Georganiseerde reis of op goed geluk

Hoi iedereen,
In juli 2012 trekken wij voor 25 dagen naar Peru. Wij hebben al enkele offertes aangevraagd bij reisbureaus in Nederland en België omdat ik graag alles vooraf plan. Nu wil mijn man gewoon op goed geluk rondtoeren. Wij spreken geen Spaans. In hoeverre is het mogelijk om een degelijk hotel te vinden? Wij zouden graag het noorden met het zuiden combineren met oa een bezoek aan de Nazca lijnen, Huachina, titicacameer, Puno, Arequipa, Chan chan, Macchu pichu en het amazonegebied… We zouden hierbij gebruik moeten maken van verschillende binnenvluchten. Is het mogelijk om dat ginds allemaal ter plaatse te regelen zonder dat ze ons ’ in het zak ’ zetten. De offerte vertelt ons dat we ongeveer met hotels, vervoer en entrees inbegrepen een 1750 euro per persoon kwijt zullen zijn. Zou het goedkoper zijn om alles ginder te regelen?
Ik ben een eeuwige twijfelaar, dus overtuig me!
Issa

Dat lijkt me een moeilijke combinatie. Je wilt alles van te voren geregeld hebben, terwijl je man het op goed geluk wil doen. Bedenk dat juli in Peru hoogseizoen is. Dus je zult nog wel eens op volgeboekte hotels, vluchten, bussen, enz. stuiten als je op goed geluk te werk gaat. Jullie willen ook nogal veel doen in 25 dagen, noord en zuid en amazone gebied. 1750 euro per persoon lijkt me redelijk. Ik weet het antwoord niet maar neig ertoe te zeggen, neem een georganiseerde reis.
In mijn optiek is de onzekerheid over waar je in de avond terecht komt onderdeel van het plezier van reizen, maar het lijkt me dat dat niet jouw optiek is.
http://www.hostellima.nl/

kijk eens op peru planet- belg die in Cusco woont en prima reizen aanbied

Ben het eens met Hendrik Herman. Op eigen gelegenheid reizen in Peru is heel goed mogelijk, maar het gaat een stuk gemakkelijker als je én een beetje Spaans spreekt én genoeg tijd hebt. Jouw reisplan is wel erg ambitieus voor 25 dagen als je ook ter plekke alles nog moet uitzoeken en regelen. Dus: georganiseerde reis of toch zelf regelen maar dan een wat bescheidener programma maken met minder bestemmingen.
Zou je op eigen gelegenheid gaan: kijk bij LAN eens naar de Airpass als je veel binnenlandse vluchten nodig hebt. Dat scheelt al snel vele honderden euro’s.

Als je op de bonnefooi wil gaan reizen dan MOET je een paar woorden spaans spreken anders kom je nergens. Als ik dit zo allemaal lees raad ik ook aan een georganiseerde reis te nemen.

Dankjewel voor de reacties. De prijs van het reisbureau zou dus toch nog goed meevallen?
Groetjes!

Ik ben het eens met de anderen: zelf rondreizen kost meer tijd en dan zul je dus minder dingen kunnen zien (maar je krijgt er ook wat voor terug in de vorm van tijd spenderen al pratend met Peruanen, op zoek naar busstation e.d.). Inderdaad is het lastiger als je geen Spaans spreekt, maar het is wel mogelijk. Maar met een druk reisschema is het toch wel handiger via een reisorganisatie, vooral in het hoogseizoen. Je wilt dan niet eerst met je backpack 5 hotels af lopen in een grote stad en ontdekken dat alles vol is en dan uiteindelijk maar kiezen voor het vieze hotelletje achteraf gelegen.

Als die 1750 inclusief vliegtickets is, vind ik het wel goedkoop.

Het is 1750 euro per persoon voor alle tussenvluchten, vervoer, sommige lunchen, entrees. De internationale vlucht hadden we wel vooraf al geboekt… Valt het dan nog mee?

Mijn vriend en ik zijn deze zomer 4 weken naar Peru geweest en dit was onze 2e verre reis, dus niet veel ervaring. We spraken ook geen woord Spaans.

Wij gingen naar Lima - Huaccachina (& Islas Ballestas) - Nazca - Arequipa (& Colca Canyon) - Puno (& Titicacameer) - Cuzco (& Machu Pucchu) - Puerto Maldonado (Amazone jungle) - Lima.

Wij hadden vanaf thuis de vliegreis van thuis naar Lima geboekt, de vliegreis van Cuzco naar Puerto Maldonado, de vliegreis van Puerto Maldona naar Lima en het verblijf in de jungle (jungle boeken is aanrader omdat de mooie accommodaties vol kunnen zitten. Via internet kun je ook beter vergelijken). De rest hebben we allemaal ter plekke geregeld.
(Achteraf had ik nog de treinreis naar Aqua Callientes/Machu Picchu willen reserveren aangezien deze prijzen enorm oplopen ($ 300,- per persoon). Wij hebben ivm de prijs deze trip met de bus moeten doen, toch jammer),

Al het andere reizen hebben wij per bus gedaan. Dit verschilt van héle luxe bussen (http://www.cruzdelsur.com.pe/inicio.php) met 3 stoelen per rij tot minder luxe en hele goedkope bussen. De luxe bussen zijn voor NL nog steeds goedkoop en echt super comfortabel. Het boeken van de bussen is erg eenvoudig. Bij aankomst in een nieuwe plaats vroegen we of we direct de bus naar de volgende plaats moesten boeken/reserveren of dat we dat vlak voor vertrek moesten doen. Voordeel is dat je gelijk iets van het landschap ziet.

