Ervaring met baby naar Afrika (Gambia)

Hoi allemaal!

Ik zou heel graag in contact komen met ouders die ervaring hebben met een reis naar (of wonen in) Afrika. Ik kom zelf een aantal keer per jaar in Gambia vanwege het werk voor mijn stichting. Over een maand gaat onze dochter van 12 maanden voor het eerst mee. We blijven een week in Gambia en verblijven dus ook echt in een lokaal dorpje. Volgende week heb ik een afspraak bij de GGD voor vaccinaties en advies, maar ik heb soms het idee dat zij ook niet echt álles weten… Dus vandaar dat ik graag hoor van andere ouders waar we allemaal rekening mee moeten houden.

Reacties over het risico dat we lopen en vooral over waarom we ons kind dit “aandoen”, zijn heel lief bedoeld, maar niet nodig

http://www.zwangerschapspagina.nl/images/smilies/smile.gif

.

Dankjewel alvast voor de reacties! Alle hulp is welkom!

Groetjes Maartje

Hallo Maartje,
Ik woon danwel aan de andere kant van Afrika, namelijk Kenia, maar ik zeg vooral doen! In Afrika zijn kinderen heilig en je zal merken dat de mensen echt helemaal gek met je kindje zullen zijn! Ik ken Gambia niet, maar hier in Kenia is men ook altijd heel flexibel en het komt allemaal niet zo nauw met tijd enz (hakuna matata is het motto hier), dat is natuurlijk heerlijk als je een kleintje hebt, want je kan dan je dagschema ook gewoon lekker aan haar aanpassen. :wink:
Ons dochtertje is hier geboren, wij wonen lokaal, en ja, daardoor is ze al wel een aantal keren ziek geweest. Vooral diarree komt regelmatig voor, op die leeftijd stoppen ze natuurlijk alles in hun mond en Afrika is natuurlijk nogal stoffig en vuil… Gelukkig weten de doktoren hier alles af van diarree. In Nederland zou je je kind misschien niet zo snel mee naar een dokter nemen voor een beetje diarree. In Afrika is dat anders! Wacht echt niet te lang, want uitdrogingsverschijnselen door diarree zijn echt naast malaria doodsoorzaak nummer 1 in Afrika! Ik was zelf ook zo blij dat ik tot haar tweede jaar borstvoeding heb kunnen geven, zodat ze, mocht ze weer eens diarree hebben, goed kunnen drinken met alle benodigde voedingsstoffen. Weet niet of je toevallig ook nog bv geeft? Anders ook zeker zorgen dat je ors voor de kleine meehebt. De mijne weigerde dit wel, maar met een scheutje limonade erbij was het lekker zoet. :wink:
Ik weet niet of er in Gambia malaria is en of je normaal antimalariamiddelen neemt en of er überhaupt antimalariapillen voor kinderen zijn, maar ik zou daar zowiezo goed over nadenken of je die troep in dat kleine lijfje wilt pompen. Antimalariapillen hebben nogal een mogelijke bijverschijnselen, ook op langere termijn, terwijl de meeste vormen op zich prima te behandelen zijn, als je er maar op tijd bijbent. Onze kleine heeft het helaas ook al een paar keer gehad. Zodra zij koorts heeft laten we een malariatest doen bij een privékliniekje, de test alleen kost ons omgerekend €2 (in Kenia dus). Is ie positief, dan krijgt ze medicatie. Ik ben incl. Doktersconsult test en medicatie hier in Kenia nog nooit meer dan €15 kwijtgeweest voor malaria.
Naast ziektes zal je er ook rekening mee moeten houden dat je kindje de hitte niet gewend is. Het is echt niet raar je kindje onder een paraplu (of als je die hebt parasol) te laten spelen of vervoeren. Ook een hoedje of petje is helemaal niet verkeerd. Let ook goed op de huid van je kindje. Mijn dochter is halfbloed dus kan aardig wat zon hebben, maar de gemiddelde blanke huid heeft toch wel wat bescherming nodig, ook in de schaduw!
Ik laat het hier nu even bij, maar mocht je nog specifieke vragen hebben, mag je me altijd even een privéberichtje sturen!
Heel veel succes met jullie project in Gambia!

