Hoi Denise,
ten eerste kan ik over de veiligheid in Mexico hetzelfde zeggen als ednet94. Wat Panama betreft spreekt men bij MinBuZa oven een gebied, de Darien, waar jij als toerist niet makkelijk kunt komen. De rest van Panama heb ik als zeer veilig ervaren. Vergelijk beiden met Thailand, waar je helemaal onderin ook op je hoede moet zijn.
Nicaragua, Costa Rica en Panama gaat je in een maand niet lukken. Wij hadden voor Costa Rica en voor Panama elk 3 weken uitgetrokken en hebben nog veel moeten overslaan. Als je voor bepaalde “high lights” gaat kan het wel, maar bijvoorbeeld Panama is met wat meer omwegen te bereizen en kost dus wel eens wat meer tijd. Nicagarua ken ik persoonlijk niet, maar de andere twee zijn echt fantastische en veilige landen. Costa Rica vonden wij erg mooi, maar missten er wel oude culturen van de oorspronkelijke bewoners. Panama heeft daarentegen wel nog e.e.a. aan oorspronkelijk bewoners die in traditionele vorm leven. Wij hebben een paar dagen op San Blas Archipel gezeten tussen de Kuna’s, wat erg bijzonder was. Ook Panama City vonden wij een prettige stad. Zeer vriendelijke bewoners overigens!
Mexico is mijn absolute favoriet, wat komt door de veelzijdigheid, het gemak van transport en slapen, het lekkere eten en de vriendelijke mensen. Als je vanuit Cancun start en de Maya route gaat doen, dan heb je alles. Je hebt cultuur, archeologische steden, tropische stranden en eilanden, een geweldig wegennet met dito betaalbare 1e en 2e klas bussen, je hebt prachtige veilige steden, je hebt jungle en lekker eten. De Maya route is goed te doen met Guatemala en Belize, alleen zijn Guatemala en Belize niet overal veilig. Meestal hoor ik dat een afsteker naar beide landen wordt gemaakt voor Tikal en voor Caya Caulker en eventueel iets meer. Je kunt bijvoorbeeld vanuit Palenque de reis richting Guatemla/Tikal inzetten en wellicht me meer reizigers in de bus zitten. Misschien is dat voor je gevoel dan beter
Vanuit Guatemala gaat men vaak via Belize, met een eventuele tussenstop, naar Mexico terug, waar je bij Chetumal over de grens komt.
Qua tijd is het Mexico-Guatemala-Belize verhaal m.i. makkelijker te doen. Je reist bij de voorbeeld route in een lus over de kaart, waar je de bocht i.v.m. eventueel tijdsgebrek eerder kunt maken. Bij Nicaragua-Costa Rica-Panama reis je een beetje over een strook en moet je, mits je niet naar de start terug vliegt, deels dezelfde route voor de terugreis nemen.
Je kunt als voorbeeld mijn reisblog hier op Wereldwijzer eens bekijken, want vorig jaar hebben we een deel van de Maya Route, alleen in Mexico, weer eens gedaan en er een verslagje van bijgehouden. We hebben niet alleen Maya steden bezocht, maar zijn via die route met enkele tussenstops naar Palenque en terug gegaan. Link Blog Links bij “Categorieën” op Mexico 2009 klikken.
Voor alle landen is een beetje Spaans wel aan te raden. In Mexico heb je het denk ik nog het minst nodig, maar in alle landen kom je met handen en voeten ook een heel eind.
Als je nog vragen hebt horen we het wel :wereld: