We wilden ook naar Thailand verhuizen.
Maar gezien de crisis zien we hier voorlopig vanaf.
In Europa nu ook niet alles even makkelijk.
In april en mei 2009 zag ik hoe weinig toerisme er was.
En hoeveel zaken er al gesloten werden.
Dat heeft ons doen besluiten ons emigratie plan voorlopig inde koelkast te zetten.
Het is al nooit makkelijk geweest om iets te beginnen in Thailand zonder dat het nagedaan word door de Thai zelf.
(Schoon)familie vrienden bezoek, zon zee strand cultuur shoppingmalls tempels en aan het eind wil ik nooit terug naar Nederland en zweef dan weer weken lang op die wolk als we weer terug zijn.
een Thai copieert, maar doet dat natuurlijk maar half z’n…
door dat te doen vernietigt hij meer dan iemand kan bouwen…
het grote probleem is
1- ge staat er alleen voor…
veel mensen komen er maar na een hele tijd achter …wat ALLEEN wil zeggen
2- meeste van de zaken die ge wilt, of probeerd op te zetten ,
hebt ge Thais personeel voor nodig…das niet voor te lachen…
daar kom je ook wat later achter
3- ge word door wetgevingen en nog een berg andere toestanden ontzettend beperkt in uw mogelijkheden …wat je zou/kunnen/willen/en maar kan doen…
je bent heel makkelijk pakbaar,manipuleerbaar en beinvloedbaar omdat je alleen tegen de rest staat…dus plooien,plooien…tot…??
het is de moeite waard om te proberen…
maar veel zweet , stress, en…
heel kleine kans van echt slagen, wel een interesante beleving
crisis of geen crisis er zal altijd wel iets aan de hand zijn
ik wens iedereen het beste…
zeker de buitenlander/se die iets probeerd op te bouwen in Thailand
volle zon…kinderen aan het zwemmen
Ik moet luuuk volledig gelijk geven.
Mijn doel is overwinteren in Thailand.Ik ben gehuwd met een Thaise en heb nog een dochter van 16.Dus nu reeds naar daar gaan is nog geen optie.Ben trouwens nog niet op pensioen(wel op brugpensioen).
Ik verblijf graag in Thailand en mijn vrouw heeft er nu grond gekocht waarop we binnen enkele jaren een huis zetten.Maar mijn verblijf zal dan ook een vakantieverblijf zijn.
Niet om te werken(mag trouwens uiterst zelden)maar om bij mijn familie ginder te verblijven en wat rond te reizen.
Ginder werken om een inkomen te verwerven?Dan moet je je uiterst goed voorbereiden.Zorgen dat je de wetgeving kent en een Thaise vrouw(of man) hebben die je zakelijk kunt vertrouwen.
Op de 100 vreemdelingen die er starten zijn er na 5 jaar nog zo’n 5-10 over.
Vergeet niet,zelf mag je geen betaalde arbeid verrichten(wel toezicht houden).
Er zijn natuurlijk wel enkele uitzonderingen,maar de regel is dat je kapitaal mag investeren en proberen ervan te leven.
Maar als je inkomen enkel daaruit bestaat is de kans groot dat je moet leven zoals een Thai.
En dan komen de problemen,want velen van ons kunnen het niet meer aan om zo te leven.Hier wordt altijd het mooie gezien van de reis,maar het dagelijkse leven is anders!Bekijk gewoonweg maar eens de sociale zekerheid.
Vergeet niet,zelf mag je geen betaalde arbeid verrichten(wel toezicht houden).
Voor alle soorten werk is een werkvergunning vereist, of het nu betaald werk is of toezicht houden. Zelfs voor vrijwilligerswerk is een werkvergunning vereist.
Om vooral lekker in mijn eigen huis te zijn en te genieten van alle heerlijk heden die die dit land tebieden heeft
Waar hebben jullie een huis gekocht Fransjes? Wij in Chiang Mai.
15 jaar geleden betekende een winter in Thailand+ een gulden werd koopkracht x 6… stookkosten hoger dan vliegticket.
als ik lees ; "ik wil in thailand wonen en een ziektekostenverzekering die alles vergoed en een baan en een huis en een lieve vrouw.
-1 goede en betaalbare ziektekostenverzekeringen genoeg, maar de 110% van nederland zyn me niet bekend.
-2 miljoenen thais zoeken werk en ga jij voor 200 euro per maand werken???
- huis staat wel op naam van madam en hoewel je een recht op 50% by scheiding zyn de overlevingskansen in zoon geval gering in het dorp.
- de flat kan 100% op je naam, maar de gemiddelde thai is kleiner dan die lange nederlander dus;
wc po laag, kamers kleiner dan in europa… Momenteel kost een flatje in Chiangmai een 1000.000 oftewel Euro 22.000
ik ben inmiddels 7 jaar met mn tweede Lisu getrouwd, bedenk wel dat je
never nooit de zelfde cultuur hebt.
Vaak zeggen ze YES YES en doen vervolgens NO NO.
Maar als je de culturele verschillen eraf haalt zyn ze niks slechter of beter als hollandse dames.
Maar hoe groot is je kans op een knappe jongedame die 15 jaar jonger is???
PS. vergeet ff niet dat veel thaise dames extreem jaloers kunnen zijn en als ze goed boos zyn zeggen ze niet zo als in Nederland: Gerrit, zullen we samen in gespreksterapie gaan, opdat onze liefde op een spiritueel hoogtepunt kan komen.
"zoek maar uit wat Feed m to the ducks betekent.
ben je echter aardig voor de schoonfamilie en heb je samen een kindje dan zit je goed.:kus:
Ik heb het goed naar mijn zin in Thailand en doe erg me best om de taal onder de knie tekrijgen en verder als je in dit avontuur stapt om in het buitenland te gaan wonen moet je soms tegen wat tegen slag kunnen .
Ben pas terug. Drie weken en een half Chiangmai. Twee doelstellingen: iemand terug zien en kijken wat de mogelijkheden zijn om naar Chiangmai te verhuizen.
Ik haat winters in Belgie,ook om andere lucht op te snuiven(dagelijkse rompslomp te ontlopen)hier in Belgie is als gestresseerd.g.s
Myn kameraad ook een thailandganger was ditmaal naar Peru voor een maand, hy vroeg zich af waarom de mensen daar straatarm zo vrolyk en relaxed konden zyn.
Terug in nederland ; een verwende klaagcultuur, nergens geweest zyn en alles beter weten.
Dik volgevreten vol kwaaltjes en pillen en poeders de hele wereld becommentateren, ranzige zombies, gelukkig dat Belgie al bougondischer is.
Maar ja het amerikanisme neemt ook in thailand toe, veel vrolijkheid is al verdwenen in tv s en bromfietsen en telefoontjes…
Zo leuk vind ik Belgie ook niet(misschien wat beter eten)dan de hollanders,voor de rest is het niet veel soeps,En ik zal blij zijn dat ik het kan afbollen binnen 5jaar"het hangt mijn voeten uit"op alle gebied.gegroet:georgessiam.
Om even te reageren op de migratie naar Thailand; De meeste mensen zullen het enigzins overschatten. Als voorbeeld, een erg goede kennis woont nu al 15jaar in Thailand en zal over een paar maanden (eindelijk) zijn Thaise paspoort krijgen, wat erg lastig is om te krijgen als Falang! Daarbij spreekt hij Thai, en heeft hij een goede baan en een mooi gezin. Dit is allemaal niet vanzelf gegaan, maar als je zoveel zelf discipline hebt om dit voor elkaar te krijgen dan denk ik dat je pas klaar bent om de migratie stap te nemen. Ik denk dat teveel mensen het zien als een soort levenslange vakantie, en dat is het natuurlijk niet. Voor niets gaat de zon op, toch?
Ikzelf zal denk ik terugkeren naar Thailand voor de cultuur, warmte, eten en vrienden! De standaard dingen waarvoor mensen naar Thailand gaan denk ik
Ik heb het al dikwijls gezegd Thomas,op vakantie gaan is niet hetzelfde dan pertinent daar te verblijven!!Had al een paar jaar geleden een test gedaan(6maanden verbleven)had in begin van mijn verblijf een beetje “heimwee”(wat ergens normaal is)maar ik heb mij herpakt.Wat je zeker moet doen als je daar verblijft:is een bezigheid hebben:werk,hobby’s die je eventueel samen kunt doen met je familie aldaar.Heb al veel mensen gezien die doeloos rondslenteren dit kan u ook overkomen beste vrienden!!mijn redenen omdaar te verblijven=ander klimaat,andere omgeving en minder stress-toestanden.gegroet:georgessiam.
Zoiets heb ik gehoord inderdaad, mensen die zich bijvoorbeeld na hun pensioen vestigen in Pattaya… De eerste week naar het strand is leuk, de tweede is ook nog wel te doen maar de derde word het toch al wel wat saaier… tot je je inderdaad echt gaat vervelen. Maar het voordeel van vervelen is dat je weer opzoek gaat naar dingen die dat probleem op zouden kunnen lossen.
Ook een goede relatie met vriendin(vrouw)en familie geef je de moed om nog iets te maken van je leven in Thailand.Nu dat je spreekt over Pattaya Thomas,money talk,dat weet iedereen,maar maakt het je ook gelukkerig?Zo wil ik toch niet leven,geef mij maar het geborgenheid van de "familie"meer vraag ik niet.georgessiam.
Pattaya is een andere planeet…
Als je van falangs houdt en van bier en dames is het een paradysje.
maar als je van andere dingen houdt, samen met je partner genieten van de kleine dingen van het leven blyf daar dan niet langer dan 14 dagen.
Ik houd van bier en dames (welke man niet ?), maar ik houd niet van Pattaya, en daarom mijd ik Pattaya ook altijd…
ik hou van geborgenheid,gezellig samen zijn met de familie,al die Pattaya toestanden heb ik niet nodig om gelukkig tezijn “later”!!gegroet:georgessiam.