Met kinderen naar Peru - tips en must sees

Hallo allemaal,

Zijn er ook mensen die met hun gezin naar Peru zijn geweest? Wij, gezin van 5 met kinderen van 16, 13 en 12, willen as zomervakantie graag naar Peru gaan. We overwegen om dit via een bureau te doen echter loopt dat aardig op qua kosten. Nu overweeg ik om zelf een route uit te stippelen. Hoor graag jullie tips en must sees.

Grt Monique

Beste Monique,

Ik ben een Belgische en getrouwd met een Peruaanse man. Samen hebben we een zoontje en gingen we vorig jaar voor het eerst naar Peru. Mijn zoon was toen 10 maanden oud en het ging goed.
Wij bleven wel ter plaatse maar dat ging heel goed.

Je kinderen zijn een stuk groter dus dat moet zeker lukken.
Het reisbureau dat mijn man zijn familie runt in Cusco, organiseerde reeds reizen voor gezinnen (jongste was reeds 8 jaar) en dit is vlekkeloos verlopen! Dus het kan. Peru is een gemakkelijk land om in rond te reizen, zeker als het (deels) georganiseerd is.

Aarzel niet om ons te mailen als je graag wat verdere - vrijblijvende - info ontvangt!

Succes met het plannen van jullie reis,
Valerie

Uitstekend om zelf een route uit te stippelen (voorpret) om te besparen op de kosten van de reguliere grote reisorganisaties die standaard pakketten aanbieden. Je zal echter altijd gebonden zijn aan de diensten van een reisorganisatie, ook de lokale.
Zeker met een gezin met tieners raad ik je sterk aan om in zee te gaan met een van de kleinere bureaus in Nederland die nauwe banden hebben met lokale touroperators. Die zijn veel flexibeler, goedkoper, en zijn wel in staat om een “zelf gekozen” route op elkaar te laten aansluiten.
Waarom alvast in Nederland? Simpelweg omdat het ondoenlijk is om in het hoogseizoen ter plekke nog iets te regelen, zeker voor de hoogtepunten. Voor de (onze) zomerperiode moet je de entree kaarten voor Machu Picchu (en redelijke hotels in Aguas Calientes) nu wel gaan regelen.
Zo heb ik in Peru rondgereisd met mijn dochter van 16 en dit deels geboekt via Mijn Bestemming Peru. Ik had het niet beter kunnen doen en regelen, al heb ik als Nederlander in Cusco op school gezeten en er later nog vaak rondgereisd.
Website: www.mijnbestemmingperu.nl
Dat is een vrijwilligers projectorganisatie dat ook tours en reizen organiseert (er zijn er meer). Kijk bijvoorbeeld op hun site onder Tours naar de Inca-Jungle Trail naar Machu Picchu. Vooral je kinderen zullen zoiets aanspreken. Te avontuurlijke onderdelen kan je eventueel skippen (flexibel, zelf onderhandelen door met hen te overleggen). Andere tips voor Peru-reis met de leeftijd van jou kinderen zijn:
In de hoofdstad Lima is een bezoek (of onderdeel van een stad-trip) aan het waterpark echt de moeite waard (Circuito Magico del Agua), alsook de Catacomben in het Monasterio de San Francisco.
Vanuit Lima een boottocht op zee naar de Islas Bellestas (een dag). Op zee zie je dolfijnen, walvissen, pinguins, robben etc, maar ook een van de grote tekeningen als onderdeel van de Nasca-lijnen (combi van natuur en historische cultuur).
Succes met de voorpret.

“ondoenlijk” om ter plaatse nog iets te boeken in het hoogseizoen is wel wat kort door de bocht…
Als je een flexibele reis plant, kan je het meeste wel nog ter plekke boeken hoor. En vaak is dit ook goedkoper dan online.
Alleen weet je nooit wat je krijgt natuurlijk en is het altijd wat moeilijker om te achterhalen hoe goed de agency is.
Wij hoorden zo al enkele “horrorverhalen”, al zijn die eerder uitzonderlijk en heb je die overal wel.

Wat Machu Picchu betreft, ben ik het eens met BartLima. Je plant het best van tevoren in het hoogseizoen. Zeker als je reisplanning krap is!

Imperial Peru organiseert enkel en alleen reizen op maat, niet in grote groepen, dus je mag altijd mailen als je graag vrijblijvende info ontvangt. Je kan ervoor kiezen om de hele reis te laten uitstippelen of slechts enkele stukken. Al dan niet in combinatie met vrijwilligerswerk. Er wordt bovendien volledig met jullie wensen en budget rekening gehouden.

Succes met het plannen!

Wat een prachtige reactie bij wijze van voorpret voor wat je in Peru kan gaan tegenkomen. Iedere ‘lokale’ Peruaanse reisorganisatie zal inderdaad beweren dat ‘ondoenlijk’ kort door de bocht is. Er is in Peru uiteraard altijd wel iets te ‘regelen’ (lees: onderhandelen, dealen, voor elkaar krijgen).
Zoiets krijg je als goed ingevoerde Peruaan wel voor elkaar (mits er commissies betaald worden), maar lastig (lees: ondoenlijk) voor een Nederlands gezin van 5 personen in het hoogseizoen dat niet op de hoogte is van lokale gebruiken en lokale toeristische handeltjes.
Imperial Peru is een van de (er zijn er meer !) goedkoper en betere organisaties voor reizen op maat.

Tip: maakt niet uit bij wie je deels je reis-op-maat boekt, zorg er wel voor dat je een direct contactmogelijkheid hebt tijdens de reis. Als zich iets voordoet, kunnen juist zij (binnen het reeds afgesproken budget) het snelst en gemakkelijkst oplossingen ‘regelen’.

Succes met de voorpret en een goede vakantie.