Met puber naar Thailand

Hi Dave en anderen,

In augustus ga ik samen met mijn bijna 14-jarige dochter ruim twee weken naar Thailand. Low budget :). De eerste week Bangkok, nachttrein Chiang Mai en dan vlucht terug naar Bangkok. Dan loop ik even vast.

Beetje strand en zon zou leuk zijn dan.
Ik wil wel naar eiland, maar Ko Samet is voor haar denk ik echt te saai. Vorig jaar was ik op Ko Samui, aan de ‘rustige kant’, maar daar ben ik weer zo bang voor alleen maar dronken feestgedruis en daar is dochterlief te jong voor (en bovendien vind ik dat niet leuk).

Ik overweeg om gewoon met de trein vanuit Bangkok naar ‘beneden’ te zakken en dan maar op goed geluk te kijken wat leuk is. Hua Hin, etc. Maar als iemand goede tips heeft, graag.

groetjes, Saar

Beste Saar,

Een ieder zijn of haar ervaring is persoonlijk maar goed hierbij mijn mening.

Het duurste is het vliegticket,dan lijkt me ruim 2 weken vrij kort.
Via diversen sites kun je voor elk budget een hotel,guesthouse ect… boeken.

Indien mogelijk zou ik dan wat langer gaan en je kind erbij betrekken.
Wat vindt zij leuk ?
Wat zijn haar wensen ?

Mvg
                                                         Searcher

Hey Djuuls,

Hua Hin is een prima plek, al vind ik het zelf veel te toeristisch.

Je zou Hua Hin kunnen combineren met Cha Am en Prachuap, Cha Am ligt slechts een half uurtje verder met bus of trein. Cha Am is niet meer dan een mooi strand met casuarinabomen, en veel hotels. In deze plaatsen kun je altijd eten wat je wilt.

Nog weer verderop ( 2 uur met trein of bus) ligt dan weer Prachuap Khiri Khan, daar komt nooit een toerist, maar is een leuke plaats met mooie stranden. In deze plaats is nauwelijks westers eten te koop, maar het is mijn favoriet van de drie. Of dat ook je dochters favoriet zou kunnen zijn, weet ik niet, als ze een makkelijke eter is, misschien wel.

Hallo,

Waarom niet Ko Phi Phi of Koh Tao dat zijn leuke eilandje maar wel echt om te relaxen.
Ze zou wat met duiken kunnen doen op Koh Tao of Ko Phi Phi zodat ze ook daadwerkelijk iets te doen heeft.

gr van Moira

Als Samet te rustig is (inschatti8ng van de OP) dan zal Cha-am of Prachuap zeker te rustig zijn. Hua Hin zou wel kunnen, zij het dat dat voornamelijk Thais toerisme is. Plaatsen als Koh Phang ngan, Koh Tao, Phi Phi, Phuket en Krabi lijken dan geschikter. Hier is overal variatie en zowel rust als meer drukte te vinden, plus er zijn activiteiten voor iedereen.

Hallo allemaal,

Dank alvast voor de tips! Helaas kan ik niet langer dan ruim twee weken weg. Het ticket hebben we al gekocht, voor 680 inclusief een eerste overnachting in Bangkok.
Ik betrek haar er heel erg bij, maar het is ook moeilijk te bepalen als je er geen beeld bij kunt maken. Daarom heb ik maar besloten, met jullie tips en tips van anderen, om het een beetje op ons af te laten komen en kijken hoe zij het ervaart. Ko Samet schijnt minder ‘doodstil’ te zijn dan ik eerst dacht, ik hoef zeker niet in heftige uitgaansgelegenheden te komen, maar, nu met haar, ook niet perse op plaatsen ‘waar nooit een toerist komt’. We gaan het zien, het is inderdaad persoonlijk. Maar nogmaals enorm veel dank voor de reacties!
Groet, Saar

Zelf denk ik dat Ko Samet er geschikt is om met een puber heen te gaan. Wij zijn er vorige maand geweest en het was toch nog aardig druk.

Het drukste en bekendste strand op Samet is Had Sai Kaew, hier vind je de meeste restaurantjes, barretjes en bungalows. 's Avonds worden er kussens op het strand gelegd en dan kan je er heerlijk eten, al zittend op het strand.
Bruisend nachtleven is er niet op Samet, wel een aantal barretjes waarvan er sommige tot een uur of 3 open blijven.

Vroeger kwamen er voornamelijk veel backpackers op Ko Samet, maar de laatste jaren zijn er zoveel leuke resorts bijgekomen dat het eiland nu ook ’ ontdekt’ is door families met kinderen.

Vooral in weekenden en in Thaise vakanties is het druk op Ko Samet, veel Thai en expats uit Bangkok komen dan naar Samet om de drukte van de stad te ontvluchten.

Wij zaten paar weken terug in Samed Villa, niet op het drukke Had Sai Kaew ditmaal, maar op het iets zuidelijker Ao Phai, resort kan ik zeker aanraden.

