met Russische auto van NL naar RU

Hallo reizigers,

Met een vriend ben ik aan het brainstormen over een vakantieplan om met de auto (vanuit Nederland) naar Tomsk te gaan reizen, waar hij een talencursus Russisch gaat volgen. Tot nu toe is het enige wat vast staat dat hij daar die cursus gaat volgen in de zomer van 2017.

Het liefst willen wij in een Russische auto/bus de hele rit gaan maken maar daarvoor moeten we nog het nodige gaan uitzoeken.

De grootste uitdaging lijkt het kopen van de auto, aangezien we het liefst met een Russisch kenteken willen rijden om zo min mogelijk op te vallen en dus weinig last te hebben van politie met ‘overtredingen’ die ter plekke bedacht zijn en eventuele criminaliteit gericht op buitenlanders.

Ik weet dat het op z’n minst een tijdrovende bezigheid gaat zijn om de auto op eigen naam te zetten, maar ben met name benieuwd naar de mogelijkheden hiervan.
Wat zijn jullie adviezen en ideeën hiervoor en waar moet ik allemaal aan denken wat betreft het kopen van een auto of waar zou ik meer informatie kunnen vinden. Het kopen en op naam zetten van een (tweedehands) auto is mij nog niet helemaal duidelijk en kan ik ook maar moeilijk terugvinden op internet. Voor zover ik het goed begrepen heb is het met name moeilijk de auto op naam te zetten omdat je hiervoor een woonadres moet opgeven en ik neem aan dat een Nederlands adres hiervoor niet gaat werken. Het toeristenvisum zou in dit geval geen problemen moeten geven (als ik het goed heb).

Tot nu toe heb ik nog maar weinig vergelijkbare plannen op andere fora kunnen vinden. En over het algemeen kwam het advies neer op schrappen van het plan.

Mijn ervaringen met Rusland zijn nihil, de vriend waar ik mee ga is er al wel vaker geweest en vind het een prachtig land (wat ik graag geloof), vandaar de taalcursus die hij gaat volgen.

Dat het een uitdaging gaat worden weet ik, maar ik hoor graag ideeën, suggesties en mogelijkheden en tips waar ik meer informatie kan vinden.

Groeten Pascal

Jullie willen naar Rusland rijden met jullie Nederlandse auto, om vervolgens een auto in Rusland te kopen? In welke plaats wil je die auto kopen? Hoelang blijven jullie in Rusland? Je hebt het over een toeristenvisum, dus maximaal maar 30 dagen?

Het liefst gaan we eerder al een keer om de auto te kopen, die naar Nederland te halen, hier nodige onderhoud/aanpassingen maken voor eigen gemak en vervolgens naar Tomsk te rijden. Of we de auto echter Rusland uit krijgen weet ik niet, dus wellicht dat we het anders moeten doen, maar dat is het ideaal.
We kennen wel iemand in Rusland waar de auto zo lang misschien kan blijven, zodat we 'm wel eerder al kunnen kopen, dan weten we in ieder geval zeker dat we een auto hebben als we werkelijk willen vertrekken.
Omdat we de auto al eerder willen kopen zoeken we in de westelijke delen van Rusland via avito.ru. Tweede hands dus en we stellen niet bepaald hoge eigen aan de auto, het mag best een rammelbak zijn.
Een grove schatting van de reistijd met google maps zou 71 uur rijden zijn, dus minstens 15 dagen, maar dat is vanuit Nederland, maar met een toeristenvisum moet het wel lukken. Mijn vriend gaat dat Russisch leren, dus hij kan waarschijnlijk een studievisum krijgen.

Naast avito kun je ook nog kijken op auto.ru, hier staan ook meer dan genoeg auto’s op. Ik begrijp alleen niet waarom je in Nederland het nodige onderhoud wil doen, daar je dan ook veel meer kilometers moet gaan maken. Of vinden jullie een roadtrip door Europa ook leuk, dan moeten jullie dat natuurlijk wel doen. In Rusland kan er ook echt genoeg aan de auto worden gedaan waardoor hij als een zonnetje rijdt. :wink: Ik begrijp jullie ideaal, maar de auto gaat natuurlijk vanuit Rusland Europa in en ik weet zeker dat dit verzekering technisch lastiger is dan wanneer de auto gewoon in Rusland blijft. Ik zal mijn man eens vragen of hij weet hoe het precies zit.

De roadtrip door Europa spreekt mij ook aan en dan vertrekken we ook echt van huis uit wat het toch completer maakt :blush:.
Aan de verzekering hadden wij nog niet eens gedacht, goede tip :+1:. We vroegen ons wel af of we ermee de grens over konden, zonder dat we 'm werkelijk exporteren.

Exporteren hoeft niet, jullie gaan met de auto op vakantie en laten hem vervolgens weer in Rusland, neem ik aan? Waarom willen jullie de auto kopen, eigenlijk? Is het niet een idee om een auto te huren?

Huren is een mogelijkheid, maar dan kunnen we 'm natuurlijk niet aanpassen naar eigen wensen. Daarnaast verwacht ik dat een rijdende rammelbak goedkoper is dan een auto huren. En uiteindelijk heeft een versleten Lada ook wel zo zijn charmes :wink:

Hou er rekening mee dat je als Nederlander in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken mag rijden.

Dat weten we, het mag tot twee weken, dus we gaan er hier niet veel in rijden.
En meer dan twee weken zouden wij natuurlijk noooit doen… ugh ugh…

U moet voldoen aan een aantal voorwaarden om vrijstelling voor bpm en mrb te krijgen bij kort gebruik. Zo moet het gaan om een auto met buitenlands kenteken die in het buitenland is gehuurd, geleaset of geleend. En mag u de auto niet meer dan 2 weken in Nederland gebruiken.

Dit geldt dus niet als je de auto gekocht hebt. Heb je de auto gekocht dan moet je aangifte voor BPM en MRB doen anders mag je er niet in rijden.

Ik vind dat jullie een heel avontuurlijk plan hebben bedacht maar ik heb mijn twijfels aan de haalbaarheid. Naar mijn mening is het goedkoper om daarheen te vliegen en een auto te huren daar. Daarnaast scheelt je dat ook 8 reisdagen die je daar kan gebruiken. Je moet binnen 30 dagen weer Rusland uit zijn met een toeristenvisum en geloof mij maar dat je echt geen uur later bij de grens wil zijn.

En dan met die versleten Lada naar Nederland rijden en er hier aan laten sleutelen? In Rusland heb je daar toch een betere kans mee. Het idee vind ik leuk, maar het is wel optimistisch. :wink: De reis naar Tomsk is lang, enige betrouwbaarheid en comfort is dan toch ook wel gunstig? Ik ben het met Jacco eens, ik zou zelf ook eerder daarheen vliegen en een auto huren.

Ik ben het met jullie eens dat het gehele plan optimistisch is, maar daarom wil ik kijken hoe dicht we bij dat ideaal kunnen komen.
En daarvoor zijn we voorlopig in ieder geval nog aan het uitzoeken of we zonder Russisch woonadres een auto op onze naam kunnen zetten.

Ik kan dat morgen wel navragen bij mijn vriendin. Misschien dat die dat weet. Zij werkt bij Toyota in Sint Petersburg.

Natuurlijk blijf ik wel van mening dat je hier niet in die auto mag rijden tenzij je aangifte BPM en MRB doet. Ik denk dat die Russische auto dan ineens een stuk minder interessant wordt.

Wat wil je uitgeven aan de auto? wat wil je er dan nog aan aanpassen?
Hou er rekening mee dat je 2 x 2 visums aan moet vragen? (wit rusland en rusland)
De auto halen 5000 km heen en terug, vervolgens als de reis begint 6300 km naar Tomsk.

Wat je alleen op een enkele reis aan brandstof uitgeeft met zo’n lada kan je een riante auto voor huren.
Wil je een lada comfortabel maken voor zo’n tocht moet je er toch een paar duizend euro in steken.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben heel erg van het avontuurlijke, maar in het geval van Rusland zal je waarschijnlijk veel te duur uit zijn met je plannen. Daarnaast moet je door het 30 dagen visum heel goed plannen en mag er niets tegenvallen want als je te strak plant en je wil het land uit na middernacht als het visum is verlopen dan heb je toch echt een probleem.

Wil je rijden? Vlieg naar Moskou huur daar een auto en maak de tocht door Rusland vanaf Moskou.
Op de terugweg plan je 2 of 3 dagen in Moskou, zit er wat tegen heb je speling alvorens terug te vliegen.

Ben je ooit al in rusland geweest,zo nee ga er eerst een keer naar toe,ik ben blij dat ik met het vleigtuig ben gegaan achteraf,ze rijden daar als gekken,maar echt levens gevaarlijk,zeer slechte wegen,je rammelbak valt zeker uit elkaar,beste is een 4X4 zware bak,toyota,nissan patrol. want wegen is echt een drama,iedereen heeft een dashcam en nu begrijp ik waarom. ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. vliegtuig van moskou naar st petersburg was maar 60 euro met zijn 2en,2 uur vliegen,daar rijd je nooit tegenop 20 uur rijden minimaal.want de afstanden zijn gigantischs,en kan totaal niet opschieten,200 km zijn 400 nederlandse kilometrs,berg op berg af,gaten in de weg,tegenliggers die zo inhalen,voetbagngers,tanks alles kan je tenkomen op de snelweg.