Midden-Amerika 4wkn

Hey strangers!

Ik ben van plan om rond eind augustus in midden-amerika rond te gaan reizen; met name Mexico, Guatemala en Belize lijken me super mooi. Ik heb al meerdere malen gebackpacked, onder andere door zuid amerika, hetgeen ik echt te gek vond!
Nu overweeg ik om eens een keer een “georganiseerde groepsreis” uit te proberen, bijvoorbeeld van baobab of djoser. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort reizen? Ik ben natuurlijk backpacken gewend en heb een beetje een schrikbeeld voor me van de hele dag in een groep, achter een nederlands sprekende gids aanlopen, niet in contakt komen met de lokale bevolking, alleen de toeristische plekjes zien, etc… Aan de andere kant lijken er ook wel voordelen te zitten aan een georganiseerde reis: veiligheid, weinig voorbereiding nodig, je gaat niet alleen en legt in een korte tijd relatief grote afstanden af…

Wie kan/wil me wat meer vertellen over positieve of negatieve ervaringen m.b.t. georganiseerde reizen? In hoeverre wordt je vrijheid echt beperkt tijdens de reis?
Mochten er mensen zijn die een backpackreis rond augustus richting midden amerika ook wel zien zitten, dan hoor ik dat ook graag!!

Alvast bedankt!
Adios!

Eveline

He Eveline,

je geeft het zelf al goed aan de voor-/nadelen. zelf wissel ik het af, t ene jaar in een groep (meestal Baobab) ander jaar geheel zelf ongeorganiseerd. Baobab is goed maar je zit inderdaad vast aan de reisplanning. zit je op 'n leuke plaats, wil je nog n dag blijven jammer dan, busje gaat door. voordeel: je hoeft niet na te denken. nadeel hiervan: je weet minder van het land,cultuur, mensen. je hoeft nm niets op/uit te zoeken. mensen in groep zijn altijd wel aardig en gaat (bijna) altijd goed ondanks leeftijdverschil maar niet DE echte backpackers.
reisleiding: het is niet het “volg het vlaggetje” idee en je hebt (zover mogelijk) wel de vrijheid.
zo zijn de excursies altijd facultief (je hoeft niet mee)
tipje voor je, ze (b.v. Baobab) hebben ook reizen “op maat” speciaal voor jouw uitgestippelde reizen, wel duurder.
voordeel ongeorganiseerd: vrijheid!

zelf ga ik dit jaar ongeorganiseerd, alleen waarheen is nog de vraag. ik dacht aan midden/zuid-amerika (bv panama, venezuela) of vietnam. hmmmm… keuzes, keuzes

ik hoop dat je hier wat aan hebt,
Edwin

Hoi!

Ik ga zelf van 10 juli tot 10 augustus naar Mexico, Guatemala en Honduras. Mijn reisgenootje is op dit moment nog onzeker, maar ik ga in ieder geval die kant uit!
Met groepsreizen heb ik alleen ervaring met de SNP. Dat is me erg goed bevallen! De SNP zoekt naar mijn idee ook erg goed de wat meer bijzondere plekken op en gaat niet automatisch naar de toeristische plekken toe. (www.snp.nl)
Maar mocht je van plan zijn zelf te gaan backpacken en ook al eerder kunnen: laat het me even weten!
Veel succes met je plannen.

Groetjes Afke (27 jr.)

beste,
in al deze landen van Midden Amerika kan je tochten maken in het regenwoud. Doe dit! Het is de moeite waard. Als je toch op eigen iniciatief gaat, lees dan aandachtig de vele tips die ik geef op mijn site: http://www.bloggen.be/erico
Het zal u zeker op sommige punten wijzer maken en helpen.
Mijn raad: zoek een of enkele maatjes en ga alleen. U doet en blijft zolang u wil en deze landen zijn veilig. Ga in de natuur en gebruik mijn tips voor het regenwoud.
Groeten
Eric

hoihoi,

ik zit er over te denken in augustus naar Guatamala te gaan, eerst wil ik mijn spaans wat opkrikken en daarna wil ik graag rondreizen. Misschien kunnen we een stukje met elkaar opreizen. Ik heb niet echt grote plannen maar wel weinig tijd. 't lijkt me geweldig om rond te reizen en het liefst samen met iemand.

Ik heb bakcpackervaring in Bolivia en ik heb 5 maanden in Paraguay gewoond. Nu is het tijd voor een stukje Midden Amerika!

Groetjes,

Wendel

wendeljacobs@gmail.com