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Ik stuur je even een privé berichtje!

Marriette is duidelijk “bevoegd” wat Afrika betreft.Ik ben nu een paar jaar in Gambia en ik kan enkel toevoegen dat je hier een soort worm hebt die onder de huid kruipt.De mensen noemen het mangowormen,hoewel het met de mango niks te maken heeft.Alle huisdieren die niet behandeld zijn hebben daar last van.De grootste oorzaak is liggen in het zand(niet op het strand maar in de straten en tuin).Ook kinderen die soms buiten in slaap vallen in het zand hebben daar soms last van .Vermijdt dat dus vooral.
Als je wil weten hoe dat beest eruit ziet "Jack" & "Jake" and their family! - YouTube
Laat je vooral niet afschrikken , het gebeurt zelden bij mensen.
Over malaria wordt veel geduscuteerd, ikzelf neem niks omdat het voor lang verblijf schadelijker is dan de kwaal.Ik ben 1 keer ziek geweest , snel gereageerd en na 1 dag al bijna weer de oude .Voor kinderen kan ik niet oordelen ,maar ik weet uit ervaring dat als je iets mankeert, ga snel naar een (prive)kliniek,daar weten ze meer dan in Europa over malaria.
De staatshospitalen hebben bijna geen goede dokters en medicijnen, maar zijn wel goedkoper.

Hahahaha, grappig Tijl, “bevoegd”…
Helaas was het afgelopen weekend weer raak voor onze kleine Lisa, zomaar opeens wakker worden met 40graden koorts. Snel douchen en aankleden en naar de dokter, want 40graden heeft ze eigenlijk nooit en verder kon ik ook zo niet een aanwijsbare reden voor de plotselinge hoge koorts bedenken (geen verkoudheid, diarree of iets anders) En ja hoor, malaria! Dit keer een heftige want ze heeft 3 dagen lang koortsaanvallen gehad (elke nacht/ochtend, overdag zakte de koorts weer af, kenmerkend voor malaria) van wel 40graden. Normaal gaat het al direct na de eerste medicatie aanzienlijk beter.
Nog een tip waar ik van het weekend aan dacht. Hier in Keniaaan de kust zijn zetpillen paracetamol niet te krijgen, alleen een mierzoete siroop met paracetamol. Maar mijn dochter weigert die te nemen… Ik heb dus wat zetpillen uit Nederland op voorraad liggen in case of… Maarrrr, met de hoge temperatuur hier in Kenia, moet je die wel in de koelkast bewaren, anders krijg je ze niet ingebracht… Dan smelten ze in de verpakking. :wink:

Www.marriettevandervelde.waarbenjij.nu

Jakkie, wat is dat vies, die wormpjes! Het is wel een goede tip, want daar heb ik zelf nog nooit van gehoord in Gambia. En aangezien onze dochter nog veel kruipt (dus ook buiten door het zand)… We zullen goed opletten! Verder heb ik contact gehad met een Nederlandse arts die werkzaam is in het Bijilo Medical Center. Daar kunnen we terecht, mocht dat nodig zijn. Dankje voor de tips, Tijl!

Aah Mariette, wat sneu voor je dochter! Gaat het nu weer beter? Ik neem inderdaad zetpillen mee voor kinderen. Even bedenken hoe we dat dan doen, want de koelkast in het huisje is kapot :P! Heb je trouwens mijn mailtje ontvangen?

We zijn vanochtend op het consultatiebureau en bij de GGD geweest. Onze dochter heeft de BMR vervroegd gekregen en verder een vaccinatie tegen Gele koorts en eentje tegen Hepatitis A. Verder heeft ze een recept gekregen voor Malarone; vanwege haar gewicht 3/4 Malarone Junior per dag. En uiteraard kregen we de gebruikelijke tips over bescherming tegen muggen, letten op hygiëne etc…

1 like