ik wil dit jaar de hele maand november gebruiken om te backpacken echter kan geen keus maken welke bestemming. misschien helpt het als ik vertel dat ik thailand, china en indonesie heb gezien. ik ga ook voor het eerst alleen altijd met z’n drieën geweest dus daar moet ook mijn keuze op gebaseerd zijn, veiligheid en mensen treffen. nu heb ik de volgende route voor mexico.
cancun-vallalodid-merida-campeche-palenque-san christobal-antigua-vliegen naar flores-tika-belize-strand en cancun terug.
route vietnam wordt hanoi dan naar benenden langzaam naar ho chi min langs de delta richting cambodja. wat zouden jullie mij adviseren terwijl ik nu al weet beide zijn niet te vergelijken zuid amerika/azië. belangrijk uitgangspunt alleen reizen en veiligheid.
ik ken Mexico en Cambodja beiden redelijk goed en ben in beide landen vaker geweest. Het zijn fantastische landen om te bezoeken, maar wel totaal verschillend.
Het Aziatische deel ken je al een beetje en weet je waarschijnlijk al ongeveer wat je te wachten staat. Cambodja kun je wel niet vergelijken met bijvoorbeeld Thailand, want het land is echt heel erg arm. Op veel plekken zal je ook niet veel toeristen aantreffen, maar is ook niet veel, zoals hostels etcetera, voor toeristen te vinden.
Mexico heeft een kompleet andere sfeer dan de Aziatische landen. De vrolijke deuntjes zijn in veel plaatsen regelmatig te horen en is de mentaliteit van de mensen ook veel anders. Mexicanen zijn veel opener en “brutaler” dan Aziaten, wat de een als prettig ervaart en de ander weer niet. Mexico barst van de cultuur en historie. Vooral het gebied wat je noemt is vol aan prachtige archeologische sites, mooie steden en prachtige stranden. Neem daarbij een super openbaar vervoer netwerk en het is ideaal om op de bonnefooi te bereizen.
Qua veiligheid en kosten wint Cambodja denk ik van Mexico, maar ik denk dat als je je op de toeristische plekken richt Mexico een wat intensere ervaring is in het algemeen. In Cambodja maken voornamelijk de mensen het land en in Mexico is het meer verdeeld over mensen, bezienswaardigheden en cultuur.
Mocht je informatie over goede ho(s)tels willen hebben, geef dan maar een gil