Beste Saar,

Onze zoon gaat inmiddels ook al 4 jaar mee naar Thailand (hij is 14) en wij reizen over het algemeen onafgebroken door Thailand, of aangrenzende landen. Ik heb van hem nog nooit gehoord dat iets te saai is, een “kind” van 14 doet zoveel nieuwe indrukken op in zo een land dat het nooit saai kan zijn, alles zou juist een beleving moeten zijn. Maar wetende dat pubers lastig kunnen zijn begrijp ik je vraag wel, als ik Samet dan vergelijk met Samui dan kan ik mij voorstellen dat Samui wat aantrekkelijker is en wat levendiger (maar ook wat duurder) is dan Samet. Zelf geef ik dan de voorkeur aan Samui zeker omdat Koh Toa vlakbij is waar je voor weinig geld je duikbrevet kunt halen (tipje…niet doorvertellen Coralview op Koh Toa…) en je kunt mooi naar Koh Panang voor de full moon party :wink: (grapje natuurlijk) maar Samui heeft zeker meer te bieden voor zowel jou als je dochter dan Samet.

Veel plezier in ieder geval…ben jaloers op je ik zou ook graag weer weg willen :slight_smile:

Ik realiseer me ineens dat mijn vraag wel een beetje verwend klinkt; en mijn dochter kennende vindt ze juist alles prachtig. We zijn samen enorm aan het sparen voor de reis (3 x oppassen: wéér een nacht verdiend, mam) en ze roept ook steeds dat alles goed is, maar daarom wil ik het juist ‘zo goed mogelijk doen’.

Duiken mag ze niet in verband met haar oren, dus dat valt af. Het enige wat ik denk, is dat een week op een strand met alleen palmbomen, een goed boek en alleen haar moeder zal gaan vervelen (onbegrijpelijk), maar dat is eigenlijk alles. Wat ik hierboven las over Ko Samet gaf toch een andere indruk van het eiland dan die ik had. En Ko Samui: kan niet iemand leuk oppassen als ik naar de Full Moon party ga? :wink:

Mijn dochter zegt zelf dat we niet naar Ko Samui moeten gaan, omdat ik daar al ben geweest en ik ook nieuwe dingen moet zien. En daar heeft ze gelijk in ook!

Andere vraag: olifanten. Bij Chiang Mai schijnt een organisatie te zijn die olifanten redden, je kunt ze daar ook wassen en bekijken, weet iemand daar iets van? Het zou opgezet zijn door een Nederlandse? (of moet ik hier een nieuwe forumvraag voor opzetten, sorry, ben nieuw hier).

Hoi Saar,

Don’t worry, ik vind je vraag iig niet ‘verwend’ over komen. Leuk dat het zo leeft bij je dochter en dat ze hard aan het sparen is voor de overnachtingen :slight_smile:

Wat de Nederlandse ‘olifantendame’ betreft, denk ik dat je Antoinette van de Water bedoelt, dit is de website waar je meer info kunt vinden:

http://www.bring-the-elephant-home.org/en/

Tsja, Ko Samet…ik vind het een heerlijk eiland, maar meningen verschillen natuurlijk…
Je kunt er ook gewoon excursies boeken, dus bijvoorbeeld een dagje met de boot weg en lekker snorkelen.

is ook zo wat Dave zegt…ik zeg altijd maar gewoon doen, dat is bij mij al die keren nog geen 1 keer tegen gevallen.

Zelfs met mijn vrouw en zoon naar Pattaya (alle vooroordelen in overweging genomen) een schitterende tijd gehad (en later zelfs nog 1 x een week verbleven), dus zelfs daar kun je, je prima vermaken (je moet wel even door het een en ander heen kijken, maar als je dat kunt…is het er prima en veel te doen).
Wat ik hiermee wil aangeven, iedereen zal wel tipjes en ideeën hebben, uiteindelijk moet je er zelf een goed gevoel bij hebben en jullie moeten het allebei leuk hebben, dat is ook altijd de kern van onze vakanties, we moeten het alle 3 leuk vinden!

leuk zijn jullie, nu wil ik zo ongeveer overal naartoe :wereld::paranoid:

Dank, ik ben blij met de tips. Ook goed Dave, om te horen dat Ko Samet toch niet zo stil is als ik dacht. Mijn Nederlandse vriend Iwan die in Bangkok woont, is ook erg pro-Samet.

We gaan gewoon samen ons gevoel achterna en zien het wel. Toch heb ik door deze tips weer een wat beter beeld gekregen, beter dan wat ik in alle gidsen lees.

Ach we helpen je graag een eindje op weg :slight_smile:

Aanvulling voor wat betreft de olifanten: dit is de site van het park van ‘geredde’ olifanten:

Daar kun je één of meerdere dagen verblijven als vrijwilliger, in een huisje - idyllisch maar wel vrij duur. Je kunt ook een dagtrip maken - goedkoop- waarbij je uit Chiang Mai 's ochtends wordt opgehaald, hele dag bij de olifanten, voeren, vegetarische lunch (heerlijk), olifanten wassen, gruwelijke video over mishandeling bekijken (nooit meer op een ‘toeristen-olifant’ een tochtje maken daarna). Mijn dochter (10) vond het meer dan geweldig, andere kinderen die daar verder rondliepen ook. Aan te raden.

Groet,
Cactuscwby

Dank!
Ik had het inmiddels al gevonden. Het lijkt me een erg goed idee, alleen zonder die gruwelijke video, maar goed.
Prima allemaal, olifanten wassen, altijd al eens willen doen :slight_smile: