Midden-Amerika, april 2009 - wie heeft al een reisplan?

ik zit momenteel in Nieuw-Zeeland maar vertrek eind maart naar Midden-Amerika waar ik in 4 a 5 weken mooie dingen wil gaan zien (met name natuur, en bij voorkeur bergen), maar ook gewoon lol wil hebben en wil relaxen als het ergens leuk genoeg is om even te blijven hangen (strand bijvoorbeeld, maar geen Salou-achtige oorden).
ik houd van actief (lange wandelingen, andere outdoor adventures), maar combineer het graag met een avondje in de kroeg.
hoewel ik eigenlijk van plan was alles op eigen houtje te gaan doen, heb ik nog steeds geen plan gemaakt, ik moet zelfs nog een ticket boeken vanuit San Francisco (waar ik eerst nog een weekje ben na NZL). noem het luiheid, maar eigenlijk zoek ik nu iemand die wél een (globaal!) plan heeft (ik wil wel graag flexibel zijn) voor ruim een maand backpacken in Midden-Amerika, waar ik misbruik van kan maken :wink: . ik denk bijvoorbeeld aan Mexico, of Guatemala / Honduras / Nicaragua. ik vind het leuk om daarnaast ook andere mensen te ontmoeten; het is voor mij niet persé nodig om steeds ‘samen’ te blijven. ik sluit me ook graag aan bij een groepje ofzo. eventueel samen auto huren is wat mij betreft ook een mogelijkheid.
omdat het ook wel aardig als het persoonlijk een beetje klikt, even een paar dingen die op mij van toepassing zijn: flexibele instelling, géén Hollandse klaag-mentaliteit, sportief, maar ook paar dagen plat op het strand moet kunnen, politiek links van het midden, humor is erg belangrijk, en ik zoek bij voorkeur een reisgenoot van tussen 25-35 jaar oud.

Eind maart schrijf je. En, wat heb je gedaan, wat waren je bevindingen. Nog tips 'n tricks voor de toekomstige Midden-Amerika reiziger?

Groetjes,
Karel

Hoi Karel,

Het is uiteindelijk Mexico (Yucatan en Chiapas), Guatemala en Belize geworden, ik ben net een week weer terug.
Het was een supertrip; per bus e.d. is het heel makkelijk zelf te doen, en er zijn ook genoeg leuke hostels om uit te kiezen.
Ik heb het volgende rondje gedaan:

Mexico:

• Gestart in Cancun (goedkope vluchten!!)
  • Mérida, vanaf daar o.a. Uxmal bezocht
  • El Panchán (leuke plek in het oerwoud om een paar nachten te blijven; El Panchán is vlakbij Palenque (nog een Maya ruïne, mijn favoriete);
  • San Cristobal de las Casas (mooi koloniaal stadje in de bergen, leuk voor een paar relaxte dagen)
  • Vanaf San Cristobal een uitstapje naar de pacific coast, ik was een paar dagen in Puerto Arrista, niet heel bijzonder qua plaatsje, maar strand + zee zijn wel mooi (hoge golven!)
  • Vanaf Tapachula de grens over naar Guatemala

Guatemala:

• Antigua
  • San Pedro, aan het Lago Atitlán, leuke plaats en makkelijk te bereiken per watertaxi vanuit Panajachel
  • Quetzaltenango (Xela) (leuke plaats, ik vond het eigenlijk leuker dan Antigua, omdat Antigua wel héél erg toeristisch is. Leuk om uit te gaan enzo, maar Xela is wat ‘echter’ zeg maar). Tip: doe de tweedaagse hike naar de top van Volcán Tajamulco
  • Lanquín, vlakbij Semuc Champey (een van de highlights van Guatemala! en het hostel in Lanquín, El Retiro, is echt een super!
  • Río Dulce, en een dagtripje naar Livingston.
  • Flores, en vanuit daar een dagtrip naar Tikal (dé attractie van Guatemala, moet je eigenlijk wel zien, maar ik persoonlijk vond Palenque mooier qua Maya-ruïnes)
  • Vanuit Flores met een shuttle naar Belize City

Belize

• Paar dagen Caye Caulker. Paradijselijk eiland, relaxter dan daar bestaat volgens mij niet. Maar vooral interessant voor het duiken, hoewel snorkelen ook heel mooi is.
  • Vanuit Caye Caulker weer terug naar Mexico

Mexico

• Tulum (kleine Maya-ruïne, niet heel bijzonder, maar het ligt wel heel erg mooi vlak aan zee)
  • Playa del Carmen, soort Benidorm maar dan iets luxer, niet echt een backpackers bestemming, maar wel heel lekker voor een paar dagen strand! Tip: als je duikt, boek een duiktrip naar een cenote.
  • Weer vanuit Cancún teruggevlogen.

Kijk maar of je er wat mee kunt, ik heb dit rondje in ca. 6 weken gedaan en dat was prima te doen, daarvoor hoef je je nooit echt te haasten.

succes en veel plezier met de voorbereidingen!

grt
Martijn

Hoi Martijn,

Mooi verslagje met leuke dingen. Doet me goed om te zien dat je het naar je zin hebt gehad! Ziet er allemaal heel chill uit. 6 Weken is wat te lang voor mij denk ik. Ik krijg er steeds meer zin in natuurlijk :slight_smile:

Groetjes,
Karel