zomers ga doen denk ik zo!

Voor jou Julia: Heel veel plezier met je reis door Latijns-Amerika. Ik raad je aan om dan ook een paar eilanden mee te pakken en als ik die site zie die Dianthe je aanrijkt zal ik daar ook maar wat mee doen!:slight_smile:

gr,

Timothy

Hoi Julia,

Leuke plannen!

Van de landen die je noemt, zijn volgens mij Costa Rica en Panama het duurst. Dat geldt dan meestal ook voor de taallessen.
In Nicaragua kun je prima Spaanse lessen volgen, bijvoorbeeld in León of in Granada zijn diverse taalscholen, en veel andere reizigers. Dat zijn allebei ook leuke steden.
Als je de taal echt goed wilt leren kun je beter de andere toeristen zoveel mogelijk mijden en bijvoorbeeld bij een gastgezin wonen, en Nicaraguaanse vrienden maken. Dan dompel je je echt helemaal onder.

Voor een meisje alleen is Honduras misschien nog het minst veilig. In die andere landen moet je ook geen domme dingen doen. Vooral stiekeme diefstal is een probleem en als Europeaan ben je altijd een gewillig doelwit want in verhouding ben je vrij rijk (je kan immers al een vliegticket betalen, dat is meer dan de gemiddelde Nicaraguaan of Ecuadoriaan of Boliviaan ooit zal kunnen kopen). In de bussen en op busstations nog extra goed oppassen voor zakkenrollers en tassendieven.
Maar ook 's avonds laat op straat natuurlijk geen stille steegjes in lopen of je laten meenemen door vreemde kerels, en in de disco goed op je drankje letten enzo.
Dat soort ‘streetsmarts’ moet je ook in Rome en New York wel hebben, dus ook weer niet paranoïde worden door mijn waarschuwingen… :wink:

Ik ben wel benieuwd of je genoeg geld bij elkaar gespaard krijgt als student zijnde, voor een reis die toch wel aardig wat gaat kosten bij elkaar, ook al zijn het in verhouding niet zulke dure landen. En taallessen kosten nog extra geld daar bovenop.
Voor Nicaragua, Honduras, Bolivia, Peru, Ecuador zou ik rekenen op zeker 600-800 euro per maand (nog los van taalles); voor Costa Rica het dubbele!!, voor Panama weet ik niet precies (maar ik geloof dat dat net zo duur is als Costa Rica).
Je kunt geld besparen met couchsurfing.org (gratis slapen bij mensen thuis). Als je Engels erg goed is, kun je misschien ook wat les geven her en der. Veel scholen vragen wel een certificaat en referenties.

De oversteek van Midden- naar Zuid-Amerika is ook een punt… dat wordt waarschijnlijk weer een vliegtuig en kan duur zijn. Misschien kun je beter een keuze maken tussen óf Midden-Amerika (eventueel Belize en Guatemala en El Salvador overwegen?), óf Zuid-Amerika (Colombia schijnt ook super te zijn, dus wellicht Colombia - Ecuador - Peru - Bolivia).

Welke maanden handig zijn hangt dan een beetje af van je uiteindelijke keuzes. Ik kan je wel vertellen dat in februari de Inca Trail naar Machu Picchu (Peru) gesloten is voor onderhoud; wel kun je dan met de trein naar Machu Picchu.
In beide gevallen pak je Semana Santa mee, dat is de Heilige Week voor Pasen, vol processies en speciale missen in die katholieke landen. In Peru zijn die heel bijzonder, maar ik zag op foto’s dat het bijvoorbeeld ook in Nicaragua wel groots wordt aangepakt. Ik denk dat het voor al die katholieke landen wel geldt.
Zo zijn er wel meer bijzondere feestdagen (al dan niet katholiek) die de moeite waard kunnen zijn, die vind je onder andere in Lonely Planet gidsen enzo. Het kan soms wel zijn dat daardoor hotels voller zitten of duurder zijn.
Let ook op de regenseizoenen en tornado-seizoenen.

Ik denk wel dat het een goed moment kan zijn om zo’n reis te maken… nu heb je waarschijnlijk nog geen eigen huis, nog geen kinderen, nog geen vaste baan die je moet opzeggen… en nog wel de reislust en nieuwsgierigheid. En hoe jonger je bent, hoe makkelijker je een nieuwe taal aanleert. Het kan je verrijken met nieuw zelfvertrouwen, nieuwe denkbeelden over het leven, die je mee kunt nemen in je verdere studie en beroepskeuzes.

Succes met je plannen!
Cécile

1 like

Hoi Julia,
Ik lees net jouw berichtje. Ik ben net terug van een hele gave reis! Ik ben naar Venezuela geweest en heb daar Spaans geleerd. Ik bleef niet op een plek, maar we gingen met de klas reizen door het land. Ik heb de reis met Xtreme Gap gemaakt maar ik weet niet of je die reis ook ergens anders kan boeken. Ik heb zelf goede ervaringen met Xtreme Gap.
Hier is de link naar de reis.
http://www.xtreme-gap.nl/trip/reizend-klaslokaal-venezuela
Ik hoop dat je de reis vindt die bij je past, maar ik vond deze zo leuk omdat ik ook heel veel gezien heb en gedaan heb naast Spaans leren.