Als je een goede “Lonely planet (EN)” of “Rough guide (NL)” (die hadden wij) bij je hebt dat is het absoluut niet nodig om een hotel te reserveren. Als we bijna met de bus aankwamen op onze nieuwe bestemming dan zochten we in onze reisgids een nieuw hotel uit. Vervolgens namen we bij busstation een taxi (die zijn er héél veel) en bracht deze ons naar ons hotel. In de hele vakantie hebben we 1x meegemaakt (in Cuzco) dat het hotel vol was. Dus hebben we voor 1 nacht een ander hotel geboekt.

Alle excursies hebben wij via onze accommodaties geboekt en niet via die reisbureautjes. Dit voelde veel betrouwbaarder en was veel eenvoudiger. Eenmaal moesten we naar een reisbureautje en daar hadden we niet echt een goed gevoel bij. Achteraf was het maar goed dat we daar waren geweest, want je moet vanaf deze zomer vooraf reserveren voor Machu Picchu!!!

In Nederland had ik een klein boekje met Spaanse woorden/zinnen gekocht. Vaak spraken mensen een paar woorden Engels en aan een paar woorden heb je genoeg. In de gevallen dat dat niet zo was konden we met behulp van dat boekje vragen naar de WC of wat eten/drinken bestellen. In 4 weken hebben we aardig wat Spaanse woorden/zinnetjes op gepikt :-).

Peru is zo’n eenvoudig land om zelfstandig te reizen. Bijna iedereen die je tegenkomt reist zelfstandig en alles is er op ingesteld. Just go with the flow… Persoonlijk vind ik het leuker omdat het je meer vrijheid geeft. Zo was ik een dag ziek en besloten we een dag langer te blijven. In een andere plaats besloten we weer een dag korter te blijven.

Als het avontuur je aanspreekt dan zou ik niet teveel van te voren reserveren en vastleggen. De taalbarrière overkom je door een klein woorden/zinnen boekje mee te nemen. Ik had het niet op een andere manier willen doen!!!

Genoeg overtuigd? :wink:

Hallo Issa

Je gaat een prachtige reis tegemoet! Elizabeth en ik hebben al redelijk wat intercontinentale reizen achter de rug en vorig jaar oktober zijn wij ook een maand naar Peru geweest. Kort: Lima-Pisco-Nasca-Arequipa-Puno-Cusco-Puerto Maldonado-Lima.

Ik heb op dit forum Eva Helsen leren kennen van Peru Peru Travel. Zij is afkomstig uit Aarschot (bij Leuven, Belgie) en is enkele jaren geleden met haar peruaanse vriend naar Peru verhuist om er een reisbureau te beginnen. Wij hebben een groot risico genomen bij haar te boeken gezien wij de allereerste klanten waren en haar totaal niet kenden :slight_smile: Ik kan je verzekeren dat alles ongelofelijk schitterend is meegevallen en kan je haar reisbureautje dan ook absoluut aanraden!!! Geen twijfel mogelijk.
Dankzij haar hebben wij een fantastische reis gemaakt met alle hoogtepunten. De reis was volledig gepland (verblijven in mooie rustieke hostels, verblijven bij plaatselijke bevolking, uitstapjes, busvervoer, binnenlandse vluchten…) en hebben dit toch kunnen ervaren als een eigen individuele reis gezien wij ten allen tijde onder ons tweetjes waren. Zij is uiteraard altijd bereikbaar indien nodig bij problemen. Ze stond ons mooi op te wachten op de luchthaven, zowel bij aankomst als vertrek. Heel toegewijd! Haar reizen stelt ze samen op basis van jou noden en vragen maar ze reist voornamelijk heel veel zelf om de plekjes en verblijven eerst te gaan bezoeken. Ze kent Peru op haar duimpje! Hun site ziet er ietwat onprofessioneel uit maar bij haar boeken is een succes vakantie gegarandeerd! Als je me jou e-mail adres doorgeeft stuur ik jou onze reis door in een word-document en eventueel ook enkele foto’s!

Bovenal heeft haar samengestelde reis 1.400 euro gekost per persoon en dat is echt het goedkoopste dat je kan vinden. Hierin echt alles inbegrepen buiten onze vlucht belgie-peru (die heeft ons een 600 euro gekost via cheaptickets.nl en hebben gevlogen met KLM).

Als je geen spaans spreekt zou ik niet reizen bij toeval! Peruanen spreken enkel en alleen spaans! Bovendien heb je maar een beperkte tijd want het land is enorm groot en er is teveel om te doen. Ik ben zelf ook een reiziger die liefst reist bij toeval (6 maanden Australie www.bloggen.be/willieliz) maar in dit geval is het echt geen optie!

Conclusie: www.peruperutravel.com is top kwaliteit aan super prijs georganiseerd door zeer toegewijde mensen met kennis en die ter plaatse wonen!

Als je nog vragen hebt, feel free to contact me !

Allesinds veel succes met jullie reis & enjoy (want het gaat snel voorbij!)

grtjs :zon02:

Willem

Hallo Issa,

Toevallig las ik dat je voor 25 dagen naar Peru gaat.
Heb je alles al geregeld, zoniet bekijk onze website eens, wij hebben onze Nederlandse organisatie in Lima die daar alles regeld, dus als er problemen zijn gemakkelijk alles regelen in eigen taal.

Wij hebben diverse rondreizen maar ook kan je je reis zelf samenstellen.
Wij vertrekken reeds met 2 personen.
Wij raden u af niet op de bonnefooi te gaan zonder Spaans te spreken.

Geinteresserd, bekijk onze website en voor vragen mail gerust.

www.olimpiatoursperu.nl