Met een klein kind naar Gambia?

Hallo,

Wij willen met Kerst naar Gambia gaan, maar twijfelen nu omdat er een kind van 17 maanden bij is.
We twijfelen of het verstandig is om met zo’n jong kind die kant op te gaan vanwege malaria.
Ik lees op internet verschillende verhalen en ook bij de GGD en meer van dat soort instanties geven ze
verschillende adviezen. Het gaat om een strandvakantie van 8 dagen in Kololi. Het gaat niet om de vliegreis;
hij is al in Suriname geweest waar hij ook al de nodige inentingen voor heeft gehad. Het gaat puur om
het risico van malaria. Zijn er hier mensen die ook met kleine kinderen naar Gambia zijn geweest?
Of kunnen mensen die (vaak) in Gambia zijn geweest of je daar gezinnen met kleine kinderen ziet?
Wat betreft de bijwerkingen van Malarone…zijn deze echt zo heftig of valt het allemaal wel mee?

Alle info is welkom! Alvast bedankt!

Ik zou me toch niet laten beïnvloeden door een forum, want iedereen zegt wat anders.
Het risico op malaria is en blijft er, waar je ook in Gambia bent.
Ik heb nog nooit een bordje zien staan dat de malariamuggen niet verder mogen komen.
Natuurlijk is de kans bij het strand minder groot en kun je voorzorgsmaatregelen nemen, maar er hoeft maar één mug te zijn.
Zelf moet je dus beslissen of je het dan wel of niet aandurft.
Een advies van een GGD kan zelfs nog totaal verschillend zijn.
Gambia is en blijft een prachtig land, maar of ik het met zo’n jong kind zou doen, laat ik maar in het midden.

Wij gaan al jaren met kleine kinderen op vakantie naar landen zoals Sri Lanka, Bali, Gambia, Kenia. Ook malariatabletten voor de jongens, geen probleem. Malarone heeft bijna tot geen bijwerkingen, bij ons tenminste niet. De laatste keer LAriam, ook geen probleem. Het ligt vooral aan jezelf hoe jij er in staat. Maak jij er geen probleem van, dan is het voor het kind ook niet vervelend. Gambia is heel goed te doenmet kleine kinderen.
Veel plezier.

Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ik hoop toch nog op meer reacties…dus alles is welkom! Alvast bedankt weer!

Ook wel eens met een kleintje er naar toe geweest. Kan prima! Gewoon de juiste dosering Malarone via de GGD en het risico is verwaarloosbaar…
Zou wel tussen november en mei gaan, in ieder geval buiten het regenseizoen. Binnen het regenseizoen is het wel erg benauwd en vochtig. Niet fijn voor een kleintje :wink:

Een aantal jaren geleden ben ik met m’n zoontje van toen 6 naar The Gambia geweest. Onze arts schreef Malarone voor en raadde aan om toch ook het gele koorts vaccine te nemen. M’n zoontje heeft de Malarone goed verdragen. Je kunt wat betreft het voorkomen van tropische ziektes bij kinderen en zuiglingen kijken op de website van het instituut voor tropische geneeskunde: http://www.itg.be/itg/uploads/medserv/nkinderen.pdf
In 2008 zijn er na korte vakanties in Gambia meerdere mensen overleden aan malaria. Zie http://www.travelsafe.nl/nl/nieuws-detail/13/malaria-uit-gambia,-een-patient-overleden!

Helaas ben ik een van de uitzonderingen die bijna alle bijwerkingen van malarone heeft ondervonden…grote gele blaren rond de schaamstreek ( dacht eerst van de warmte) geen eetlust, lusteloos en blaasjes rond de ogen die helemaal opgezet waren…toch altijd uitkijken dus want eerder had ik nooit last van bijwerkingen van wat voor medicijn ook.

Wat de kinderen betreft, in ons hotel zaten ook een aantal gezinnen met kleine kinderen ( al vind ik oktober daar wat warm voor) en zo te zien ging het ze prima af, niet huilerig e.d. maar gewoon lekker dartelen in het kinderbad en aan het strand.

Het eten is natuurlijk erg westers dus er is altijd wel iets bij dat ze lusten, en zoals ik inmiddels ervaren heb, staat in Jeliba service op een hoog niveau, en als je iets speciaals wilt wordt het meteen geregeld.

Zelf heb ik 2 mooie dochters van 16 en 18, daar zou ik meer moeite mee hebben om die mee te nemen :lol:

Hahaha… Ja, die dames zou ik ook mooi thuis laten ja!!!

Bedankt voor alle reacties! Wij hebben helaas toch besloten om dit jaar nog niet naar Gambia te gaan. Vooral omdat de kleine nog geen 12 kilo weegt. Maar ik ben zeker enthousiast over Gambia en wil er dan ook zeker een keer naartoe! Groetjes

Komt tijd, komt óók Gambia!! :wink: