Met ons gezin op de bonnefooi rondreizen in Indonesie

Hi Jenny,

Dit komt van de site van Budpar.go.id (Ministerie van Cultuur en Toerisme) de meeste sites over visa hebben deze info nog niet opgenomen, maar ik heb het zeer zorgvuldig onderzocht, ook in kranten uit Pontianak. Het is afgelopen november pas rondgekomen. Ik heb mijn ticket naar Pontianak al gekocht, mocht het onverhoopt allemaal bedrog zijn, het is tenslotte Indonesia, dan reis ik door naar Kuching en haal een visum bij het Consulaat. Ik ben echter vrij zeker van mijn zaak. Je hoort wel, ik wil een dag en een nacht in Entikong verblijven om te kijken wat daar zich afspeelt. Ik moet als de wiede-weerga terug naar Solo want ben mijn hele teringzooi aan het opruimen die ik in 19 jaar bij elkaar heb gebracht i.v.m. het verlaten van Java op 7 juni a.s.

P.S. Op 11 dec j.l. meldde het nieuws trots::wub:

Pontianak, 11/12 (Regional.Roll) - Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Provinsi Kalimantan Barat, mencatat 28 orang wisatawan mancanegara (wisman) masuk ke provinsi itu menggunakan Visa on Arrival (VoA) sejak diberlakukan 1 November lalu. Wisman tersebut rata-rata dari Eropa, kata Kepala Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kalbar, Rihat Natsir Silalahi, di Pontianak, Kamis. Dari 28 Wisman itu, 19 diantaranya masuk dari Pos Pemeriksaan Lintas Batas (PPLB) di Entikong, Kabupaten Sanggau, dan sembilan orang lainnya masuk dari Bandar Udara Supadio Pontianak.

In 41 dagen maakten 28 buitenlandse toeristen gebruik van de faciliteit, 19 via Entikong en 9 via Supadio - Pontianak

Ik was verleden week naar Entikong geweest, 7 uur bussen vanaf Pontianak. Heen op een gewone bus, terug met een luxere Maleisische bus afkomstig uit Kuching. De kleine bis bumel was echter sneller. Die luxe bussen zijn iets te groot voor de wegen daar. Bij Entikong liet ik mijn paspoort afstempelen als zijnde vertrokken naar Maleisië, ik ben echter nooit zover gekomen.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/104376.jpg
UIT
Toen ik langs het afstempelloket was, sloeg ik meteen af naar de afdeling aankomst, zonder naar de Maleise grenspost door te lopen, kocht daar een VOA voor US$ 25 betaald met 270.000 Rp. Moest een formulier invullen met vragen over Flu Babi (varkensgriep). Toen even via het oor de temperatuur opgenomen. Daarna aan het loket mijn visum verder geregeld. Duurde wel iets lang, want de computer was kapot. Binnen 20 minuten stond ik in Indonesië zonder het land ooit uit geweest te zijn. Behandeling uiterst vriendelijk. Het dient wel vermeld te worden dat de grenspost tot 17.00 uur geopend is.

http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/1/104377.jpg
IN

Voor hen die uit Kuching komen, vanaf Pontianak kan men met Batavia Air naar Yogya (Rp 688.000 vetrek 14.20 u) vliegen en verder naar Surabaya. Hoef je niet naar Jakarta. Misschien een tip voor Kitas-houders, in Entikong hoeft er geen fiskal betaald te worden.