Hoi allemaal,
ik wil half juli t/m eind augustus naar Mexico, Belize, Guatemala en misschien Honduras/El Salvador. Ik heb 6 weken en wil vanuit een retourtje Brussel-Mexico City boeken. Dan wil ik vanuit Mexico City richting belize en guatemala om vervolgens terug te gaan naar Mexico CIty voor de vlucht. Is dat goed te doen of heb ik meer tijd nodig? Rijden er voldoende treinen/bussen in mexico om snel zuidwaarts te gaan?
En nog iets, hoe zit het met de Spaanse taal, ik ken iets of wat, maar dat is verwaarloosbaar. Red ik mezelf met Engels?
Hopelijk kan iemand me helpen
Vriendelijke groet,
Gijs
Beste Gijs Bertus,
Het is makkelijk te doen in 6 weken, het is maar net hoe lang je ergens wilt blijven maar dat is allemaal aan jezelf.
Hier een lijstje met tijden en kosten van Mexico city tot Panama city heen en terug met de bus (trein is er niet).
Let wel de kosten kunnen een beetje hoger of lager zijn het is maar net welke klasse je neemt 1e of 2e en de tijden hebben hetzelfde, maar dit is wat ze aangeven, en heel belangrijk hier zitten geen tussenstops bij dus van stad naar stad direct nonstop.
Zie het een beetje als de interliners van Centraal America.
ADO gaat tot de grens in Mexico (Tapachula)
http://www.adogl.com.mx/en/index.htm
Ticabus gaat vandaar tot Panama en terug.
http://www.ticabus.com/rutas_horarios_tapachula.html
Mexico Mexico D.F. - Tapachula 18 uur € 58,00
Mexico Tapachula - Guatamala City 5 uur € 13,26
Guatamala Guatamala City - San Salvador 5½ uur € 13,26
El Salvador San Salvador - Tegucigalpa 6½ uur € 11,70
Honduras Tegucigalpa - Managua 7¾ uur € 15,60
Nicaragua Managua - San Jose 10 uur € 17,94
Costa Rica San Jose - Panamá 16 uur € 28,86
Panamá Panamá - Tapachula 54 uur € 93,60
Mexico Tapachula - Mexico D.F. 18 uur € 58,00
Totaal € 310,22
En wat de taal betreft daar heb je handen en voeten voor je zal een hoop mensen tegenkomen die geen woord engels spreken maar in de grote steden en bij de trekpleisters zijn er meestal wel een paar die goed engels spreken en zeker in de hotels.
Ik kan alleen zeggen kijk hoever je komt, sommige mensen hebben een jaar nodig voor een provincie en anderen willen zo ver en zoveel mogenlijk, het is maar net wat voor soort reiziger jij bent.
Heel veel plezier,
Bastiaan Versloot
Wow, mega reactie, thanks :). Ik ga zien wat ik kan aantikken, denk dat ik vanuit M-C direct doorknal naar het zuiden, op mn gemakje een aantal plaatsen zien en door naar Guatemala en Belize. Gozer, bedankt !
Dag Gijs,
Van Mexico weet ik het niet, maar in Guatemala reken je best enkele uren extra. Ik ben maar zelden in de opgegeven tijd op mijn bestemming geraakt. Meestal doe je er langer over (een héél uitzonderlijke keer inderdaad ook korter).
Wat de taal betreft: als je toch wat Spaans spreekt (probeer toch best een kleine basis te leren), gebruik dan de U-vorm (usted) in Guatemala. Als je de jij-vorm (tu) gebruikt, zeg je er eigenlijk: “ik ben veel meer waard dan jij”. En ik veronderstel dat dat niet de bedoeling is.
Veel plezier!
Kris
HéHé!
Dat is goed te doen idd. Wij hebben het ook gedaan.
Voor meer info: www.lijnandjell.reislogger.nl
Heeel veel plezier!
Ben nu al jalours!!!
groetjes, Annelijn
Hoi,
ik heb jullie discussie voor het gemak in het rondreizen deel gezet :zon02: