Mexico of Costa Rica?

Ten eerste wil ik me even voorstellen! Ik ben Denise, 27 jaar en sinds vorig jaar “verpest” door het maken van een “verre” reis. :slywink:

Nadat we vorig jaar voor het eerst zelfstandig zijn gaan backpacken in Thailand (wat super bevallen is) zijn we voor december/januari aan het orienteren.
We willen graag een maand naar Midden-Amerika en twijfelen enorm tussen twee reizen.

• Nicaragua, Costa Rica, Panama
    of
  • Mexico, Guatamal, Belize

Ik heb ministerie van Buitenlandse zaken al gebeld over de veiligheid in Mexico en weet dat Mexico wat onrustig is. Aan de andere kant is Panama ook wat onrustig tegen de kant van Colombia.
Ik zou graag weten of er mensen zijn met ervaring met deze landen die me kunnen helpen met dit “dilemma”! :smiley:

Groetjes,
Denise

Niemand??

Veiligheid in Mexico hoef je geen zorgen te maken. Website van BUZA is daar erg overdreven negatief in. Alleen zou ik niet Cd Juarez opzoeken, maar de rest van Mexico kun je gerust doen.
Verder kan ik er niet veel over zeggen welke reis je zou moeten nemen want ik ken die andere landen nog niet. Maar de reis van Mexico, Belize en Guatemala zul je in elk geval geen spijt van krijgen.

Hoi Denise,

ten eerste kan ik over de veiligheid in Mexico hetzelfde zeggen als ednet94. Wat Panama betreft spreekt men bij MinBuZa oven een gebied, de Darien, waar jij als toerist niet makkelijk kunt komen. De rest van Panama heb ik als zeer veilig ervaren. Vergelijk beiden met Thailand, waar je helemaal onderin ook op je hoede moet zijn.

Nicaragua, Costa Rica en Panama gaat je in een maand niet lukken. Wij hadden voor Costa Rica en voor Panama elk 3 weken uitgetrokken en hebben nog veel moeten overslaan. Als je voor bepaalde “high lights” gaat kan het wel, maar bijvoorbeeld Panama is met wat meer omwegen te bereizen en kost dus wel eens wat meer tijd. Nicagarua ken ik persoonlijk niet, maar de andere twee zijn echt fantastische en veilige landen. Costa Rica vonden wij erg mooi, maar missten er wel oude culturen van de oorspronkelijke bewoners. Panama heeft daarentegen wel nog e.e.a. aan oorspronkelijk bewoners die in traditionele vorm leven. Wij hebben een paar dagen op San Blas Archipel gezeten tussen de Kuna’s, wat erg bijzonder was. Ook Panama City vonden wij een prettige stad. Zeer vriendelijke bewoners overigens!

Mexico is mijn absolute favoriet, wat komt door de veelzijdigheid, het gemak van transport en slapen, het lekkere eten en de vriendelijke mensen. Als je vanuit Cancun start en de Maya route gaat doen, dan heb je alles. Je hebt cultuur, archeologische steden, tropische stranden en eilanden, een geweldig wegennet met dito betaalbare 1e en 2e klas bussen, je hebt prachtige veilige steden, je hebt jungle en lekker eten. De Maya route is goed te doen met Guatemala en Belize, alleen zijn Guatemala en Belize niet overal veilig. Meestal hoor ik dat een afsteker naar beide landen wordt gemaakt voor Tikal en voor Caya Caulker en eventueel iets meer. Je kunt bijvoorbeeld vanuit Palenque de reis richting Guatemla/Tikal inzetten en wellicht me meer reizigers in de bus zitten. Misschien is dat voor je gevoel dan beter :wink: Vanuit Guatemala gaat men vaak via Belize, met een eventuele tussenstop, naar Mexico terug, waar je bij Chetumal over de grens komt.

Qua tijd is het Mexico-Guatemala-Belize verhaal m.i. makkelijker te doen. Je reist bij de voorbeeld route in een lus over de kaart, waar je de bocht i.v.m. eventueel tijdsgebrek eerder kunt maken. Bij Nicaragua-Costa Rica-Panama reis je een beetje over een strook en moet je, mits je niet naar de start terug vliegt, deels dezelfde route voor de terugreis nemen.

