In september wil ik beginnen aan mijn wereldreis.
Een onderdeel van de reis zal de trans-Mongolië express zijn.
Mijn idee is om met de auto naar rusland te gaan.
Route:
Duitsland/Polen/Oekraïne(via kiev/tsjernobil) Rusland:Moskou.
Als ik moskou nader wil ik de auto verkopen en dan verder met de trein naar Moskou om daar de reis te vervolgen met de Trans Mongolië Express.
Zijn er mensen die ervaring hebben met het verkopen van een auto in rusland en welke belemmeringen kom je tegen?
Ik hoorde iets van dat de auto visum gebonden is oid, zou dit problemen opleveren om het land dan met de trans mongolie express te verlaten?
Een gestolen auto moet ingevoerd worden en is al een ramp.
Laat een Rus deze hier al kopen en registreren en met die Rusland nummerborden geen corrupte Politie die telkens aan een Hollander nieuwe wetten wil opleggen.
Alleen was ik geen Rus maar Ex Sovjet militair en daar waren ze niet blij mee.
Maar de meeste moeten betalen. Officieel met bon een hoog of contant lagere dus zo vullen ze hun matige salaris aan door uitsluitend buitenlanders te controleren.
Met een Internationaal rijbewijs in Russische auto rijden hier mag als je onderweg bent naar Rusland met Visa.
Dat is de enige manier om in buitenlands kenteken Nederland te verlaten.
Anders auto even vanaf Duitsland laten vertrekken en dan heb je geen problemen met import en registratie.
Dus vooraf verkopen aan een vriend daar en je bespaarde je veel werk en omkoping dus zo gaat het sneller en veiliger.
Eigenlijk zou ik dus contact met een Russische auto importeur moeten zoeken of zo iets. Ik heb niet echt veel kunde in Rusland dus dan kan ik het beste een auto handelaar of zo in de buurt van Moskou zoeken of niet?
Ik weet hoe handelaren zijn en vooral Moskou is niet bepaald de meest eerlijke stad.
Liever een goede vriend of familie die deze hier in Nederland gaat kopen op zijn naam en die zorgde voor import tarief en kenteken.
Dan kunt U deze voor hem daar naar toe rijden en je bent na afloop van je auto af.
Daar een reeds aanwezige invoeren is namelijk een ramp, omkoping en zelfbedachte regels zijn eerder regel dan uitzondering.
Zoek dus een betrouwbare Russische vriend die ook in geval van problemen kan helpen want Rusland is anders dan Nederland.
Zelfs ik als Rus zal niet met plezier naar Moskou gaan, te crimineel en zelf Russen hebben daar vaker problemen dus hoe moet jij als onwetende Hollander daar overleven?
Omdat ik zelf voor 40% Rus en 60% in Europa zit kan ik niet helpen.
Wel weet ik dat een goed contact noodzakelijk is want ook zien ze mijn als oud Sovjet vaak voor Nederlander aan en daar kun je aan verdienen!
Dus wees voorzichtig want er zijn hele vriendelijke oplichters die je zelfs Wodka laten proeven om daarna een boete te geven omdat ze ook Militia zijn wegens dronken rijden!