Je kunt als voorbeeld mijn reisblog hier op Wereldwijzer eens bekijken, want vorig jaar hebben we een deel van de Maya Route, alleen in Mexico, weer eens gedaan en er een verslagje van bijgehouden. We hebben niet alleen Maya steden bezocht, maar zijn via die route met enkele tussenstops naar Palenque en terug gegaan. Link Blog Links bij “Categorieën” op Mexico 2009 klikken.

Voor alle landen is een beetje Spaans wel aan te raden. In Mexico heb je het denk ik nog het minst nodig, maar in alle landen kom je met handen en voeten ook een heel eind.

Als je nog vragen hebt horen we het wel :wereld:

Thanx Robert! Aan deze informatie heb ik zeker wel wat! Helaas maakt het de keuze nog niet makkelijker omdat ik eigenlijk een beetje neigde naar Costa Rica-Nicaragua en Panama… :smiley:
Betreft reizen denk ik dat we inderdaad misschien wat makkelijk denken, Thailand was natuurlijk heel makkelijk reizen en vliegen kost daar niets.
In eerste instantie trok Mexico me ook vanwege de veelzijdigheid, de cultuur afgewisseld met natuur en strand (duiken). Aan de andere kant hoor ik in mijn omgeving ook veel goede ervaringen vanuit Costa Rica en vooral Nicaragua. Vooral de jungle daar spreekt me dan wel weer aan.

Tja Spaans… Ik ga mn best doen om nog een paar basisbeginselen te leren voor de tijd maar weet niet hoever ik kom. :so:

Ik zal zeker eens op je reisblog kijken! Bedankt!

Hoi Denise,

Ik kan me wel voorstellen wat veel mensen zo aantrekt aan Costa Rica Het ziet er leuk uit, je kunt veel dieren spotten en het is niet duur. Hebben de mensen een groepsreis gemaakt, of hebben ze alles op eigen houtje gedaan? Die 3 landen combi wordt vaak aangeboden als groepsreis, waarmee je m.i. een visarun doet.

Wat ik er een beetje minder aan vind is dat je niet zo individueel bent als het lijkt. Vooral in de NP’s, waar je graag dieren wilt spotten, daar is het m.i. te druk. Panama heeft z’n parken veel meer gesloten voor bezoekers. Op Barro Colorado, een eiland in het kanaal, mogen in de week niet meer dan 10 bezoekers per dag komen. Het is niet goedkoop, maar je ziet dan toch echt wel een verschil met de open parken.

Als je vanuit Mexico meer richting Guatemala en Belize komt krijg je optisch een redelijk gelijk beeld als wat je van CR en Panama kunt vinden op het net. Het is qua route m.i. veel afwisselender. Bij de beroemde archeologische parken in Mexico is het ook op bepaalde tijdstippen erg druk, maar ga je naar bijvoorbeeld Edzna of Kohunlich, dan heb je de parken bijna voor je alleen.

Qua tijd blijf ik erbij dat de Mexico-Guatemala-Belize optie de betere is en nu je zegt duiken, dan kun je bijna niet meer om Caye Caulker en het Caribbische deel van Yucatan heen :wink: Misschien zou je Nicaragua kunnen laten vallen, dan is het met CR en Panama nog redelijk te doen.

Het zijn allemaal mooie bestemmingen en je moet zeker kiezen wat je het meest aanspreekt. Ik kan je een vergelijk schilderen omdat ik een aantal van die landen heb gezien.

Denk er aan, reizen moet geen strijd met de klok zijn, want dan ga je dingen missen en geniet je minder!

Heeey!!!
Om even aan te haken op Denise haar vraag over Mexico of Costa Rica, ik hoop van de zomer naar Mexico te gaan om het verschil te ervaren (ben in januari 2010 in Costa Rica geweest, ook erg mooi, maar ik kan dus nog niet vergelijken :D). Ik twijfel of ik deze zomer een Maya-route ga doen of het jaar erop in januari. Wat kun je aanraden qua weer?